سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک متخصص عنوان کرد

کمبود خواب در "مادران باردار" منجر به تولد نوزاد زودرس می‌شود

کمبود خواب در فرد می‌تواند منجر به اختلال در سیستم فعالیت مغزی شده و بر روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد و مشکلات قلبی و عروقی و زمینه سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

خسرو صادق نیت متخصص اختلالات خواب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: کمبود خواب منجر به اختلال در سیستم فعالیت مغزی شده و می‌تواند بر روی عملکرد مغز تأثیر بگذارد. بر هم خوردن نظم خواب می‌تواند قدرت تمرکز را کاهش دهد، فرد را به سمت تحریک‌پذیری ببرد و هوشیاری فرد را دچار اختلال کند. 

وی ادامه داد: بی خوابی و کم خوابی می‌تواند صدماتی را به ارگان‌های مختلف بدن وارد کند،‌بی خوابی طولانی مدت می‌تواند زمینه سکته‌های قلبی و مشکلات قلبی عروقی را ایجاد کند. کمبود خواب می‌تواند سیستم گوارشی فرد را مختل کرده و باعث افزایش احتمال زخم معده در آقایان و یبوست شایع در خانم‌ها شود. 

وی اظهار داشت: کمبود خواب در خانم‌های باردار می‌تواند منجر به زایمان زودرس و نارس شدن نوزاد متولد شده شود. افراد شیفت کار بیشتر دچار بی‌خوابی و کم خوابی می‌شوند، تماشای تلویزیون تا نیمی از شب و همچنین کار با کامپیوتر و بیدار شدن برای میل سحری از دیگر علل بی خوابی است.

صادق نیت بیان کرد: بیمای‌های قلبی،‌تنفسی، دیابت و بیماری پروستات که دائما فرد را از خواب بیدار می‌کند و بیماری‌های که درد در پی دارند مانند بیماری‌های اسکلتی- عضلانی می‌توانند منجر به بی‌خوابی شوند. 

وی خاطر نشان کرد: بیماری‌های روحی و روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف برخی از داروها مانند داروهای فشار خون و داروهای اعصاب و روان روی خواب تأثیر گذارند. 

وی اذعان داشت: عدم وجود محیط مناسب برای خواب، سروصدای محیط، منجر به مزمن شدن بی‌خوابی می‌شوند. داشتن ساعت خواب منظم، عدم مصرف مواد محرک مانند چای، قهوه، سیگار 2 الی 3 ساعت قبل از خواب، رعایت محیط مناسب خواب مانند تاریکی و دمای مناسب اتاق یک خواب راحت را برای شما مهیا می‌سازد. 

وی در پایان گفت: مصرف داروهای خواب‌آور بدون نظر پزشک باعث وابستگی فرد به دارو شده و کیفیت خواب را کاهش می‌دهد. 



انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.