سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

وزارت ارشاد برای تحقق اهداف آرمانی خود به کمک نهاد قدرتمند صدا و سیما نیازمند است

"نوش‌آبادی" گفت: این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند به اهداف و آرمان‌های خود جامعه عمل بپوشاند ومسلما به کمک نهاد قدرتمند و بزرگی مثل صدا و سیما، نیازمند است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز برگزار شد.
 
نوش آبادی بیان کرد: دهمین اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشور‌های عضو همکاری اسلامی یکی از رخداد‌های مهم آذر ماه بوده و در نوع خود حائز اهمیت است.
 
وی افزود: دهمین اجلاس وزیران اطلاع رسانی از دیروز‌ آغاز شده و شعار این دوره از اجلاس همگرایی رسانه‌ای برای استقرار صلح و آرامش در دنیای اسلام است.
 
وی با بیان اینکه این دوره از اجلاس در تهران برگزار می‌شود، گفت: هدف این اجلاس،‌ افزایش تحکیم وحدت برای کشورهای اسلامی با حضور کلیه اعضا در سطوح مختلف است.
 
در مراسم افتتاحیه این اجلاس، معاون ریاست جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: 57 عضو از 4 قاره جهان در این اجلاس حضور دارند که می‌توانند نقش بسیار مهمی در همگرایی کشورهای اسلامی داشته‌ باشند. برگزاری این اجلاس در تهران فرصت مغتنمی است که جمهوری اسلامی مواضع خود را مستقیم و بی واسطه در عرصه‌های مختلف بیان کند.
 
وی همچنین ادامه داد: تکیه بر نقاط مشترک و پرهیز از اختلافات و تلاش برای صلح و امنیت و عدالت و ثبات در تمام کشورهای اسلامی محور این اجلاس است و همچنین مبارزه با گروه‌های افراطی و تروریسم که موجب لکه دار شدن چهره‌ی تابناک اسلام شده است، در این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین همگرایی رسانه‌ای و هم افزایی نهاد‌های رسانه جمهوری اسلامی از موضوعات مورد بحث است.
 
نوش آبادی با اشاره به برخی عقاید خرافی گفت: زنگار‌های خرافی و نگاه‌های متحجرانه به اسلام و افشای چهره‌ی جریان‌های وا پس گرا که با ابزار خشونت و ترور سینمای اسلام را مخدوش کردند و با اسم حکومت اسلامی زشت ترین و فجیع ترین حرکت‌ها را انجام می‌دهند،‌ در واقع آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.
 
وی در ادامه عنوان کرد: مقابله با سلطه‌ی غرب و امپریالیسم خبری مورد بحث است که با بهره گیری از ابزار قدرتمند رسانه به منظور توانمند سازی حوزه اطلاع رسانی نیز در کشورهای اسلامی انجام خواهد شد. کشورهای اسلامی خلا اطلاع رسانی را باید با اعتلاف رسانه‌ای کشورهای اسلامی پر کنند و با قدرت رسانه‌ی غرب مقابله کنند و اسلام را به عنوان دین صلح و مهربانی به دنیا معرفی کنند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد:‌ تا به حال 9 اجلاس برگزار شده، که این دوره‌، دومین میزبانی تهران برای این اجلاس است.
 
نوش آبادی خاطرنشان کرد: در سایت‌ها یک خبر با این مضمون که وزارت ارشاد ستاد صیانت و حمایت از آثار هنری را منحل کرده است، دیده شده که باید توضیحاتی بدهم. انحلال به معنای تعطیل شدن صیانت و حمایت و نظارت نیست و این وظایف به نهادهای متخصص محول شده است.
 
وی ادامه داد: این تصمیم در راستای هماهنگی بیشتر و توجه به حوزه‌های تخصصی و واگذاری وظایف به حوزه‌های مرتبط است. مسلما این ماموریت منحل نشده و به بخش‌های دیگر واگذار شده است.
 
وی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم سازمان سینمایی فقط مجوز ساخت فیلم‌ها را صادر کند و در صیانت و حمایت نقشی نداشته باشد. این سازمان در کنار صدور مجوز باید از آثار صیانت و حمایت کند و برآن‌ها نظارت داشته باشد.
 
وی در خصوص بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: این بنیاد از سال 75 به دستور مقام معظم رهبری و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد به عنوان رئیس بنیاد ملی، رئیس سازمان سینمای، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و تحقیقات و اعضای دیگر به عنوان یک بنیاد قدرتمند به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اهداف این بنیاد در مصوبه‌ی شورای عالی فرهنگی آمده است.
 
مقام معظم رهبری در مورد محصولاتی که مربوط به صنعت سرگرمی برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شود، توجه ویژه‌ای دارد. باید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تلاش کند که با ساخت و توزیع بازی‌های مناسب هرج و مرج را در صنعت سرگرمی کودکان و نوجوانان از بین ببرد.
 
