سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان/

مشاهده گونه کمیاب گربه جنگلی در لرستان

مسوول منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان گفت : گونه کمیاب گربه جنگلی در این منطقه مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛ کورش لشنی افزود :به دنبال گزارشات محیط بانان محیط زیست منطقه مبنی بر وجود یک گونه کمیاب گربه جنگلی پس از یک هفته تلاش شبانه روری و عملیات میدانی مسیر تردد گربه جنگلی و همچنین لانه و مخفیگاه حیوان کمیاب مشخص شد .
وی اظهار داشت :گربه جنگلی که در یکی از باغات حاشیه منطقه در ملک شخصی فردی از اهالی اقدام به لانه سازی نموده بود که در مسیر ورودی لانه اقدام به کاشت دوربین تله ای شد .
وی تصریح کرد : پس از گذشت چند روز هنگام تخلیه دوربین مشاهده شد که گربه فوق ماده و دارای پنج توله است لشنی گفت : در حال حاضر ،مامورین به طوری نامحسوس محل زندگی حیوان را برای حفظ سلامت توله ها و مادر زیر نظر دارند.
گفتنی است ،گربه جنگلی با نام علمی felis chaus با صورتی گرد همراه با چشمانی کهربایی نام گونه ای از گربه سانان است ، که نسبت به گربه وحشی از جثه ی بزرگی بهره می برد به طوریکه طولی معادل 50 تا 94 سانتی متر و 4 تا 16 کیلو گرم وزن دارد و به lynx باتلاقی هم شهرت دارد و همانند دیگر هم خانواده های خود شکارچی ماهراست.
زیستگاه این نوع حیوان در مصر ، غرب ، مرکز ، جنوب شرقی آسیا در مناطق جنگلی اما کم باران و بوته زار ها و نیزارها سکونت دارد.
این حیوان مانند سایر گربه سانها شب رو است و غذای اصلی این جاندار پرندگانی چون قرقاول ، کبک و پرندگان آبزی نظیر مرغابی می باشد ولی گاهی اوقات سری هم به پستاندارای چون بچه شوکا ، گوزن می زنند .
بعد از 66 روز 3 تا 5 توله به دنیا می آورند این نوزادان پس از 10 تا 12 روز چشم های خود را باز می کنند و تا 5 ماهگی درس زندگی را در کنار مادر خود فرا می گیرند و بعد از طی تقریبا دو سال به بلوغ می رسند .
عمر این جاندار 14 - 15 سال می باشد و در ایران در نواحی بوشهر ، شیراز ، گرگان ، گیلان ، مازندران ، جیرفت و .... مشاهده شده است .
در حال حاضر این جاندار جزو گونه های مورد حمایت و حفاظت شده قرار گرفته است./س
 
برچسب ها: مشاهده ، کمیاب ، گربه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.