سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتراف تکان دهنده یک تروریست داعشی:

در سوريه بسيار بيرحم عمل کردیم / داعش تنها نیست! / بزودی شاهد پيشرفت جدی خواهيم بود

تروریست‌های تکفیری بعثی داعش، دولت اسلامی عراق و شام، در انگليسی با دو عبارت اختصاری "ISIL" و"ISIS" شناخته می‌شوند و در رسانه‌ها بيشتر اصطلاح "ISIS" را برای معرفی این گروه تروریستی بکار می‌برند که واژگان رايج‌تری است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ تروریست‌های تکفیری بعثی داعش، دولت اسلامی عراق و شام، در انگليسی با دو عبارت اختصاری "ISIL" و"ISIS" شناخته می‌شوند و در رسانه‌ها بيشتر اصطلاح "ISIS" را برای معرفی این گروه تروریستی بکار می‌برند که واژگان رايج‌تری است.

این درحالی است که "ISIS" به عراق و سوريه اشاره نمی‌کند، منظور از "Levant" شرق مديترانه است که مشتمل بر اردن، لبنان، فلسطين، سرزمین‌های اشغالی و فراتر از آن است. البته اگر حرف L به کار رفته در این عبارت را مخفف اصطلاح بدون مرز "no limit" تعبیر نکنیم.

"ابوبکر الجنابی" یکی از عناصر داعشی که  درباره تحرکات اخير این گروه تروریستی در عراق صحبت می‌کند، يک شهروند عراقی است که البته اهل بغداد نيست ولی بيشتر دوران کودکی‌اش را در بغداد گذرانده و طبق توافقی که با یک خبرنگار عراقی کرده است این خبرنگار تنها به حضور وی در پايتخت اکتفا کرده است.

در ذیل گفتگوی خبرنگار عراقی با این عضو گروه داعش را که با واسطه در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار گرفته است می‌خوانید.

خبرنگار عراقی: "ISIS" يا  "ISIL" کداميک درست است؟
  
عضو گروه تروریستی داعش: هر دو درست هستند. هدف اوليه ما بلاد شام بود (Levant-شرق مديترانه) در حال حاضر هر دو کاربرد دارند و درست هستند.



خبرنگار عراقی: آيا داعش درميان ساير گروه‌های عراق نقش برجسته‌تری دارد؟ در بسياری از گزارش‌ها به اين نکته اشاره شده که داعش تنها بخش کوچکی از شورش عليه دولت عراق است در حاليکه معاون سابق رياست جمهوری عراق، "عزت الدوری" ، با رهبری "مردان نقشبندی" دست بالاتر را دارد. اينرا تاييد می‌کنيد؟

عضو گروه تروریستی داعش: "نقشبندی"ها می‌توانند مرموز و آب‌زيرکاه جلوه کنند اما تا زمانيکه در عراق با رضايت زندگی می‌کنند کاری نخواهند کرد.

وی در ادامه مصاحبه با ذکر مثالی مدعی می‌شود "داعش" به آرامی ارتش اسلامی عراق (IAI) را جذب کرده است!

این تروریست تکفیری بعثی در ادامه مدعی می‌شود: چند روز پيش، در "دياله" ارتش اسلامی عراق به داعش ابراز وفاداری کرده است و باهم گروه بزرگتری را تشکیل داده‌اند. "عزت دوری" نمی‌تواند مانع رشد داعش شود، هر حرکت اشتباهی از جانب وی به ضررش تمام می‌شود.



تا‌کنون هيچ‌يک از اين گروه‌ها به "داعش" حمله يا خيانت نکرده‌اند. بعلاوه، لازم به يادآوريست که "موصل" خاستگاه "حزب بعث" عراق است. کسی نمی‌تواند منکر آن شود که گروه‌های بسياری در کنار "داعش" می‌جنگند ولی به نام "داعش" تمام می‌شود. بطور مثال این پرچم "داعش" است که به اهتزاز در می‌آيد. در "بيجی"، "تکريت" و ديگر شهرها هم همين اتفاق افتاده است ولی بله  "داعش" همانگونه که دولت ادعا می‌کند تنها نيست.
 
