سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایگاه تحلیلی "اکتیویست پست"

نابودی زیرساخت‌های نفتی سوریه، هدف اصلی آمریکا از بمباران خطوط لوله نفت این کشور

می توان به وضوح دید که انگیزه دولت‌های غربی در نابود کردن خطوط لوله نفت سوریه، نه تنها جلوگیری از ایجاد خط لوله نفت/گاز ایران – عراق- سوریه، بلکه نابودی زیرساخت‌های موجود خط لوله نفت و گاز سوریه است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اکتیویست پست" در مقاله‌ای به قلم "براندون توربویل" می‌نویسد: تبلیغات رسانه‌ای در مورد بحران سوریه، اکنون کاملا به مرحله پوچی رسیده است. در این راستا، رسانه‌های جریان اصلی اخیرا در گزارش‌های خود اعلام می‌کنند که آمریکا باید برای مقابله با تهدید داعش ــ که خود ساخته دست ناتو است ــ خطوط لوله نفت سوریه را بمباران کند.

*** درآمد 2 میلیون دلاری داعش از فروش نفت سوریه
این در حالی است که آن‌ها سعی دارند با یک دلیل گمراه کننده مبنی بر این که داعش با فروش نفت میادینی که در اختیار دارد، در بازار سیاه تعدادی از کشورها، روزانه میلیون‌ها دلار پول به جیب می‌زند، مردم آمریکا را توجیه کنند.
اما با این حال، رسانه‌های آمریکایی هنوز در توضیح این که داعش این نفت را چطور استخراج، تصفیه و ترابری می‌کند، یا اینکه این گروه چگونه قادر است چنین معاملاتی را بدون اطلاع نیروهای نظامی، دولت‌ها و آژانس‌های اطلاعاتی غربی، به میزان 2میلیون دلار در روز را به انجام برساند، کوچکترین زحمتی به خود نمی‌دهند. با این وجود، این رسانه‌ها، بمباران خطوط لوله نفتی متعلق به دولت سوریه را راه حل مقابله با این اقدامات می‌دانند.

*** ادعایی غیرقابل باور در مورد روند استخراج، تصفیه، فروش و توزیع نفت توسط داعش
البته، این باور مبنی بر این که داعش از سایت‌های نفتی تحت کنترل خود، در برخی جبهه‌ها برای حمایت از خود استفاده می‌کند، و حتی تلاش می‌کند که این نفت را به فروش برساند، احتمالا حقیقت دارد، اما این عقیده که این گروه تروریستی به نوعی قادر است که در طول روند استخراج، تصفیه، فروش و توزیع نفت در سرتاسر منطقه، از پیچیده‌ترین شبکه نظارت موجود در کل جهان فرار کند، به همان اندازه که ادعا می‌شد، این گروه بدون اطلاع آمریکا و ناتو توانست بخش بزرگی از قلمروی سوریه و عراق را به تصرف خود درآورد، غیرقابل باور است.

*** داعش، نفت‌های به سرقت برده را در پشت کامیون‌ها جا به جا می‌کند و آن‌ها را در بازار سیاه ترکیه به فروش می‌رساند
ایرادی که می‌توان برای توجیه نابودی خطوط لوله نفتی سوریه گرفت، این است که داعش برای انتقال نفت، قابلیت استفاده از این خطوط لوله را ندارد. داعش، نفت‌های به سرقت برده را در پشت کامیون‌ها جا به جا می‌کند و آن‌ها را در بازار سیاه ترکیه به فروش می‌رساند.
روزنامه «ایندیپندنت» ادعا کرده است که داعش، بخشی از سوخت تاسیسات به تصرف درآمده را از طریق معاملات محلی، به رژیم دمشق فروخته است؛ در حالی که محموله‌هایی نیز به ترکیه فرستاده شده تا در بازار سیاه به فروش برسند و دولت اردوغان را به چشم‌پوشی از این معاملات غیرقانونی متهم کرده است.

