سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نعمت زاده مطرح کرد

تکميل طرح‌های ميانی صنعت فولاد، اولویت اول دولت/طرح جامع فولاد کشور نهایی می شود

وزير صنعت، معدن و تجارت تکميل طرح‌های ميانی صنعت فولاد و توليد با حداکثر ارزش افزوده را اولويت اول دولت اعلام کرد و گفت: دسترسی به توليد حداقل 55 ميليون تن فولاد خام در افق سند چشم انداز 1404 در دستور کار است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمد رضا نعمت زاده در پنجمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار به ظرفيت ها و توانمندي هاي اين صنعت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 60 تا 70 ميليون تن در بخش سنگ آهن، ‌30 ميليون تن کنسانتره، 22 ميليون تن گندله، 21 ميليون تن آهن اسفنجي، 24 ميليون تن شمش هاي فولادي و ديگر موارد ظرفيت توليد داريم.

وي گفت: براي دستيابي به اهداف سند چشم انداز به استحصال حدود 165 ميليون تن سنگ آهن، توليد 80 ميليون تن کنسانتره، 80 ميليون تن گنده له، 58 ميليون تن آهن اسفنجي و 55 ميليون تن شمش فولادي نياز داريم.

وزير صنعت ،معدن و تجارت گفت: تا سال 98 به ظرفيت توليد حدود 60 ميليون تن کنسانتره ،‌65 ميليون تن گندله ،‌43 ميليون تن آهن اسفنجي  و 49 ميليون تن شمش و فولاد خام خواهيم رسيد و کمبود ما در اين بخش تا سال 1404 برطرف خواهد شد.

نعمت زاده گفت: صنعت فولاد را همچون صنعت خودرو از صنايع پيشرو در توسعه صنعتي کشور مي دانيم و از اين صنعت براي افزايش صادرات غيرنفتي و کسب سهم عمده اي در توليد ملي به طور همه جانبه حمايت مي کنيم

وي اظهار داشت: سياست ما فعال شدن بخش هاي خصوصي و غيردولتي در صنعت فولاد است و دولت به هيچ وجه رقيب بخش خصوصي نخواهد بود.

وزير صنعت از فعالان صنعت فولاد خواست صادرات حداقل 20 تا 25 درصد از محصولاتشان را براي هدفگذاري کنند و هيچ واحدي فولادي بدون صادرات نداشته باشيم.

نعمت زاده گفت: صادرات به رشد و توسعه و همچنين افزايش کيفيت، تنوع محصولات و رقابت پذيري صنايع فولادي کمک خواهد کرد.

*- طرح جامع فولاد کشور نهایی می شود


وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد : طرح جامع فولاد کشور با کمک بخش خصوصي تهيه مي شود و قرار است تا يک ماه آينده در صورت تصويب دولت، نهايي شود.

 نعمت‌زاده در پنجمين همايش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ايران افزود : توليد 55 ميليون تن فولاد خام در افق سند چشم‌انداز بيست ساله ( 1404 ) از اهداف صنعت فولاد کشور است.

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: سياست‌ ما بر اين است که صنعت فولاد نظير صنعت خودرو در توسعه صنعتي کشور جزء صنايع پيشرو باشد.

وي از توليدکنندگان و صادرکنندگان فولاد کشور خواست : چرخ صنعت و معدن کشور را به گردش آوريد و توسعه دهيد و ما نيز حمايت مي کنيم.

نعمت زاده افزود : همه شرکت‌هاي مهندسي ، طراحي ، پيمانکاري ، توليدي ، مطالعاتي و فروش و بازاريابي  با همکاري مردم و بخش خصوصي مديريت شود.

نعمت‌زاده، با اشاره به ظرفيت‌هاي توليدي مقاطع مختلف فولادي کشور افزود: ظرفيت ما در حال حاضر حدود 60 تا 70 ميليون تن سنگ آهن، 30 ميليون تن کنسانتره، 21 ميليون تن آهن اسفنجي، 22 ميليون تن کندله، 24 ميليون تن شمش، نود 34 ميليون تن است .

وي گفت :  165 ميليون تن استحصال سنگ‌آهن، 80 ميليون تن کنسانتره، 80 ميليون کندله، 55 ميليون تن شمش و 58 ميليون تن آهن اسفنجي نياز داريم.

وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: با برنامه ها وتلاش هاي صورت گرفته اميدواريم تا سال 98 ما 60 ميليون تن کنسانتره، 65 ميليون تن کندله، 43 ميليون تن آهن اسفنجي و 49 ميليون تن شمش و فولاد خام توليد کنيم.

وي گفت : در اين صورت از سال 98 تا 1404 اين کمبودها رفع مي شود و اميدواريم با همکاري سرمايه‌گذاران در اين حوزه حتي زودتر از موعد تعيين شده به توليد 55 ميليون تن فولاد در افق 1404 برسيم.

نعمت‌زاده يادآور شد: طرح‌هايي که داراي پيشرفت فيزيکي بالا در زمينه کنسانتره، کندله، آهن اسفنجي و شمش دارد به طور منظم پايش مي شود.

*-صندوق توسعه ملي از بخش معدن حمایت کند


وزير صنعت، ‌معدن و تجارت با تاکيد بر ضرورت توسعه بهره‌برداري از معادن گفت : صندوق توسعه ملي که از بخش‌هاي صنعتي حمايت مي کند ، انتظار داريم به طرح هاي معدني هم تسهيلات دهد.

نعمت‌زاده در پنجمين همايش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ايران افزود: در زمينه ماشين‌آلات و تجهيزات بخش معدن به توليد داخل کشوراکتفا کنيم و با فعال‌سازي بيشتر صندوق بيمه معادن و افزايش سرمايه آن مي ‌توان کارهاي خوبي کرد.

نعمت زاده گفت: بخش معدن نيازي بيشتري به سرمايه‌گذاري دارد و جبران عقب‌ماندگي‌هاي بخش‌هاي گندله، آهن اسفنجي و پيگيري زيرساخت‌هاي مورد نياز صنعت فولاد مانند راه‌آهن، تأمين آب و برق و گاز مورد نياز اين دسته از واحدها ‌بايد به سمت خوداتکايي و بدون وابستگي به ساير دستگاه‌هاي اجرايي در بلندمدت انجام شود.

وي با اشاره به اينکه در صنعت آلومينيوم ، ساخت نيروگاه بخش جدايي ناپذير است ، گفت : براي تأمين آب مورد نياز صنايع فولادي با استقرار آنها در سواحل جنوب مي‌توان بخش‌ عمده‌اي از آب آنها را تأمين کرد و هم‌اکنون احداث واحدهاي فولادي در چابهار، بندرعباس و پارس ايران موفق عمل کرده است.

نعمت زاده با بيان اينکه با تشکيل کنسرسيون‌هاي داخلي به جاي خارجي و استفاده حداکثري از توان داخلي سياست اين وزارتخانه است ، افزود: حتي در زمينه خريد تجهيزات خط توليد، کوره‌ها که نياز به ريخته‌گري و ماشين‌کاري و سيستم مهندسي است ، بايد در داخل کشور انجام شود.

وي با بيان اينکه مکان‌يابي در صنعت فولاد با دقت بالا انجام گيرد ، گفت: صنعت فولاد ، ملي و نه استاني است و بايد توليدکنندگان خود را با شرايط سخت و افزايش قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي وفق دهند.

نعمت زاده افزود: اصلاح تعرفه‌ها، واردات فولاد با ارز متقاضي و آزاد در جهت حمايت از صنعت فولاد است.
وي گفت : واحدهاي صادراتي در کنار واحدهاي توليدي فولاد ، هماهنگ عمل و خود را به علم و دانش روز تجهيز کند.

نعمت زاده اظهار داشت : با دو برابر شدن فعاليت‌هاي سازمان زمين‌شناسي سرعت خود را بالا برده و خوشبختانه در اين ميان سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در زمينه اکتشاف به کمک سازمان زمين‌شناسي آمده و توانسته است تاکنون بيش از 200 هزار کيلومتر مربع فعاليت‌هاي اکتشافي را توسط شرکت‌هاي تخصصي داخلي خود انجام دهد.

نعمت زاده افزود: درباره پهناي غيراستفاده در استانها سياستي تدوين شده است  که با دعوت بخش خصوصي بتواند به راحتي در مزايده‌ها شرکت کند و در صورت نياز براي اکتشاف مشاور خارجي نيز گرفته‌ شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.