این تروریست در پاسخ به این سوال خبرنگار عراقی که رویکرد "حزب بعث" در رابطه با اسلام برای همه مشخص است. اين سطح تحمل و اغماض چطور بدست آمده است؟ در حالی که سعی می‌کند فعالیت‌های تروریستی اخیر داعش را اختلاف میان شیعه و سنی جلوه دهد می‌گوید: دولت عراق سعی می‌کند با ادعای جنگ عليه داعش سنی‌ها را سرکوب کند.

وی همچنین بدون اشاره به تفکر افراط گرایانه اعضای گروهک تروریستی داعش مدعی می‌شود: در اين راستا هر سنی مذهبی را داعش معرفی می‌کنند که البته اينگونه نيست.



این تروریست تکفیری بعثی در ادامه به حزب بعث عراق و سوریه اشاره کرده و می‌گوید: تفاوت زيادی بين بعث عراق و بعث سوريه هست. بعثی‌های سوری فوق‌العاده سکولار و حزبی مخالف مذهب هستند؛ در حاليکه بعث عراق متمايل به "پان-عربيسم" و "قهرمانيسم اسلامی" است. در مجموع عراقی‌ها محافظه‌کارتر از سوری‌ها هستند.

خبرنگار عراقی: سال 2006  گفته شد که سرکرده "حزب کومونيست" در بغداد برای اجرای "مناسک حج" به مکه رفته است. حضور یک کمونیست که رویکرد مشخصی در قبال ادیان و علی‌الخصوص دین مبین اسلام دارد را در مکه آن هم برای اجرای مناسک حج چگونه توجیه می‌کنید؟

عضو گروه تروریستی داعش: بسياری از بعثی‌ها طرفدار داعش شده‌اند و تفکر و آموخته‌های بعثی را رها کرده‌اند. همانطور که پيشتر اشاره کردم اعضای نقشبندی سکولار نيستند. آنها به داعش حمله نکرده‌اند و درحال حاضر داعش علاقمند به همکاری موقت با آنهاست.
 
خبرنگار عراقی: آمریکا  گفته است که از مالکی در برابر داعش پشتيبانی می‌کند، در اینباره چه فکری مي‌کنی؟

عضو گروه تروریستی داعش:
با تکرار ادعای جنگ بین شیعه و سنی می‌گوید: این امر به سود داعش است زيرا اين تصور را بوجود می‌آورد که اين جنگ، جنگ عليه سنی‌ها در عراق است.

وی در ادامه مدعی می‌شود رهبران آمریکا می‌دانند که مالکی تا مغز استخوان فرقه‌گرا است. عراق نيازمند تغيير اساسی و تسهيم قدرت بين فرقه‌هاست. حتی وزيرخارجه پيشين آمریکا، "کاندوليزا رايس"، در کتاب خود ("No higher honor") به اين موضوع اشاره کرده است.


 
خبرنگار عراقی: به نظر تو ممکن است نقشبندی معامله کند؟ مثلا با آمریکایی‌ها؟

عضو گروه تروریستی داعش: پاسخ منفی است. اين گروه‌ها تا زمانيکه داعش وجود دارد نمی‌توانند با آمريکايي‌ها توافق/معامله کنند. ساير گروه‌ها مانند ارتش اسلامی ديدگاه‌های داعش را منتشر می‌کنند. "انصار العالم" هم اکنون بيشتر ديدگاه‌های داعش را منتشر می‌کند. بسياری از اين گروه‌ها پس از 2007 به داعش پناه آوردند.
 