*** هدف از برنامه آمریکا برای نابودی خطوط لوله نفتی سوریه، نه تنها قطع درآمد نفتی داعش نیست، بلکه بیشتر نابودی زیرساخت‌های نفتی سوریه است
اگر آمریکا واقعا قصد متوقف کردن درآمد نفتی داعش را دارد، آن‌ها باید این کاروان‌های نفتی را که می‌توان به راحتی و از طریق پروازهای نظارتی که به عنوان بخشی از عملیات جاری غرب صورت می‌گیرند، شناسایی کرد، بمباران کنند. هدف از برنامه آمریکا برای نابودی خطوط لوله نفتی سوریه، نه تنها قطع درآمد نفتی داعش نیست، بلکه بیشتر نابودی زیرساخت‌های نفتی سوریه است. از این رو، ماهیت ادعاهایی مبنی بر اینکه داعش، از صنعت نفت میلیون‌ها دلار سود می‌کند، اساسا تردید برانگیز است.

*** در میزان سود داعش از فروش نفت مبالغه شده است
در حقیقت، آمار و ارقام مربوط به درآمد روزانه داعش از فروش نفت خام، برآورد یک شرکت مشاوره‌ای مستقر در کلورادوی آمریکا به نام «آی اچ اس» است. دولت آمریکا برآورد این شرکت را بدون ذره‌ای تردید نقل کرده است. به احتمال بسیار زیاد، برای منحرف کردن این حقیقت که داعش از بازیگران دولتی مانند ترکیه، قطر و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، کمک مالی دریافت می‌کند، در میزان سود داعش از فروش نفت مبالغه شده است و در عین حال، دستاویزی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های سوریه به وجود آورده است.

*** ترکیه و اردن،‌ حامیان اصلی داعش
در حقیقت، نمی‌توان فراموش کرد که در میان کشورهای ذکر شده توسط رسانه‌های جریان اصلی مانند «سی ان ان»،  به عنوان حامیان اصلی داعش، نام ترکیه و اردن، در بالای این فهرست قرار دارد، که هر دو از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می‌روند و ترکیه یکی از اعضای مهم ناتو است. نکته جالب توجه این است که داعش، نفت به اصطلاح «بازار سیاه» را به خریدارانی از کشورهای اروپایی فروخته است.

*** دولت آمریکا ادعا می‌کند که بشار اسد از داعش نفت خریداری می‌کند
با این حال، «جولیتا والس نویز»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، در طول سفر اخیر خود به لندن، این شرکت تازه تاسیس نفتی داعش را یکی از «نگرانی‌های اصلی» آمریکا خواند. طبق معمول، واکنش آمریکا به نگرانی‌های خود، احتمالا انجام حملات هوایی خواهد بود.
البته، دولت آمریکا و عوامل آن در رسانه‌ها، که مدت‌ها پیش از مرزهای عقلانیت و شعور گذشته‌اند، اکنون ادعا می‌کنند که یکی از خریداران نفت از داعش، بشار اسد است.
به عبارت دیگر، ناتو و به خصوص آمریکا، سعی دارند که افکار عموم را متقاعد کنند بشار اسد، که حداقل به مدت 4 سال است که با داعش و سازمان‌های تروریستی وابسته به آن مبارزه می‌کند، در حال حاضر از داعش نفت خریداری می‌کند. بنابراین، بر اساس اظهارات دولت آمریکا، آن‌ها باید با منفجر کردن خطوط لوله نفت سوریه، که به دولت سوریه تعلق دارد، به مقابله با داعش پرداخته و مانع از فروش نفت داعش به دولت سوریه شوند!

*** ادعایی برای مخفی نگاه داشتن ماهیت واقعی کمک‌های مالی به داعش و دیگر گروه‌های تکفیری
البته، این مسئله، صرفا یک دلیل گمراه‌ کننده نیست. این یک دروغ است. این ادعا، چیزی جز یک پوشش برای مخفی نگاه داشتن ماهیت واقعی کمک‌های مالی به داعش و دیگر گروه‌های تکفیری مشغول در عراق و سوریه نیست. نیاز به یادآوری نیست که این کمک‌های مالی از سوی آمریکا، ناتو و شورای همکاری خلیج فارس تامین می‌شوند. درست مثل ادعاهای احمقانه مبنی بر این که داعش هزینه‌های خود را از کمک‌های مالی اهداکنندگان خصوصی توییتر تامین می‌کند، ادعای مربوط به «فروش نفت» توسط داعش نیز یکی دیگر از این ادعاهای احمقانه‌ است.

