سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار به بیماران گوارشی؛

همراه با غذا از مایعات استفاده نکنید

برخلاف افراد عادی، به روزه‌دارانی که مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی هستند، توصیه می‌شود در حین وعده افطار و سحر از مایعات استفاده نکنند.

دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  بیان داشت: افرادی که دچارسوءهاضمه هستند، باید بامشاوره و تحت نظر پزشک اقدام به روزه‌داری کنند و اگر مشکل آنها خیلی حاد نیست با رعایت چند اصل ساده می‌توانند روزه بگیرند.

وی با بیان اینکه این افراد نباید روزه خود را با مایعات باز کنند، افزود: بهتر است برای باز نمودن روزه از یک ماده غذایی خشک مانند نان تست و یا بیسکوئیت استفاده شود و مایعات پس از صرف وعده افطاری و با فاصله از آن مصرف شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نباید از شیرینی و شکلات برای وعده افطار یا سحر استفاده نمود، گفت: استفاده از مواد غذایی که حاوی قند طبیعی هستند مانند خرما برای وعده افطار و سحر به جای استفاده از زولبیا و بامیه توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه از غذاهای ادویه دار و نفاخ که حجیم هستند، نباید برای وعده‌های افطار و سحر استفاده کرد، اظهار داشت: غذاهای سرخ کرده و حاوی انواع ادویه جات محرک بوده و سیستم گوارشی را دچار اختلال می‌کند، لذا بهتر است از یک وعده غذایی سبک و زود هضم به همراه سبزیجات پخته استفاده نمود.

به گفته دکتر رحمانی بلافاصله پس از صرف غذا نباید خوابید بلکه دو تا سه ساعت فاصله بین صرف وعده غذایی و خواب لازم است.



انتهای پیام/ 

برچسب ها: مایعات ، گوارش ، افطار ، غدا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.