سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان؛

تالاب بین المللی هامون جان تازه گرفت

جاری شدن سیلابهای اخیر ناشی از بارندگی های مناسب در جنوب شرق کشور و ارتفاعات افغانستان باعث آبگیری قسمتهایی از تالاب بین المللی هامون شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.،تالاب بین المللی هامون یکی از تالابهای مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان است.

این دریاچه دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری(شاپوری) و هامون هیرمند است که در مجموع تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهند.

سال گذشته نیز در برهه ای شاهد ورود حجم زیادی آب به دریاچه هامون و احیای آن در مقطع زمانی کوتاهی بودیم که با توقف بارندگی شاهد خشکی مجدد آن بودیم.

اما با بارندگی های اخیر این دریاچه جان دوباره گرفت و اسباب خوشحالی مردم را در شهرهای سیستان فراهم کرد.

جاری شدن آب در این دریاچه پرتوهای نور امید را در دل اهالی سیستان روشن کرد و باعث شد مردمان این سرزمین که بیشترین فعالیتشان در زمینه کشاورزی و دامپروری است برای ادامه به فعالیت های خود حتی در زمینه صیادی امیدوار شدند.

اما آنچه مسلم است، موضوع مهم در استقرار و استمرار شرایط کنونی، مدیریت آب های سطحی ، رفع موانع ورود آب و حفظ حق‌آبه رودخانه «هیرمند» برای ادامه حیات تالاب بین‌المللی «هامون» است که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.