نوش آبادی در خصوص بودجه‌ی بخش فرهنگ گفت: بودجه ریزی و بودجه بندی فرآیندی دارد که باید طی شود اما تا قبل از مراحل پایانی بودجه بندی سال 94 نمی‌توانیم راجع به میزان بودجه‌ی بخش فرهنگ صحبت کنیم. قطعا وزارت ارشاد به عنوان نهاد حاکمیتی در حوزه‌ی فرهنگ در صدد تامین بودجه‌ی بیشتر برای پروژه‌های فرهنگی است. ضمن اینکه نگاه دولت یازدهم به فرهنگ مطلوب است و ما پیش بینی رشد بودجه را در سال آینده داریم، اما در بودجه ریزی کاهش و افزایش قیمت نفت تاثیر گذار است.
 
نوش آبادی در ادامه عنوان کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که با اولویت بندی، سهم هر بخش را مشخص کنیم و از ریخت و پاش‌ در زمینه‌ی فرهنگی جلوگیری کنیم.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: کتاب‌هایی که تجدید چاپ می‌شوند، باید برای چاپ‌های بعدی مراحل مجوز را طی کنند، اما چون تغییرات در چاپ‌های بعدی جزئی است، این مراحل سریعتر پیش می‌رود.
 
وی دلیل این اخذ مجوز را این گونه بیان کرد: وقتی نویسنده کتابی را می‌نویسد و به چاپ می‌رساند مطمئنا با انتقادات و پیشنهاداتی مواجه می‌شود و تصمیم‌ می‌گیرد در چاپ‌های بعدی آن‌ها را اعمال کند و به همین دلیل نیاز به مجوز دوباره است،‌اما اگر محتوای کتاب کاملا تغییر کند این مراحل جدی تر می‌شود.
 
وی در خصوص پیشنهاد وزیر ارشاد برای افزایش اعتبارات بخش فرهنگی از پروژه‌های عمرانی گفت: مسلما پیشنهادات از سوی وزرا و نهادها باید به دولت ارائه شود و وزرا هم مستقیما به مجلس طرحی را ارائه نمی‌دهند. پیشنهاد وزیر ارشاد بسیار خوب است که می‌تواند در مصوبات تامین بودجه‌ی سالیانه در سال‌ آینده به بخش فرهنگ کمک کند، اما مجلس به دلیل اینکه باید در نظر بگیرد درآمد تحصیل شده در کشور با این تقاضاها برای بودجه هماهنگی دارد یا خیر، ممکن است گاهی اوقات با تصویب بعضی از بودجه‌ها موافقت نکند.
 
وی در خصوص همکاری با صدا و سیما گفت: ما از افزایش سطح همکاری با صدا و سیما استقبال می‌کنیم و امیدواریم این ارتباطات در تحقق اهداف فرهنگی این وزارت خانه کمک کند.  در نشست اخیر، مسئولان سینمایی با مدیران صدا و سیما به نتایج مطلوب دست پیدا کرده‌اند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند به اهداف و آرمان‌های خود جامعه عمل بپوشاند و مسلما به کمک نهاد قدرتمند و بزرگی مثل صدا و سیما در اطلاع رسانی، تشویق و ترغیب مردم در امر کتاب، نیازمند است.
 
وی در خصوص جشنواره‌ی دوسالانه عکس گفت: تمام جشنواره‌های برگزار شده هیات نظارت بر داوران را دارند. اگر کسی صلاحیتش از نظر فنی و عمومی تایید نشود، به صلاح دید این نهادها رد می‌شود. مطمئن باشید ما اجازه نمی‌دهیم کسانی برای این مسند انتخاب شوند که با فرهنگ دینی و اسلامی و اعتقادات مردم دیت داشته باشند.
 
وی در ارتباط با شبکه نمایش خانگی گفت: موسساتی که اقدام به تولید و توزیع در این بخش می‌کنند،‌ باید مجوزهای لازم را کسب کنند. این رسانه کم کم جای رسانه‌های دیگر را پر کرده است و باید بر آن نظارت انجام شود. بدون مجوز اثری حق تولید، ساخت و ارائه ندارد و آن آثاری که بدون مجوز اقدام به توزیع فیلم کرده‌اند، با اقدامات رابط قانونی مواجه خواهند شد. در این خصوص ممکن است برخی فیلم‌ها که مجوز اکران نگرفته‌اند نیز در این شبکه توزیع شوند که در صورت مشاهد با آن برخورد خواهد شد. فیلم‌های خارجی که در کشور ما به صورت غیر مجاز پخش می‌شوند نیز در این گروه قرار می‌گیرند.
 