*** داعش همچنان تحت کنترل ناتو و شورای همکاری کشورهای خلیج فارس باقی خواهد ماند
به علاوه، رسانه‌های جریان اصلی ادعا می‌کنند که داعش، بخشی از این نفت را به دولت سوریه می‌فروشد. آن‌ها با این کار تلاش دارند که بشار اسد را به عنوان متحد داعش به تصویر بکشند.
در حقیقت، همیشه باید این موضوع را به خاطر داشته باشیم که داعش، به طور کلی ساخته دست غرب است و اساسا تحت کنترل ناتو و شورای همکاری کشورهای خلیج فارس باقی می‌ماند.
 یکی دیگر از اجزایی که این پازل گمراه کننده را کامل می‌کند، خط لوله نفتی قطر، خواسته قلبی دولت قطر و آمریکا است. قرار بود که این خط لوله از قطر شروع شده و تا عربستان سعودی، اردن، سوریه و ترکیه  و از آنجا به اروپا امتداد داشته باشد. یکی از اهداف ایجاد این خط لوله، کاهش وابستگی اروپا به روسیه در تامین سوخت خود بود. جالب آنجاست که در سال 2009، بشار اسد با برنامه توسعه این خط لوله مخالفت کرد. 

*** پوتین پیشنهاد رشوه شاهزاده سعودی را رد کرد
بشار اسد به جای معامله با قطر، در خصوص ساخت خط لوله‌ای در عراق و سوریه که علاوه بر آن، گاز اروپا را نیز تامین می‌کرد، مذاکره با ایران را آغاز کرد.
همانطور که در سال 2013، روزنامه «گاردین» به قلم «نفیظ احمد» نوشت، «برنامه خط لوله ایران – عراق – سوریه، «سیلی مستقیمی به» برنامه‌های خط لوله قطر بود. تعجبی ندارد که بندر بن سلطان، شاهزاده سعودی در تلاشی مذبوحانه برای دادن رشوه چند میلیارد دلاری به روسیه برای تغییر موضع این کشور در قبال سوریه، به ولادیمیر پوتین گفت «هر رژیمی که در سوریه بعد از اسد بر سر کار بیاید»، کنترل آن «کاملا» در دست‌های عربستان سعودی خواهد بود و «هیچ توافقی را که به کشورهای خلیج فارس اجازه می‌دهد تا گاز خود را از سوریه به اروپا منقل کنند، امضا نخواهد کرد و به مقابله با صادرات گاز روسیه خواهند پرداخت. هنگامی که پوتین رشوه شاهزاده سعودی را نپذیرفت، وی وعده اقدام نظامی داد.

*** تخریب زیرساخت‌های نفت و گاز سوریه، به تضعیف نیروهای دولت سوریه خواهد انجامید
با در نظر گرفتن این موضوع، می توان به وضوح دید که انگیزه دولت‌های غربی در نابود کردن خطوط لوله نفتی سوریه، نه تنها جلوگیری از ایجاد خط لوله نفت/گاز ایران – عراق- سوریه، بلکه نابودی زیرساخت‌های موجود خط لوله نفت و گاز سوریه است. بمباران خطوط لوله نفت سوریه، متعاقبا به قطری‌ها اجازه خواهد داد که زیرساخت‌هایی را که متحدانش نابود کرده‌اند، بازسازی کرده و در نتیجه، روسیه را در عرصه گسترده ژئوپلتیکی، بیش از پیش تضعیف کند.
در نهایت، نباید فراموش کرد که تخریب زیرساخت‌های نفت و گاز سوریه، به تضعیف نیروهای دولت سوریه خواهد انجامید.

