سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران بررسی می‌کند

حقوق و مزایای مدیران و کارگران خودروسازی ایران/ چند می‌گیرند خودرو می‌سازند؟

به گفته برخی منابع آگاه، مدیران ارشد خودروسازی ایران (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) ماهی حداقل پنج و حداکثر 16 میلیون تومان دریافتی دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در دنیای خودروسازی، گاهی پیش آمده که شرکت‌های معتبر و بزرگ با افشای حقوق و پاداش مدیران ارشد خود، به نوعی مشتریان‌شان را در جریان اسرار مالی خود قرار داده‌اند تا بدین وسیله درجه اعتماد و نزدیکی میان خود و آنها را بالا ببرند.

این در حالی است که خودروسازان ایرانی تمایلی ندارند مانند برخی خودروسازان بزرگ دنیا میزان دریافتی مدیران ارشد خود را اعلام کنند و تا به امروز نیز هیچ خبری رسمی در این مورد منتشر تشده است.

 با این حال، به گفته برخی منابع آگاه، مدیران ارشد خودروسازی ایران (ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو) ماهی حداقل پنج و حداکثر 16 میلیون تومان دریافتی دارند.

بر این اساس، یکی از مسئولان پیشین صنعت خودرو ایران می گوید که یک مدیر میانی (مثلا مدیر فروش و بازاریابی) ماهی پنج تا شش میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

به گفته وی، مدیران عامل خودروسازی کشور نیز حقوقی بین 15 تا 16 میلیون تومان دارند. این مسئول پیشین صنعت خودرو همچنین در مورد میزان دریافتی کارگران خودروسازی کشور نیز تاکید می‌کند که حداقل حقوق آنها، یک میلیون و 500 هزار تومان در ماه است.

 با این حساب، یک مدیر میانی در صنعت خودرو کشور، سالانه بین  60 تا 72 میلیون تومان و یک مدیر ارشد سالی 180 تا 192 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند و دریافتی یک کارگر نیز در سال، 18 میلیون تومان (یک دهم یک مدیر ارشد) است.

این ارقام البته تنها مربوط به "حقوق" مدیران و کارگران صنعت خودرو کشور است، چه آنکه با احتساب مواردی دیگر مانند پاداش آخر سال و اضافه کاری و...، دریافتی آنها به بیش مبالغ مطرح شده، می‌رسد.

البته مدیران و کارگران خودروسازان بزرگ دنیا بسیار بیش از اینها دریافتی دارند و حقوق و پاداش آنها قابل مقایسه با اهالی جاده مخصوص نیست. به عنوان مثال، کارلوس گوسن مدیرعامل رنو-نیسان، در سال 2013 بیش از 10 میلیون دلار حقوق و مزایا دریافت کرده  و دریافتی آکیو تویودا، مدیر گروه تویوتا نیز در سال 2013 یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده است.