خبرنگار عراقی: بسياری براين باورند که داعش در دو جبهه عراق و سوريه مشغول نبرد است و اين می‌تواند داعش را در يک سو (سوريه) بخاطر جبهه ديگر (عراق) ضعيف کند. اين را تاييد می‌کنيد؟

عضو گروه تروریستی داعش: نه. داعش در سوريه خودکفاست و به داعش عراق وابسته نيست. غنايم جنگی فقط انعام بود. بسياری از تحليلگران مدعی هستند که تا ژانويه داعش جنگ را به گروه‌های شورشی ديگر خواهد باخت، نگاه کنيد چطور ما از آن به نفع خود بهره‌برداری می‌کنيم. داعش پر است از شگفتی‌ها حتی من هم از سرعت حمله به موصل شگفت زده شدم. می‌دانستم که اتفاقاتی در "صلاح‌الدين" و "موصل" در شرف وقوع است اما فکر نمی‌کردم حمله با ساير گروه‌ها به اين سرعت به موفقيت برسد. حمله از شرق شروع شد و هدفش فريفتن نيروهای امنيتی بود. حمله اصلی از سلول‌های داعش در داخل "موصل" با همکاری ساير گروه‌ها که جنگ را آغاز کردند بود.
 
خبرنگار عراقی: اشاره شده بود که مرگ "اسدلله ببلاوی" فرايند حمله را سرعت بخشيد، صحت این امر را تائید می‌کنید؟

عضو گروه تروریستی داعش: بله، به نوعی. با اينحال، از آنجا که داعش در طول حمله داخل شهر موصل در کمين نيروهای امنيتی بود می‌توان گفت تاثير جدی نداشت.
 
خبرنگار عراقی: چرا محاصره يا سقوط بغداد تا اين اندازه به طول انجاميده است؟

عضو گروه تروریستی داعش: بغداد شهر بزرگيست. دو ميليون نفر در موصل زندگی می‌کنند در حاليکه بغداد بيش از شش ميليون شهروند دارد. شمال "بغداد"، "کاظميه"، "الصدر"، "شعلا" سنگر شيعيان است. در حاليکه داعش در قلب بغداد، جنوب بغداد، شمال بابل و ديگر مکان‌ها انتظار می‌کشد. ما در استان‌های "دياله" و"کرکوک" پيشروی داشتيم اما پايگاه نظامی "تاجی" و فرودگاه بغداد در مسيرمان هستند. همچنين "پالايشگاه بيجی" پيشروی ما را متوقف کرد چون زمان پيشروی از همه طرف به سمت پايتخت نباید نيروهای دولت عراق را پشت سر خود جا بگذاريم.
 
خبرنگار عراقی: اما آيا داعش حصار دفاعی را خواهد شکست و به زور وارد بغداد خواهد شد؟

عضو گروه تروریستی داعش: بسياری از فرماندهان داعش افسران سابق ارتش هستند که ارتباطات زيادی با افسران مشغول در ارتش فعلی و همچنين ساير نيروهای بازنشسته دارند. بعلاوه بسیاری از اين نيروها ايده ايستادگی تا پای جان برای (نخست وزیر) "مالکی" را رها کرده‌اند. همچنين رسانه ما "چکاچک شمشيرها" با نمايش اينکه چطور دشمنانمان را می‌کشيم، تاثير بسزايی در همراهی افسران سنی و تقابل با ايده‌ ايستادگی دربرابر داعش داشته است؛ بخصوص برای آنها که با خانواده‌شان در منطقه هستند. بنابراين به خوبی می‌دانيم در هرکجای عراق چه اتفاقی در حال رخدادن است.


 
خبرنگار عراقی: زمانبندی حمله به موصل چگونه تصميم‌گيری و برنامه‌ريزی شد؟

عضو گروه تروریستی داعش: می‌دانستيم که عمليات بزرگی در "صلاح‌الدين" و "موصل" درحال انجام است. ما آماده بوديم و اعضای داعش پيش از روز حمله در موصل حضور داشتند.
 
