سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دخالت عربستان در یمن برای دوری شیعیان از ساختارهای قدرت است

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: دخالت عربستان قابل توجیه نیست و به نظر می‌آید صرفا به دلیل دور کردن زیدی‌ها و شیعیان از ساختارهای قدرت، این دخالت‌های غیرقابل توجیه را انجام می‌دهد.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه انصارالله اساسا خواهان جلوگیری از دخالت عربستان سعودی در مسائل یمن است، اظهار داشت: مردم یمن در سال 2011 همسو با ملت‌های عرب یک انقلابی را علیه دیکتاتور سابق یمن "علی عبدالله صالح" سازماندهی کردند.

یک کارشناس سیاست خارجی افزود: این انقلاب با دخالت عربستان سعودی و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مصادره شد.

هانی‌زاده تصریح کرد: سعودی‌ها یکی از شخصیت‌های منفور یمنی به نام "منصور هادی" را که در کشتار مردم یمن نقش داشت به عنوان رئیس‌جمهور به مردم یمن تحمیل کرد.

وی بیان داشت: این امر با مخالفت انصارالله مواجه شد و به همین دلیل عربستان سعودی که نسبت به شیعیان و زیدی‌های یمن فوق‌العاده حساس است، تلاش کرد انصارالله را از ساختار قدرت دور کند.

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: دخالت عربستان قابل توجیه نیست و به نظر می‌آید صرفا به دلیل دور کردن زیدی‌ها و شیعیان از ساختارهای قدرت، این دخالت‌های غیرقابل توجیه را انجام می‌دهد.

هانی‌زاده در ادامه افزود: اخیرا هم با همکاری رژیم صهیونیستی حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مردم یمن سازماندهی کرده است که تاکنون بیش از 700 نفر از مردم یمن در اثر بمباران عربستان و رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

وی اظهار داشت: مصوبه اخیر شورای امنیت سازمان ملل هم به دلیل فشارهای رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به احتمال استقرار نیروی زمینی عربستان در یمن گفت: ریاض از طریق توپخانه و بمباران هوایی سعی می‌کند که حوثی‌ها را دچار فرسایش کند و برخی از رهبران انصارالله را ترور کند.

هانی‌زاده تصریح کرد: به نظر می‌آید به دلیل شکست ائتلاف اسلامی و عربی علیه انصارالله عربستان نمی‌تواند در این شرایط نیروی زمینی خود را وارد یمن کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ریاض از ورود به یک جنگ فرسایشی طولانی مدت در یمن وحشت دارد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.