سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاشمی در افتتاحییه نخستین بنیاد جامع پیشگیری شهید ذوالفقاری:

واکسن اجتماعی جامعه سرمایه گذاری در پیشگیری از آسیب‌ها است

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اولین بنیاد جامعه پیشگیری ذوالفقار به منظور کاهش معلولیت‌ها و ارتقای سلامت آینده کشور که البته سهم بسزایی در سلامت اجتماعی جامعه دارد راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاحیه اولین بنیاد جامع پیشگیری از سرطان و حمایت از مبتلایان و خانواده و ارتقا سلامت دنیای آینده که صبح امروز(دوشنبه) در یافت آباد برگزار شد با اشاره به خدمات گوناگون سازمان در زمینه پیشگیری اظهار کرد:اولین بنیاد جامع پیشگیری از سرطان به منظور کاهش معلولیت ها و ارتقای سلامت آینده کشور که البته سهم بسزایی در سلامت اجتماعی جامعه دارد راه اندازی شده است.

وی افزود: بهزیستی در بخش  معلولیت‌ها که  در دو بخش عمده پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی و اکتسابی یا میدانی است و پهنه‌ای است بسیار فعال عمل کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه عنوان کرد: مشاوره تاثیر بسزایی در پیشگیری از معلولیت ها دارد به طوری که با یک مشاوره خوب و به هنگام می‌توان از یک اتفاق و معلولیت جلوگیری کرد  و اگر ازدواجی از نظر علمی و با مشاوره منطقی انجام گیرد در کاهش معلولیت‌ها بسیار اثر گذار است و بعد از پیشگیری می‌توان مباحث مداخله‌ای را بسیار اثر بخش دانست چرا که برخی از افراد خیر و برکت خود جامعه و اطرافیان را تشخیص نمی‌دهند و سازمان‌های مداخله گر باید در این زمینه ورود پیدا کنندکه می‌توان از جمله به قانون بستن کمربند ایمنی اشاره کرد که با اجرایی شدن آن بخش عمده‌ای از معلولیت‌های ضایعه نخاعی را کاهش می‌دهد.

هاشمی با اشاره به مزیت‌های پیشگیری تصریح کرد: پیشگیری سالم‌ترین کم‌هزینه ترین و موثرترین راه در کاهش معلولیت‌هاست اما متاسفانه سرانه‌ای به آن اختصاص پیدا نکرده است که باید در این زمینه دستگاه‌ها ورود پیدا کنند و سرمایه گذاری در بخش پیشگیری را از سر بگیرند و سازمان بهزیستی البته در این زمینه جزء شاخص ترین رویکرد پیشگیری محور دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 3 هزار و 500 سازمان مردم نهاد در بهزیستی فعال است که 20 درصد در حوزه پیشگیری  و 40 درصد در حوزه کاهش آسیب اعتیاد فعالیت دارند و در تلاش هستیم تا شبکه‌های پیشگیری را هر چه بیشتر تقویت کنیم .

وی افزود:سرمایه گذاری در جهت پیشگیری از سرطان یک کار جهادی و انقلابی است که امروز با افتتاح این مرکز شاهد تلاش‌های مسئولان امر در این زمینه هستیم تا هر چه بیشتر از پیشروی این بیماری در کشور جلوگیری کنند و نادیده گرفتن این واقعیت برای جامعه بسیار دردآور خواهد بود چه بسا که سرطان برخی از معلولیت‌ها را رقم می‌زند و باید در حوزه پیشگیری از این معلولیت نیز گام برداشت و عقل و شعور دولتی، علم و تجربه حاکی از آن است که باید به ریسمان پیشگیری چنگ بزنیم که این مسئله هزینه و درمان هزینه کمتری را برای جامعه به دنبال دارد.

هاشمی به خدمات سازمان در حوزه پیشگیری در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: بنیادهای پیشگیری در سال گذشته در حوزه ژنتیک نیز خدماتی را ارائه دادند و در حال حاضر در 5 نقطه از کشور مشاوره‌های ژنتیک فعال هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور پیشگیری را واکسینه کردن جامعه در برابر معلولیت‌ها دانست و اظهار کرد: ارتقای سطح آگاهی مردم را در زمینه پیشگیری باید افزایش دهیم و خانه به خانه پیشگیری را گسترش دهیم تا والدین در درجه اول که با تغییر رفتارهای فرزندان خود در حوزه‌های مختلف اعم از اعتیاد و دیگر آسیب ها آشنایی پیدا کنند تا خانواده‌ها وارد فاز دوم آسیب‌ نشوند.

هاشمی در پایان گفت: از مسئولان سازمان خواستارم تا برنامه‌های سه ماهه و 6 ماهه آینده خود را تدوین کنند و برنامه‌های متعدد و مبتنی بر خانواده را گسترش دهند.

* توسعه مراکز پیشگیری سیاست‌گذاری بلند مدت سازمان است

مجید رضا زاده رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در حاشیه جلسه به سیاست‌گذاری‌های راه‌اندازی مرکز اشاره کردو گفت: سازمان بهزیستی کشور در حوزه پیشگیری بالغ بر 20 سال است که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد و اقدام به راه‌اندازی معاونت پیشگیری در سازمان نموده است تا بتواند خدمات گسترده‌ای را در پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی ارائه دهد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی کشور در وظایف اجرایی خود این است که نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشد که این خود سهم عمده‌ای در برنامه ریزی های کلان در زمینه کاهش آسیب دارد و به همین منظور اقدام به راه اندازی بنیاد جامع پیشگیری از سرطان نموده است که هم راستا با برنامه‌های سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، است.

رضا زاده با بیان اینکه این بنیاد خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهد گفت: از جمله خدمات این سازمان می‌توان به خدمات پیشگیری از اعتیاد ایدز، آسیبهای اجتماعی‌، معلولیت‌ها ، مشاوره و حمایت‌های روانی اشاره کرد بنابراین گزارش خدمات سازمان کاملا رایگان است و جامعه هدف می‌تواند از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر به بنیاد جامعه پیشگیری ذوالفقار واقع در یافت‌آباد میدان معلم خیابان تختی مرکز ذوالفقار  ( بنیاد پیشگیری از سرطان مراجعه کنند) .  

انتهای پیام/
برچسب ها: بنیاد ، جامع ، پیشگیری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.