خبرنگار عراقی: فکر می‌کنی "کرکوک" را برای کردها خواهيد گذاشت؟ "مسعود بارزانی"، (نخست وزير اقليم کردستان)، فراخوان بسيج عمومی داده است، نه فقط برای کردستان که برای کرکوک هم.

عضو گروه تروریستی داعش: بسياری از داعشی‌ها به سبب پشتيبانی کردها از نيروهای آمريکایی کينه سختی از آنها دارند. وی در ادامه مدعی می‌شود: وقتی سنی‌ها عليه شيعيان و کردها عليه سنی‌ها و شيعيان عليه کردها برای گسترش مناطق تحت تصرفشان عمل می‌کنند موافقم که وضعيت کمی بهم ريخته است. داعش "کرکوک" را واگذار نخواهد کرد.
 
خبرنگار عراقی: داعش در سوريه بسيار بيرحم عمل کرده است درحاليکه شاهد بردباری بيشتری در گروه‌های عراقی هستيم، علت چيست؟

عضو گروه تروریستی داعش: درست است. سال 2006 ما شروع خشونت‌باری در عراق داشتيم و از آن درس گرفتيم. مردم عراق هم با مردم سوريه فرق دارند. اگر مثل هم بودند رفتار ما هم مشابه می‌شد.
 
خبرنگار عراقی: ممکن است بيشتر توضيح بدهيد؟

عضو گروه تروریستی داعش
: "دولت" (تروریست‌های تکفیری بعثی داعش) گروهی از مردم نيست، ايده و ايدئولوژيست. مبارزین و امرا را می‌شود در ميدان مبارزه کشت ولی ايده و ايدئولوژی هرگز نمی‌ميرد. ما مردم را از سراسر جهان جذب (اين ايدئولوژی) می‌کنيم.

وی در ادامه با طرح برخی سوالات در صدد فرافکنی برمی‌آید و مدعی می‌شود: فکر می‌کنيد چرا "صحوات" عليه ما می‌جنگد؟ بخاطر دموکراسی؟ نه! "صحوات" برای منافع سياسی‌اش می‌جنگد در حاليکه ما برای خلافت و اجرای قوانين شريعت اسلام می‌جنگيم و می‌ميريم و اين چيزيست که آتش را در درون ما بر می‌افروزد. ما هيچ مرزی نمی‌شناسيم و همه با هم برادر هستيم. اين نگرش همراهی مردم با داعش را به ارمغان می‌آورد.
 
خبرنگار عراقی: برنامه‌ای برای لبنان داريد؟

عضو گروه تروریستی داعش: توضيحی نمی‌دهم فقط اينکه بزودی شاهد پيشرفت جدی خواهيم بود.
 
وی در نهایت و با وجود اعلان جهاد مفتی‌های سنی علیه تروریست‌ها با اشاره به سوال "ابوبکر"(بغدادی) از "آیت‌الله سیستانی" مرجع عالیقدر شیعیان اینگونه ادعای خود را به پایان می‌برد که "ابوبکر" درباره فتوای کفایی "آيت‌الله العظمی سيستانی" گفت: "چرا آيت‌الله سيستانی سال 2006 وقتی آمريکايي‌ها کشور را اشغال کرده بودند فتوا صادر نکرد؟ اين دليل اصلی جنگ ما عليه شيعيان است، آن‌ها از نيروهای آمريکایی عليه عراقی‌ها پشتيبانی کردند. عشاير در "فلوجه" و "رمادی" کشته شدند. پيش از 2003 چنين چيزی بين شيعيان و اهل سنت در عراق رخ نداده بود. آمريکايي‌ها بين ما جدایی افکندند و الان ديگر بسيار دير شده است."

انتهای پیام/
برچسب ها: levant ، isis ، isil ، داعش ، آمریکا ، اسرائیل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.