سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی مختصر و مفید به کارنامه ایران در جام جهانی

در اين مطلب نگاهي داريم به حضور ايران در جام‌‌هاي جهاني تا بخشي از خاطرات نوستالژيک‌مان در آستانه جام‌جهاني تکرار شود. جالب است بدانيد ايران با 4 دوره حضور در جام‌جهاني در رتبه دوازدهم جهان از حيث حضور در جام‌جهاني قرار دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، جام‌جهاني برزيل نزديک است و تيم فوتبال کشورمان براي چهارمين بار عازم جام جهاني است. تيم ايران پيش از اين در جام‌هاي جهاني 1978 آرژانتين، 1998 فرانسه و 2006 آلمان حضور داشته که هر کدام از اين جام‌ها براي يک نسل خاطره‌ساز بوده است.

در اين مطلب نگاهي داريم به حضور ايران در جام‌‌هاي جهاني تا بخشي از خاطرات نوستالژيک‌مان در آستانه جام‌جهاني تکرار شود. جالب است بدانيد ايران با 4 دوره حضور در جام‌جهاني در رتبه دوازدهم جهان از حيث حضور در جام‌جهاني قرار دارد و کشورهايي نظير يونان، مصر، غنا و ترکيه و ... در رده‌هاي پايين‌تر از کشورمان قرار دارند.

1978 آرژانتين

سرمربي

حشمت مهاجراني

مسير صعود

ايران به همراه 4 تيم برتر آسيا و اقيانوسيه يعني استراليا، کره جنوبي، کويت و هنگ‌کنگ در يک گروه به صورت رفت و برگشت با هم ديدار کردند، که تيم کشورمان با کسب ۱۴ امتياز به عنوان تنها نماينده آسيا به جام جهاني راه يافت. اولين صعود ايران به جام جهاني با مقتدرانه‌ترين شکل ممکن صورت گرفت. اين دوره تنها دوره‌اي است که ايران بدون شکست اين مسابقات را به پايان برد.

گلزنان ايران در جام جهاني

ايرج دانايي‌فرد، حسن روشن

اتفاقات و حواشي

حضور ايران براي اولين بار در جام جهاني با حاشيه‌هاي زيادي همراه بود. از بردن 600 گرم مواد غذايي گرفته تا اعزام بازيکنان مصدوم و خط خورده!

در بازي اول همه از شانس کم ايران و گلباران شدن مي‌گفتند اما شکست با دو پنالتي از هلند تيم ايران را تکان داد. در بازي دوم ايران موفق شد اسکاتلند نايب قهرمان دور قبلي جام جهاني را متوقف کند اما بازي آخر و باخت سنگين از پرو روياي صعود را به ياس تبديل کرد.

1998 فرانسه

سرمربيان

محمد مايلي کهن، والدير ويرا، توميسلاو ايويچ، جلال طلابي

مسير صعود

در مسابقات گروهي ايران حريف عربستان نشد و در حالي که پيروزي برابر قطر صعود را تضمين مي‌کرد، ايران باخت و راهي پلي‌آف آسيا شد. در بازي پلي‌آف ايران مغلوب ژاپن شد تا در آخرين گام برابر تيم پر قدرت استراليا صف‌آرايي کند. تساوي يک بر يک در تهران و دو بر دو در ملبورن ايران را بعد از 20 سال به جام جهاني رساند.

گلزنان ايران در جام جهاني

حميد استيلي، مهدي مهدوي‌کيا

اتفاقات و حواشي

تيم ملي ايران درست چند هفته قبل از جام جهاني 98 و در روزهاي بدن‌سازي برابر تيم رم شکست سنگيني را متحمل شد و همين شکست کافي بود تا ايويچ از سرمربي‌گري ايران اخراج شود. مصدوميت عابدزاده و عدم حضورش در بازي اول از ديگر اتفاقات 98 بود که در نهايت شکست ايران برابر يوگسلاوي را در پي داشت. بازي آمريکا اما هيچ‌گاه از اذهان پاک نخواهد شد؛ بازي که در آن حميد استيلي گل قرن را زد و ايران رقيب سياسي‌اش را در زمين فوتبال شکست داد. هر چند باخت با آلمان مانع از صعود ملي پوشان به دور دوم شد.

2006 آلمان

سرمربي

برانکو ايوانکويچ

مسير صعود

ايران براي سفر به آلمان مسير سختي را پيش رو نداشت و در يک بازي مانده به پايان رقابت‌ها با برد بحرين در آزادي جشن صعود گرفت. ژاپن، کره شمالي و بحرين هم گروه ايران در دور مقدماتي جام جهاني بودند که تيم کشورمان با ۱۳ امتياز به عنوان تيم دوم گروه بعد از ژاپن راهي دور نهايي جام جهاني شد.

گلزنان ايران در جام جهاني

يحيي گل‌محمدي، سهراب بختياري‌زاده

اتفاقات و حواشي

حضور ستاره‌هاي ايراني در تيم‌هاي اروپايي توقعات از تيم ملي را بالا برد، اما تيم ملي فقط نيمه اول هر بازي در جام جهاني خوب و موفق ظاهر شد. شکست برابر مکزيک باعث دو دستگي در تيم ملي شد و بازيکنان به دو دسته طرفداران کاپيتان و مخالفان کاپيتان تقسيم شدند. از سوي ديگر علي کريمي بعد از تعويضش در بازي با پرتغال ساک پزشک تيم را شوت کرد تا تلخي شکست رنگ بي‌اخلاقي هم به خود بگيرد. ايران در مقابل آنگولا هم بازي ضعيفي ارائه داد و در نهايت چهارم شد.

2014 برزيل

سرمربي

کارلوس کي‌روش

مسير صعود

در مرحله مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل، ايران با تيم‌هاي کره جنوبي، ازبکستان، قطر و لبنان هم گروه بود. شايد در ابتدا صعود ايران با بردي که مقابل ازبکستان به دست آورد راحت به نظر مي‌رسيد اما پس از شکست در مقابل لبنان کار سختي را در دور برگشت مسابقات پيش روي خود مي‌ديد، اما با بازي‌هاي خوب و کسب 3 پيروزي متوالي به ويژه برد کره جنوبي در بازي آخر با گل زيباي رضا قوچان‌نژاد، ايران به عنوان تيم اول در گروه خود راهي جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل شد.

اتفاقات و حواشي

فعلا حاشيه‌ خاصي در اطراف تيم ملي نيست جز اين که همانند جام‌هاي جهاني قبلي احتمالا سرمربي تيم ملي بعد از جام جهاني روي نيمکت نخواهد بود. دعوت نشدن علي کريمي و سيد مهدي رحمتي هم از جمله اتفاقاتي است که با توجه به نداشتن دروازه‌بان شش دانگ براي تيم ملي گران تمام شود./جیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.