گزارش :حمید رضا بهداد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
علیرضا عبادی ابوذر
۱۶:۳۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام خسته نباشید بر شما
من کم شنوایی خوب حرف میزنم خودم‌دوست دارم‌ برم سرکار عاشقتم‌ ایران خودرو کار میکنم‌تلاش میکنم‌هم پول دربیارم برای ‌زندگی خیلی سخت شده همسرم هم پسرم برای زندگی خرج‌زیاده
خودم‌ برم مستقیم کارخونه کار کنم
توکل خدا
ایمان دانش (عضو بهزیستی)
۱۳:۵۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
من عضو بهزیستی البرز هستم و جویای کار هستم بیماری من جسمی حرکتی است
دیسک کمر و سیاتیک دارم
سمت راست بدنم سرعت کافی ندارد
و ...
ایا برای من کاری هست؟
مهدی
۲۳:۴۸ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
سلام.من از پرسنل گروه خودروسازی سایپا هستم.یه گارگر ساده با ۱۰ سال سابقه کار.کلا با جمع حقوق و مزایا و بن وآکورد.در ماه بین ۶ تا ۱۵ میلیون تومان پول میبره واسه خونه.بستگی به مقدار اضافه کاری هم داره
ناشناس
۰۳:۰۱ ۱۴ تير ۱۴۰۰
مردم گول نزنید وای از روزی که فوران کنن
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
سلام بازنشسته ايران خودرو چقدر حقوق میگیره ؟؟
Samira
۱۳:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
من خودم کارگر شرکت کروزم فک نکنید عالیه کارش نه اصلا اینقد اذیت میکنن که پولش برات هیچ ارزشی نداره
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
چرا باید خودروسازان اینقدر تسهیلات بگیرند ولی محصولات خود را ارتقا نمیدهند
بهاره
۱۷:۱۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
ببخشید میشه لطفا بگید حقوق کارشناس خودرو ال ۹۰ توی پارس خودرو چقدره؟
بهاره
۱۷:۱۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
ببخشید میشه لطفا بگید حقوق کارشناس خودرو ال ۹۰ توی پارس خودرو چقدره؟
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
ی کارمند در بخشهای دولتی حداقل رو میگیره و از طرفی اینا از مزایای دولتی استفاده میکنند ولی حقوقشان با قوانین کارکنان دولت همخوانی نداره که بسیار بیشتر
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
خیلی زیاد
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
واقعا چقدر میشه
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
خدایاااا
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
علی برکت الله
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
معلومه خوب چه اندازه میگیرن
ناشناس
۱۱:۲۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
با عرض سلام . خدمت کسایی که حقوق یه معلمی رو با یه کارگر خودرو سازی مقایسه می‌کنند .عرض کنم . تفاوتشان....اولا کارگر خودروسازی که شماها فکر میکنید در امدشون زیاد نیست. در مقابل با از بین رفتن توان بدنشون . .همسر من کارگر ایران خودرو . و۱۷ سال سابقه حقوقی که بدون اضافه کار میگیره دو میلیون میشه .عرض میکنم بدون اضافه کار . در مقابل تمامشون بیماری اعصاب دارن . به خاطر صدای زیاد تحمل خونه با بچه هارو ندارند که کمی شلوغ باشه.. آقایون محترم شایعه نسازید برای حقوق بالای کارگر . اما در مقابل . منم شاکیم برای مدیران این خودرو سازها که . با یه مقدار عیدی کم اونم با هزار جور جنجال . به کارگرانش... خودشونو بی مسولیت میدونن در مقابل خانواده ایران خودرو و بقیه مدیران خودرو سازهای . مسافرت‌هایخارج کشور .. عید های آنچنانی. مزدهای نجومی . من یکی از خانواده‌ای این کارگرها .
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
یاعلی مدد
zapata
۱۲:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
این خودروسازان ذره ای همیت به کسی نمیدن.....به جای کپی محصولات از دور خارج شده فرانسه بهتر نیست یه سر به دانشگاه ها اساتید و دانشجویان نخبه بزنن
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۲ تير ۱۳۹۵
خارجیا بابت کار کردن و فکر کردن و بروز رسانی محصولاتشون پول میگیرند اینا که فقط مونتاژ می کنند هر روز هم دارن از سر و ته محصول میزنند بابت چی دارن پول میگیرند
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۸ تير ۱۳۹۵
تازمانی که فرهنگ خرابه همینه
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
اين موضوع در مورد وزارتخانه نفت كه بسيار بدتر از اين است كاش چشمان خود را به اختلافات حقوقي نيروهاي رسمي و غيررسمي اين وزارتخانه مي گشوديد اين امر حتي در مورد كارگران بي سواد رسمي هم قابل مشاهده است جايي كه يك فوق ليسانس سالهاست حداقل حقوق را مي گيرد يك كارمندرسمي با مدرك پايين تر با نصف كار مشابه چند برابر حقوق مي گيرد در اين ميان اوضاع نيروهاي قرارداد مدت موقت از بقيه اسفناك تر است .
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
این مطالب مربوط به مدیران شرکته! من خودم تو سایپا کاشان کارگرم و ماهانه یک میلیون تومن میگیرم این هم با اضافه کار!
ناشناس
۰۳:۵۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
متاسفم
Hadi
۱۲:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
نوش جونشون...
تویوتا و کمری و پورش باید بیاد جلوی پراید ما لنگ بندازه...
از طرفی مسئولین دلسوز ایران خودرو به فکر درآمد بیمارستانهای کشور، تعمیر گاههای کشور، قبرستانهای کشور، تعدیل جمعیت کشور (در حوادث جانی تصادفات) و از همه مهمتر آتش نشانی و ... هست... واقعا باید همچین مدیرانی بیشتر از مدیر تویوتا دریافتی داشته باشند چون کلی نون خور رو روزی می دن..
کارگر
۱۲:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
به جای تعدیل نیروی کارگر ،حقوق مدیران را کم کنید.(بااین مدیریتشون!!!!!)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
