سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرد:

اجازه مصرف مازوت به نیروگاه‌ها از سال آینده داده نخواهد شد/ تهران در سال جاری فقط 50 روز هوای سالم داشت

ابتکار با بیان اینکه امسال مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور کاهش پیدا کرده است گفت: از سال آینده به هیچ وجه اجازه مصرف مازوت به نیروگاه‌ها داده نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حافظت محیط زیست در مراسم رکورد از ردیف خارج کردن بیش از 300 هزار خودروی فرسوده اظهار داشت: آلودگی هوا معضلات بسیاری را در جامعه به وجود آورده به طوری که بر اساس اطلاعات و آمار بدست آمده حدود 35 تا 25 میلیون شهروند متأثر از آلودگی هوا هستند به طوری که با انواع بیماری و هزینه‌های ناشی از درمان و از کارافتادگی دچار شدند که یکی از جنبه‌های مهم هدف‌گذاری دولت است که موضوع از رده خارج کردن خودروها در دستور کار خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: بعد از دوره‌ای غفلت از این مسئله و تعطیل شدن موضوع اجرای از سال 79 تا 84 مسئولان تصمیم گرفتند که برنامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در دستور کار خود قرار دهند به طوری که عملیات اجرایی آن از سال گذشته شروع شده است.

ابتکار تصریح کرد: امروز بر اساس آمار و سنجش برخط و لحظه‌ای سازمان محیط زیست و شهرداری که انجام می‌دهد حاصل این تلاش باعث شده که در تهران تقریبا 50 روز هوای سالم نسبت به سال گذشته داشته باشیم و سال قبل حدود 16 روز ناسالم داشتیم به طوری که در سال جاری به 110 روز رسیده است که این به مفهوم این است که گام‌های مثبتی در جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در کشور برداشته است.

معاون رئیس جمهور افزود: در اجرای این موضع مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم چرا که ادامه روند و تسریع از رده خارج کردن خودروهای سواری بسیار مهم است باید ساز و کارهای اقتصادی در کشور صورت گیرد هم اکنون خارج کردن خودروهای فرسوده به واردات خودرو متصل است در حالی که اگر به تولید ملی نگاه کنیم می‌توانیم موضوع را به صورت جدی عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: توجه ویژه به از رده خارج کردن خودروهای عمومی باید در دستور کار قرار گیرد باید این اتفاق مهم در کشور رخ دهد حدود 30 درصد ناوگان عمومی کشور فرسوده بود و این موضوع تأثیر بسیار زیادی در آلودگی هوا دارد.

وی گفت: موتورسیکلت‌ها مشکل جدی موضوع ماست که میزان آلودگی باید در موتورسیکلت‌های کالیبری که گاهی پنج برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کند در تولید کشور برنامه‌ریزی شود چرا که سازمان درنظر دارد این موتورسیکلت‌ها را از رده خارج کند.

ابتکار گفت: تاکسی‌ها شرایط خاص خود را دارند به دلیل پیمایش و مصرف سوخت و آلاینده بودن باید نوسازی شوند همچنین مسئله کامیون‌ها به صورت جدی مهم است.

سازمان محیط زیست طبق توافقی که با وزارت صنعت و معدن انجام داده اجرای فیلتر دیزیلی را اجباری کرده است در حال حاضر از ناحیه کامیون‌ها و تریلی‌ها گرچه در شب تردد می‌کنند و عوارض زیادی دارند باید نوسازی شوند شهرداری و دولت در زمینه نوسازی کامیون‌ها برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است که به صورت مکمل این موضوع ایجاد مراکز معاینه فنی است که منتظر اجرای مراکز معاینه فنی از سوی وزارت کشور هستیم که معاینه فنی یکپارچه در کشور صورت گیرد که با اجرای اثرات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

ابتکار تأکید کرد: از صنعت خودروسازی می‌خواهیم که در طراحی خودشان مسئله بازیافت را لحاظ کنند اکثر خودروسازان دنیا طراحی سبز و طراحی بازیافت را در دستور کار خود قرار دادند تا موقع از رده خارج کردن خودروی اسقاطی به چرخه اقتصاد برگردد.

وی افزود: تولیدکنندگان مسئولیت دارند که کالاهایی را که وارد بازار می‌کنند پایان عمر کالا را در نظر بگیرند چرا که این موضوع در قانون پسماند لحاظ شده است تا پایان عمر محصول دیده شود تا نحوه امحا و از رده خارج کردن خودروها قطعات بازیافتی و ارزشمند مشخص شود که این موضوع در طراحی سبز امکان‌پذیر است این فرآیند یعنی از رده خارج کردن خودروها به صورت علمی و فنی در نظر گرفته شود.

وی ارائه بنزین یورو 4، کاهش میزان گوگرد در گازوئیل از 7 هزار به 150 سی پی ام، کاهش عرضه مازوت در نیروگاه‌ها را از جمله موضوعاتی عنوان کرد و گفت: کاهش مصرف مازوت در نیروگاه‌ها بصورت جدی از سال آینده در دستور کار است به هیچ عنوان اجازه مصرف مازوت به نیروگاه‌ها را نخواهیم داد.

ابتکار گفت: اجرای استاندارد یورو 4 در خودروسازی کشور باید رعایت شود اگر رعایت نشود طبق قانون در فرآیند بازرسی و نظارت اجازه شماره‌گذاری به خودرو داده نخواهد شد که در مجموع اجرای این موضوع به کاهش آلایندگی هوا کمک کند.

ابتکار خاطرنشان کرئد: خودروهای فعلی باید یورو 4 تولید شوند همچنین باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کنیم .

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
اجازه مازوت رانمی دهید دوستان چه چیزی را از خارج قرار است وارد کنند ؟
مهدی
۱۶:۴۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
دوباره تهران..................................یادها از خوزستان رفت...................