سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایاد علاوی: ایران و ترکیه باید بخشی از ساختار حفظ امنیت منطقه باشند

معاون رئیس جمهور عراق با اشاره به این که آشتی ملی تنها راه مقابله با تروریست های داعش است،گفت: باید ایران و ترکیه بخشی از ساختار حفظ امنیت منطقه باشند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، ایاد علاوی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحدث از بغداد درباره طرح خود برای کمک به روند سیاسی عراق گفت: دو هفته پیش در نشست رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق توافق شد طرح جدیدی در مسئله تقویت وضع آشتی ملی در کشور ارائه شود و این ماموریت به من واگذار شد و من یک نقشه راه برای آشتی ملی و وحدت ملی در عراق تهیه کردم. این طرح بر اساس اصول روشنی درباره قوانین این کشور شامل لغو، تغییر و برخی از این قوانین است و همچنین باید قوانین جدیدی تصویب شود و برخی از این قوانین به قانون اساسی عراق و برخی نیز به خارج از قانون اساسی مرتبط است تا در نهایت بتوانیم در آینده وحدت بیشتری را در جامعه عراق شاهد باشیم. مسئله دیگر درباره برنامه زمان بندی شده اجرای این قوانین است. تا پیش از این برگزاری نشست ها و کنفرانس های مختلف نتیجه ای نداشته است. نباید کنفرانس هایی که در عراق برگزار می شود که رنگ فرقه ای داشته باشد. اقوام و طوایف مختلف در عراق از احترام برخوردارند. در صورتی که نتوانیم وحدت ملی را در عراق محقق کنیم این کشور تجزیه خواهد شد.

وی افزود: باید برخی از قوانین عراق اصلاح شود که شامل اصلاح توزیع ثروت مالی، قانون نفت و گاز و قوانین اداری است. نباید توزیع پست های دولتی بر اساس معیار فرقه ای شیعه،سنی،کرد،مسیحی و عرب باشد بلکه باید انتخاب افراد بر اساس توان علمی باشد. امروز در وضع حساس و خطرناکی از تاریخ عراق قرار داریم. دودستگی و اختلافات زیادی در جامعه مشاهده می شود و برخی ها می خواهند بحران در عراق تشدید شود و اقدامات تروریستی در این کشور تشدید شده که تهدیدی برای ثبات و امنیت عراق است. این کشور نقش اساسی در حفظ ثبات و امنیت منطقه دارد ولی زمانی که اوضاع عراق بحرانی باشد پیامدهای منفی برای کشورهای منطقه دارد.. باید تهران و آنکارا خود را به حمایت از دولت های عربی متعهد بدانند و این منطقه را از فاجعه نجات دهند.

علاوی در ادامه گفت: ایران بازیگر مهمی است و به هر میزان که دولت عراق از مسئولیت های خود عقب نشینی کند، نفوذ تهران در عراق بیشتر می شود. باید ایران درک کند در صورتی که فاجعه ای برای عراق ایجاد شود برای تهران پیامد منفی خواهد داشت. بر این اساس، ایران و ترکیه بخشی از سازوکار  حمایت از امنیت منطقه باشند.



انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.