من کارگر مدیران خودرو هستم هر ماه از فیش حقوقی کارگران میزنن بعد اطلاعیه میرنن فیش حقوقی باید فاش نشود وگرنه بیرون میشوین در بدترین شرایط اب وهوای بخصوص تابستان بدون کلر اونم در گرمای 47 درجه بم کا
ر میکنیم مسولین کجایین
كارمند سايپا
۱۳:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
به جاي اين حرفا فكر اضافه كردن حقوق بقيه جامعه باشين.با شرايط موجود توليد پرايد و تيبا هم خوبه...ديدين كه با بي ام دبليو و پورش هم ميشه تصادف كرد و مرد.....
مهدی
۱۸:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
اراقم حقوقی بسیار بیشتر از این حرف هاست . ملت را جیگر فرض نکنید .
gaara
۲۳:۱۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام چرا نظر من رو تایید نکردین من باید نظر باشه تا همه ببین فکر نکنم مشکلی داشته باشه
مجید یاوری
۲۰:۲۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
باسلام و احترام خدمت خبرنویسان باشگاه خبرنگاران جوان
جا داشت در تصویر بالا چهار قسمت میشد و خط تولید شرکت های نامبرده را چاپ مینمودید
حسن
۱۸:۲۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
اصلا عادلانه نیست دریافتی 16میلیون وقتی دریافتی بعضی کارگرها حتی 1میلیون هم بیشتر نیست
امیر عمادی
۱۸:۰۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
این رقم برای یک مدیر ارشد ناچیزه و مطمئنا بیشتر از این حرفاست ! با این حال مهم نیست که صد نفر درامد میلیاردی دارن مهم اینه که میلیون ها نفر زیر خط فقرند ،حال از کارگر گرفته تا معلمین !
یک کارگر صنایع خودرو سازی برای خرید یک دستگاه پراید (بیکیفیت ترین و ارزان ترین خودرو سواری) باید سال ها کار کنه !
متاسفانه مسئولین هم از این ظلمی که به این اقشار میشه چشم پوشی کرده اند .
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
رقم از اینهم بالاتر است
مهدی صادقی
۱۴:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
بیچاره کارگر بیچاره
فریدون
۱۳:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
با سلام به دوستان . خودرو پراید و پژو با توجه به استاندارهای 15 سال پیش ساخته شده اند و قیمت گذاری که آن زمان برای اینگونه خودرو ها تعیین گردیده بود موازین با کیفیت خودرو بوده که متاسفانه مسولان به اصطلاح خودرو ساز ما قیمت ها را بر اساس تورم تعیین میکنند و هیچ کاری به کیفیت ندارند ، به اعتقاد من تنها راه از بین رفتن این تبعیض ها تغییر تعرفه واردات خودرو است که آنگاه به اصطلاح خودرو سازها فکر اساسی برای این بریز بپاش هایشان میکنند .
نعمتي
۱۳:۴۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
خواهشا الان كه اين مطلب را نوشتيد و بيان كرديد ، موارد ديگر چون سهميه ورود بدون گمركي خودروهاي لوكس خارجي توسط مديران خودرو سازي ( مثل ورود 1000 سهميه لكسوس توسط پارس خودرو توسط مدير عامل آن و بذل و بخشش آنها ) را هم بيان كنيد
جواد
۱۳:۳۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
يكي از اقوام ما در سايپا ديزل بعنوان كارمند جز كار ميكند ، خودروسازي به ايشان هر سال چند خودروي سواري با قيمت بسيار پايين تر از قيمت بازار تقديم ميكند و سپس ايشان همان خودرو را با حداقل 4-5 ميليون سود خالص در بازار ميفروشد. درآمد ايشان به قدري زياد است كه سفر هاي خارجي خانوادگي با هزينه هاي بالا در طول سار و چندين بار انجام ميدهد.اين يكي از موارد از كارمندان جزء آنجاست. بماند به مديران و معاونان آن.
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
شما که این آمار وارقام رو در میارید لطفا جزییات راهم بگیر مثلا حقوق کارگر توی این شرکت یک دهم یک مدیر ارشد ولی نگفتید کارگر شرکت تویوتا چقدر درآمد داره پس لطفا نظر ندید
امین
۱۳:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام با توجه به تفاوت زیاد و بدون علت حقوق برخی افراد ،باید برای عدالت واقعی در پرداخت دستمزدها تدبیری اندیشید.
علی
۱۲:۳۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
کجایی جناب حاج سید محمود خیامی که جات تو صنعت خودرو ایران خالیه
یه نفر
۱۲:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
پول معلما رو میگرن میدن به گاری سازها
ایرانی
۱۲:۱۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
این حقوق نوش جونشون ، چون اونها پرایدی تولید میکنن که مثل تویوتا، کیفیت، استحکام، سرعت و قیمت داره.!
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
چرا جدیدا یاد گرفتیم حقوق بعضی از اصناف از ما بهتران مثل پزشکان و خودرو سازان رو با کشورهای دیگه مقایسه می کنیم؟!!!!
اگر حقوق همه اقشار رو مقایسه کردید درسته.
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
نوش جونشون خودرو با کیفیت تحویل مردم میدند با قیمت مناسب میبینید چقدر بازار خودرو گل و بلبل هست بیمارستانهای امدادی هم خالی چون کیفیت حودروها بالاست نه تصادفی میشه نه کشته ای نه مجروحی تا حالا دیدید یه پراید تو تصادف کاریش بشه ????
محمد
۱۱:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
اخه رنو ونیسان وتویوتا را نمی شه با این اتوممبیل های ایرانی مقایسه کرد تا حاینکه برسه حقوق مدیران این شرکت ها را با هم مقایسه کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مصطفی
۱۰:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
من فردی سراغ دارم در ایران خودرو هفته ای ۵ تا ۶ ساعت در ایران خودرو کار میکنه دو تا ماشین در اختیار ش گذاشتن وماهی ۸ میلیون حقوق میگیره
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
بله ماشین بی کیفیت پول بالا درامد مدیر ارشد بالاتر میره
رضا
۰۸:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
همين هم زيادشونه، نيست خيلي تكنولوژي پيشرفته بكار ميبرن تو خودروها...
يه كمي تأمل كنيد اون تويوتا ميسازه، ما پرايييييييييييد عزيزم.
در ثاني اونا به دلار پول ميگيرن، به دلار هم خرج ميكنن