سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه تاریخی تبریز؛

خانه مشروطه معروف‌ترین و پرافتخارترین خانه تاریخی شهر تبریز

رییس موزه ی مشروطه تبریز گفت:خانه ی مشروطه در یکی از محله های قدیمی شهر تبریز به نام راسته کوچه واقع در غرب بازار تبریز و با130متر مربع مساحت در دو طبقه ساخته شده است.


هشترودی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود:خانه مشروطه در حقیقت خانه ی مسکونی حاج مهدی کوزه کنانی از سران مشروطه در تبریز بود. وی که تاجر آزادی خواهی بود مال و ثروت  و ملک و منزل شخصی خود را در اختیار مشروطه خواهان قرار داد.

این خانه محل گرد آمدن بزرگان مشروطه بود که پس از به توپ بستن مجلس در این جایگاه گرد می آمدند و از ویژگی های منحصر به فردخانه ی مشروطیت می توان به پنجره های ارسی،درب های منبت کاری شده،کلاه فرنگی  و نور گیر اشاره کرد.

وی ادامه داد:این بنا با بیش از 150 سال قدمت  هم به لحاظ معماری سبک خاص آذری-ایرانی و تاریخی و هم به لحاظ آنکه ستارخان و باقرخان به آن محل رفت و آند داشتند حایز اهمیت خاصی است.

وی با اشاره به اینکه خانه ی مشروطیت در سال 1354 در فهرست آثار ملی ثبت و در سال 1376 توسط اداره ی کل  میراث فرهنگی خریداری شده است تصریح کرد:با توجه به اینکه تا پایان سال 1377 بخش ستادی و اداری ساختمان در همین محل مستقر بود و به تدریج تبدیل به موزه ی مشروطیت شد و هم اکنون دارای 4 تا 5 سالن می باشد که آثار مربوط به سران و رهبران مشروطیت و نهضت مشروطه  که اموال شخصی مشروطه خواهان –اسلحه ی کمری ستارخان-وسایل شخصی میرزا علی ثقه الاسلام-روزنامه ها و اسناد مختلف-عکس – سکه های یادبود و مدال های افتخار و سردیس ها را شامل می شود که در معرض نمایش عموم قرار دارد.

عبد الرضا هشترودی گفت:از بدو تاسیس موزه ی مشروطیت مسئولان اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قصد تبدیل این بنا را به پژوهشکده  مشروطه داشتند که تنها به آثار موزه ای اکتفا نشود ومحلی برای رجوع محققان ودانشجویان تاریخ معاصر باشد که این  امکان با محدودیت اعتبار به صورت تدریجی در حال شکل گیری است و آثار این مجموعه با داشتن اسناد موجود و مهم از جمله اقوام و بازماندگان رهبران مشروطه خواهان  و با جلب اعتماد آنان در این موزه گرد آوری می شود و در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

وی افزود :آثار موجود در موزه ی مشروطیت نسبت به دهه ی قبل از بعد کمی و کیفی پیشرفت چشمگیری دارد  و امید است در سال های آینده قدوم مثمر ثمری را در رابطه با ترکیب نمایش و تنوع استفاده ی  بازدید کنندگان برداریم.

رییس موزه ی مشروطه با بیان اینکه موزه ی مشروطه قصد راه اندازی اتاق نمایش و تهیه فیلم های مشروطیت را دارد تاکید کرد:هم اکنون کتابخانه موزه ی مشروطیت ساماندهی شده است و اگر منابع انسانی تامین شود این کتابخانه به روز و فعال می شود.

هشترودی همچنین گقت:بیشترین تعداد بازدید کننده از این موزه در سه  ماهه ی فصل تابستان و ایام عید نوروز با بیش از یک هزار تا دو هزار نفر در روز است .
 انتهای پیام/ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.