نوش آبادی در خصوص جایزه آل احمد گفت: قطعا آثار انتخاب شده در جایزه امسال جلال آل احمد، منطبق با اهداف و
ضوابطی است که در اساسنامه این جایزه آمده است و هیچ گونه فاصله‌ای از آن اهداف ندارند. کتاب‌ها تمامی مراحل لازم برای انتخاب به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر را طی کرده‌اند.

نوش‌آبادی در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه آیا کمک مالی شهرداری تهران به جایزه امسال جلال آل احمد که طی آن ۳۵۰ سکه بهار آزادی به منتخبین اهدا شد، موجب وابستگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های مختلف اعم از محتوایی و اجرایی به نهاد عریض و طویلی مانند شهرداری تهران که بودجه‌های زیادی را هم در اختیار دارد، نخواهد شد؟ گفت: کمکی که شهرداری تهران برای تامین مالی جوایز امسال جلال آل احمد کرد، امر بسیار معمول و متعارفی است که اصلا نمی‌تواند چیز عجیب و غریب و بدون توجیهی باشد.

شهرداری‌ها مطابق قانون مکلفند بخشی از درآمدهایشان را صرف امور فرهنگی و هنری کنند و لذا اگر در تهران و سایر شهرستان‌ها و شهرداری‌ها آمدند و برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، کمکی به لحاظ مالی انجام دادند، این مساله‌ای است که نه خلاف قانون و عرف است و نه باعث وابستگی وزارت ارشاد می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مستمر و مستقیم با دستگاه‌های فرهنگی دیگر در ارتباط است و تحت هر شرایطی از جمله کمک‌های مطابق با قانون این دستگاه‌ها به مسائل فرهنگی، استقلال خودش را حفظ خواهد کرد. در این خصوص هم چون ما اعلام کرده‌ایم که وزارت ارشاد به تنهایی قادر به تامین بودجه جایزه جلال‌ آل احمد نیست، شهرداری تهران دست ما را فشرد و به این جایزه کمک کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم افرادی که با بنیان فکری ملت سازگاری ندارند در مصدر تشخیص و ارزیابی قرار گیرند.

وی در خصوص باز سازي تئاتر شهر گفت: موضوع بازسازی تئاتر شهر بر اساس تدابیر وزارتخانه و با نظر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است و این وزارتخانه بر این روند نظارت کامل خواهد داشت. من فکر نمی کنم بازسازی ساختمان تئاتر شهر متوقف شود و انشاءالله این بازسازی به طور کامل انجام خواهد شد و در زمان خودش هم به بهره برداری خواهد رسید.

مشکلی از این جهت، ساختمان تئاتر شهر را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی برای اهالی هنر و تئاتری های ایران وجود نخواهد داشت.

نوش‌آبادی درباره استفعای میرزایی از خانه کتاب گفت: اشتغالات علمی دليل اين استعفا است، نه وجود پرونده گذشته این مدیر. وی استعفا داده و پذیرفته شده چرا که برخی تمایل دارند در امور علمی فعالیت کنند.

نوش آبادی درباره برخی شایعات تغییر مدیرعامل خانه کتاب با اصرار شخص وزیر ارشاد بيان كرد: به دلیل وجود پرونده‌ای از ایشان در وزارت اطلاعات و مربوط به دوران مسئولیتش در رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، صورت گرفته است، فکر نمی‌کنم در این زمینه اتفاق خاص و عجیبی افتاده باشد، مدیر خانه کتاب از مدیران خوب ما بوده و منشأ فعالیت‌های موثری در خانه کتاب بوده است انشاءالله بتوانند در مسئولیت های دیگرشان هم، به خوبی خدمت کنند.

وی درباره معافیت مالی کتاب‌فروشی‌ها نیز گفت: این کار در حال انجام است و ما تلاش داریم چاپخانه‌ها نیز مشمول معافیت شوند.

نوش آبادی درباره عدم برگزاری جشنواره مطبوعات نیز گفت: به این نتیجه رسیدیم که جشنواره مطبوعات برگزار نشود اگر نگرانی هست در بخش تامین مالی است.

نوش آبادی درباره جمع آوری کتاب «همت» به دلیل اعتراض خانواده این شهید گفت: کسی نمی‌تواند خودسرانه این کار را انجام دهد. باید مصوبه داشته باشد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی ارشاد درباره لایحه پیوستن به کنوانسیون برن نیز گفت: تاکنون لایحه‌ای برای پیوستن به کنوانسیون برن و رم به مجلس داده نشده و برای پیوستن به این کنوانسیون نیز تصمیمی نگرفته‌ایم. برای حفظ منافع و مصالح کشور نظر مقامات ارشد نظام باید مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین درباره فیلم‌های جشنواره فیلم فجر نیز گفت: تاکنون 100 فیلم برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده اند.

انتهای پیام /اس




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.