سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"گلبول‌های قرمز داسی" شکل سلامتی را درو می‌کنند!

گلبول‌های قرمز خون، در حالت عادی، گرد است ولی در بیماری داسی شکل خون، گلبول قرمز، هلالی و شبیه داس شده و با کاهش انعطاف، سبب خونریزی گسترده می‌شود.

دکتر امیر علی حمیدیه، فوق تخصص خون، سرطان و پیوند سلول‌‌های بنیادی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کم خونی داسی شکل در آمریکا و مخصوصا آفریقا شیوع و شدت بالایی دارد. در جنوب ایران در نواحی خوزستان و بوشهر هم کم خونی داسی شکل دیده می‌شود که خفیف تر است. در کم خونی داسی شکل، پدر و مادر سالم ولی ناقل ژن این نوع کم خونی هستند که آن را به فرزند منتقل می‌کنند.

در کم خونی داسی شکل، گلبول‌های قرمز خون در فرد بیمار هلالی شکل و شبیه داس است. بنابراین انعطاف پذیری کم داشته و شکننده است و باعث بروز خونریزی می‌شود.

دکتر حمدیه افزود: اگر فرد در ارتفاعات و شرایط کاهش اکسیژن باشد و یا تب شدید داشته باشد، حملات شدید نظر پارگی و انسداد عروقی، سکته، خونریزی در بافت ریه و آسیب دیدن ارگان‌های داخلی، اتفاق می‌افتد.

این فوق تخصص خون گفت: در شرایط خفیف بیماری که در ایران اکثرا از این نوع است، مصرف سرم، مایعات و اکسیژن رسانی به فرد، روند بهبودی را افزایش می‌دهد، ولی در شرایط شدید بیماری، با تعویض و تزریق خون و در نهایت پیوند سلول‌ بنیادی درمان امکان پذیر است.

در ایران افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل معمولا سن نرمال داشته و به میانسالی و پیری می‌رسند ولی در نوع آفریقایی که شدت بیماری بالاست در سن پایین می‌میرند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.