سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«امیر سحرخیز»:

پویانمایی مهجور مانده است

طراح جلوه‌های ویژه «مختارنامه» گفت: پویا نمایی مهجور مانده است، حمایت دولتی می‌تواند نقش ناجی را ایفا کند.

"امیر سحرخیز"، طراح جلوه‌های ویژه و انیماتور در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، در خصوص وضعیت پویانمایی در ایران گفت: با وجود نیروی مستعد، حمایت و سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی اما هنوز پویانمایی مهجور مانده است ما برای برداشتن قدم‌های رو به جلو احتیاج به حمایت دولتی داریم.

وی در خصوص نقش تلویزیون در پیشرفت پویانمایی عنوان کرد: تلویزیون می‌تواند در جهت افزایش میزان تولیدات و همچنین ارتقا سطح آثار کمک‌های شایانی را به پویانمایی ایران کند و چتر حمایتی خود را بر سر پویانمایی باز کند.

"سحرخیز" درباره جلوه‌های بصری در پویانمایی اظهار داشت: جلوه‌های بصری از مؤلفه‌های مهم ساخت پویانمایی است که ارتباط بسیار نزدیک و غیر قابل تفکیکی با یکدیگر دارند همواره به کمک و در خدمت پویانمایی بوده اما در ابتدا برای توجه و ارتقاء جلوه‌های ویژه بصری باید به خود پویانمایی و ارتقاء آن توجه کرد.

وی درخصوص جایگاه جلوه‌های ویژه در ایران گفت: نوعی نگاه غلط از سوی سفارش دهندگان مبنی بر این که ابزار کار ما رایانه است و هر کس توانایی استفاده از رایانه را داشته از پس این حرفه برمی‌‌آید سبب صدمه به جایگاه جلوه‌های ویژه بصری شده اما رایانه فقط ابزار کار ماست و علم آن دنیایی مجزا دارد.

وی در ادامه افزود: جلوه‌های ویژه و ساخت پویانمایی در سراسر دنیا هزینه زیادی را مطالبه می‌کند صرف هزینه در ایران با جهان قابل قیاس نیست هزینه ساخت هر سه دقیقه در ایران برابر با یک فریم در جهان است وجود نگاهی درست و حمایت مالی می‌تواند باعث ارتقاء این حرفه شود.

طراح جلوه‌های ویژه "مختارنامه" درباره‌ی نقش جلوه‌های ویژه در مجموعه‌های نمایشی تلویزیون بیان کرد: جلوه‌های ویژه در تمامی آثار نمایشی جهان یکی از عوامل مهم فروش و تأثیر‌گذار در میزان جذب مخاطب است اما یک پله قبل‌تر از آن فیلمنامه وجود دارد هر چقدر ما به عنوان متصدی جلوه‌های ویژه تلاش کنیم باز عوامل دیگری دخیل هستند.

وی در ادامه افزود: در باورپذیری نمایش یک اتفاق هم تمامی عوامل و عملکرد‌ها موثر بوده است و تنها جلوه‌های ویژه توانایی ایفای این نقش را ندارد بلکه در یک حرکت جمعی و هماهنگ خلق اتفاقی باورپذیر ممکن می‌شود.

"سحرخیز" در پایان گفت: در میان جلوه‌های ویژه میدانی و بصری توجه به جلوه‌های بصری به دلیل نوین تر بودن آن کمتر است البته به دلیل گرایش مردم به کارهای طنز و ملودرام های خانوادگی و استفاده کمتر از جلوه‌های ویژه در این آثار نمی‌توان به این اتفاق زیاد خرده گرفت.هر چند که نمی‌توان از اهمیت جلوه‌های ویژه بصری چشم پوشی کرد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.