سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوعی از "کم خونی" که با افزایش سن کمتر می‌شود

کم خونی در کودکان اهمیت زیادی دارد، چرا که در صورت تشخیص دیر هنگام و یا عدم درمان، تاثیر منفی در روند رشد جسمی و ذهنی و فرآیند یادگیری کودک در سال‌های بعدی زندگی دارد.

دکتر بلورساز متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص 2 نوع کم خونی شایع بین کودکان گفت: نوعی از کم خونی در کودکان که فراگیرتر هم هست، کم خونی ناشی از فقر آهن در کودک است و از آنجایی که این نوع کم خونی اکتسابی است، عوامل زیادی در پیدایش آن دخیل ‌اند، از جمله: دریافت نکردن کافی آهن از طریق مواد غذایی، اشکال در دستگاه گوارش و عدم جذب آهنی که مصرف می‌شود، خونریزی به علت زخم معده و یا پولیپ و نیز هر نوع خونریزی شدید در بدن کودک.

وی ادامه داد: علت کم خونی فقر آهن باید بررسی شود و سپس با مصرف قطره آهن زیر نظر پزشک متخصص،‌ کم خونی جبران شود که معمولا طی 4-3 ماه بهبودی حاصل می‌شود. از جمله مواد غذایی غنی از آهن هم می‌توان به جگر، گوشت قرمز، حبوبات و میوه‌های قرمز و سبزیجات تازه اشاره کرد.

دکتر بلورساز افزود: دومین نوع کم خونی در کودکان، وراثتی است و تالاسمی خفیف یا تالاسمی مینور نام دارد و علائمی نظیر سرگیجه، خستگی، بی حوصلگی و رنگ پریدگی را شامل می‌شود. در این نوع کم خونی، مصرف آهن جایی ندارد و کودک باید زیر نظر پزشک، اسید فولیک مصرف کند. در نوع کم خونی فقر آهن، معمولا با افزایش سن کودک کم خونی کم می‌شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.