*** آمریکا و متحدانش با بمباران زیرساخت‌های نفتی و گازی سوریه، به دنبال تخریب مناطق مهمی از سوریه هستند
به علاوه، ذکر این نکته که عملا هیچ یک از زیرساخت‌هایی که توسط حملات هوایی آمریکا نابود شدند، توسط داعش ساخته نشده‌ بود، حائز اهمیت است. این زیرساخت‌ها توسط دولت سوریه ساخته شده‌اند. واقعیت این است که آمریکا و متحدانش با بمباران زیرساخت‌های نفتی و گازی سوریه، به دنبال تخریب مناطق مهمی از سوریه هستند و با این کار، هیچ چیز باارزشی برای ارتش سوریه در مبارزات طولانی مدت خود علیه داعش، باقی نمی‌گذارند.

*** پالایشگاه‌های نفت، اهداف واقعی نیستند و توسط داعش مورد استفاده قرار نمی‌گیرند
اوایل ماه گذشته، حملات هوایی به سوریه و عراق به رهبری آمریکا،‌ ظاهرا به تخریب پالایشگاه‌های کوچک نفتی در شهر رقه منجر شد. هیچ تلاشی برای اثبات این موضوع که آیا داعش قادر به استفاده از پالایشگاه‌های نفتی در سوریه بود، یا خیر، صورت نگرفت. در حقیقت، طبق اظهارات همان شرکت مشاوره‌ای «آی اچ اس» که دولت آمریکا به نقل از آن، از درآمدی نفتی داعش صحبت می‌کند، این گروه تروریستی، فقط نفت خام تصفیه نشده را به فروش می‌رساند.
 «آی اچ اس» علاوه براین اضافه می‌کند که برآورد این شرکت، قبل از «حملات هوایی» آمریکا صورت گرفته است و از ذکر این حقیقت که حملات هوایی آمریکا بر درآمد نفتی داعش تاثیر داشته است، طفره رفت. با این وجود، گروه به اصطلاح «ناظر حقوق بشر سوریه» که در انگلیس مستقر است و حامی شورشیان سوریه به شمار می‌رود، اعلام کرد که پالایشگاه‌های نفت، اهداف واقعی نیستند و توسط داعش مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

*** ادعاهای اخیر برای نشان دادن داعش به عنوان گروهی غیرقابل نفوذ و دلهره‌آور، چیزی بیش از تبلیغات محض نیست
«رامی عبدل رحمان» از اعضای این گروه ناظر حقوق بشر به رویترز گفت:« این پالایشگاه‌ها هدف واقعی نیستند و از آنجایی که هیچ ارزش اقتصادی برای داعش ندارند، پس موجب تضعیف آن نیز نخواهند شد. این پالایشگاه‌ها از کامیون‌ها و تجهیزاتی برای جداسازی و تفکیک دیزل و بنزین مورد استفاده غیرنظامیان تشکیل شده‌اند.»
این مسئله مخصوصا در مورد «دیرالزور» صدق می‌کرد که در آنجا نیروهای ارتش عربی سوریه حمله بزرگی را علیه جوخه‌های مرگ راه‌اندازی کردند و مبارزان داعش را با بمباران هوایی به دام انداخته و مسیرهایی را که توسط داعش بسته شده بود، آزاد کردند. به عبارت دیگر، جوخه‌های مرگ در دیرالزور، شهری که هفته‌ها به تسخیر داعش درآمده بود به دام افتادند و کنترل مناطق اطراف نیز بار دیگر به دست ارتش عربی سوریه افتاد. البته، این اتفاق می‌توانست مستقیما به تصرف دوباره پالایشگاه‌های نفتی توسط دولت سوریه منجر شود اما متاسفانه، این فرصت در نتیجه حملات هوایی آمریکا که موجب نابودی زیرساخت‌های پالایشگاهی شد، از دست رفت.
در پایان باید گفت که ادعاهای اخیر برای نشان دادن داعش به عنوان گروهی غیرقابل نفوذ و دلهره‌آور، چیزی بیش از تبلیغات محض نیست. این ادعاها چیزی جز توجیه طراحی شده برای تحریک مردم آمریکا به تداوم خشونت علیرغم مداخله نظامی بیشتر آمریکا در سوریه و حمله علنی به دولت سوریه نیست.




انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.