سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرنوشت "نوزاد لب‌ شکری" به اولین جراحی وابسته است

امروزه از هر ۱۸۰ هزار تولد، یک نوزاد مبتلا به لب شکری است.

دکتر بهزاد رهسپار جراح و متخصص فک و صورت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: هرچند عامل ژنیتک تأثیر کمتری در بروز لب‌ شکری دارد، عوامل محیطی بسیار در بروز این عارضه تأثیرگذار هستند که این عوامل شامل: استرس و تغذیه نامناسب در دوران بارداری، ضربات ناگهانی به مادر در این دوران، قرارگرفتن مادر باردار در معرض امواج و اشعه‌های مضر، است. 

وی با بیان اینکه میزان شیوع لب شکری در نوزادان پسر بیشتر از دختران است، گفت: عوارض ایجاد شده در لب شکری شامل شکاف لب و کف بینی، کام سخت و کام نرم است. 

وی افزود: اولین جراحی ترمیمی تأثیرگذار‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین عمل جراحی است که حدود ۱۰ ماهگی انجام می‌شود و نوزاد باید حداقل پنج کیلوگرم وزن داشته باشد، تا عمل ترمیمی روی شکاف لب و کف بینی انجام گیرد؛ حدود یک سالگی، جراحی بسته شدن کام نرم، برای بهبود روند صحبت‌ کردن کودک، ‌ انجام می‌شود و حدود دو سالگی جراحی بستن کام سخت انجام می‌شود و در ۶-۵ سالگی، قسمت دندانی که درگیر است، ‌ تحت عمل جراحی ترمیمی قرار می‌گیرد. 

دکتر رهسپار در پایان گفت: تمام این اعمال جراحی زمانی موفقیت‌آمیز است که یک تیم پزشکی هماهنگ و باتجربه مسئولیت جراحی را به عهده داشته باشد و هم‌اکنون بهترین مراکز جراحی لب شکری در شیراز و اصفهان دایر است و از تمام کشور، مراجعه‌کننده دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نوزاد ، لب شکری ، جراحی ، کام نرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.