سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تشریح کرد

جزئیات افزایش وام مسکن/ پرداخت وام 80 میلیونی حداکثر سالانه به 84 هزار نفر

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: با درنظر گرفتن سود 14 درصد و دوره زمانی 12 ساله، قسط پرداختی برای وام 80 میلیونی در هر ماه حدود یک میلیون و 150 هزار تومان، برای وام 60 میلیونی حدود 860 هزار تومان و برای وام 40 میلیونی نیز نزدیک به 580 هزار تومان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی امروز در نشست خبری با بیان اینکه تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن در شهر تهران تا سقف 80 میلیون، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا 60 میلیون و در سایر مناطق شهری تا 40 میلیون تومان پرداخت می‌شود، گفت: خانه اولی‌ها شامل این طرح خواهند شد. آن‌ها کسانی هستند که از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید واحد مسکونی یا سهم‌الشرکه و همچنین از امکانات دولتی مانند زمین، تسهیلات یارانه‌ای یا تسهیلات مسکن مهر نیز استفاده‌ای نکرده و متأهل باشند.

وی افزود: سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن با شرایط خاص انجام خواهد شد که بر این اساس مدت سپرده‌گذاری در این حساب حداقل یک ساله و در دو دوره شش ماهه خواهد بود.

به گفته وی این در حالی است که هیچ‌گونه از تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن با سپرده‌گذاری کمتر از یک سال پرداخت نخواهد شد.

مزایای سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن

میرمحمد صادقی با بیان اینکه به ازای هر شش ماه ماندن پول در حساب صندوق پس‌انداز مسکن منابع یک برابر افزایش می‌یابد، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر متقاضی10 میلیون تومان در این حساب سپرده‌گذاری کند برای دو دوره شش ماهه 20 میلیون به وی تعلق می‌گیرد که در پایان سال منابع سرمایه گذاری شده در قالب وام 30 میلیون تومانی که 10 میلیون تومان آن همان سپرده گذاری اولیه است به شخص بازخواهد گشت.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در طول دوره زمانی خوابیدن پول در حساب پس انداز مسکن هیچ سودی به آن تعلق نمی گیرد، گفت: اما اگر متقاضی در این فاصله انصراف دهد مطابق با نرخ روز سود سپرده کوتاه مدت که اکنون 10 درصد است به وی سود پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: افرادی که در صندوق سپرده‌گذاری ممتاز بانک مسکن حساب دارند به هیچ عنوان نمی‌توانند از مزایای صندوق پس‌انداز مسکن استفاده کنند.

وی ادامه داد: بنابراین در صورت تمایل باید انصراف داده و مانند کسی که در ابتدای سرمایه‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن است اقدام کنند، از این‌رو برای چنین افرادی بهتر است که در همان صندوق سپرده‌گذاری ممتاز بانک مسکن بمانند.

قسط پرداختی وام 80 میلیونی 1.150 میلیون تومان

میرمحمد صادقی همچنین با اشاره به سود 14 درصدی تعلق گرفته به وام‌های دریافتی از صندوق پس‌انداز مسکن، گفت: حداکثر زمان بازپرداخت این تسهیلات 12 سال است که البته متقاضی می‌تواند در مدت کوتاه‌تری آن را برگرداند.

وی ادامه داد:‌ با درنظر گرفتن سود 14 درصد و دوره زمانی 12 ساله، قسط پرداختی برای وام 80 میلیونی در هر ماه حدود یک میلیون و 150 هزار تومان، برای وام 60 میلیونی حدود 860 هزار تومان و برای وام 40 میلیونی نیز نزدیک به 580 هزار تومان خواهد بود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در برابر این پرسش که آیا اقساط تعیین شده برای دریافت تسهیلات 80 میلیونی برای زوج‌ها سنگین نیست؟ پاسخ داد: به هر حال این وام برای گروه‌های زیر متوسط و متوسط می‌تواند ایده‌آل باشد و به نظر نمی‌رسد که حجم قسط‌ها سنگین باشد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه گفت: منابع لازم برای اجرای طرح صندوق پس انداز مسکن صرفا از محل وصولی اقساط مسکن مهر در 7 سال آتی تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین بانک مسکن باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که تنها منابع خود را از این محل تامین کرده و به منابع پرفشار بانک مرکزی دست نزند.

اجرای مصوبه راه اندازی صندوق پس انداز مسکن تا آخر هفته آتی

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بانک مسکن در شرایط فعلی و با توجه به منابع موجود می‌تواند سالانه به 84 هزار نفر در کل کشور از طریق حساب صندوق پس انداز مسکن تسهیلات بپردازد بنابراین در صورتی که منابع پیش‌بینی شده افزایشی نداشته باشد باید بعد از ثبت نام 84 هزار نفر در هر سال سایت ثبت نام بسته شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مسکن باید دستورالعمل اجرای طرح راه اندازی صندوق پس انداز مسکن را ظرف هفته آتی به بانک مرکزی ارائه و در صورت تایید این مصوبه تا آخر هفته‌ آینده ابلاغ و اجرایی می‌شود.

میرمحمد صادقی اظهار داشت:‌ در حال حاضر صندوق پس انداز مسکن بر ارائه تسهیلات از این طریق تاکید دارد که تنها از سوی بانک مسکن اجرایی خواهد شد در عین حال که وام 35 میلیون تومانی خرید که به همراه 10 میلیون جعاله حدود 45 میلیون تومان شده و پیش‌تر توسط بانک مسکن پرداخت می‌شد همچنان پابرجا خواهد بود.

جزئیات پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن توسط سایر بانکها

وی با بیان اینکه تسهیلات خرید و ساخت در شهر تهران 60 میلیون، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 50 میلیون و سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان خواهد بود و تنها در بانک‌های تجاری اعم از خصوصی و دولتی پرداخت خواهد شد گفت: سود تعیین شده برای بازپرداخت این وام‌ها در قالب عقود مبادله‌ای یعنی 21 درصد در خرید است و در ساخت در زمان مشارکت 24 درصد خواهد بود که هنگام فروش اقساطی به 21 درصد کاهش می‌یابد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در رابطه با مدت زمان بازپرداخت وام 60 میلیونی گفت: هیچ مدت زمانی در این رابطه مصوب نشده و به تفاهم متقاضی با بانک عامل بستگی دارد. همچنین سپرده‌گذاری برای این وام نیاز نیست و بحث اوراق نیز مطرح نخواهد بود.

وی در مورد اینکه آیا بدون سپرده‌گذاری و با سود 21 درصد بانک‌ها حاضر به پرداخت وام 60 میلیونی مسکن خواهند بود تاکید کرد:‌ بی‌تردید یکی از مطمئن‌ترین وام‌هایی که بانک‌ها می‌توانند پرداخت کنند همین وام 60 میلیونی مسکن به دلیل دریافت وثیقه مطمئنی مانند ملک خواهد بود که در این حالت ریسک بانک‌ها را به شدت کاهش می‌دهد، البته وام 60 میلیونی مسکن در بانک مسکن پرداخت نمی‌شود و احتمالا تا یکشنبه آینده مصوبه اجرای این وام نیز به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.

به گفته میرمحمد صادقی اقدامات مربوط به افزایش وام مسکن به هیچ عنوان اثر تورمی نخواهد داشت و فقط در رونق بخش مسکن تاثیرگذار است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
خدا بهشت نسیبتان کند که انقدر به فکر بی خانمانی جوان های مردم هستید اجر شما با خدا
اموالتان را خدا زیاد کند شما هم غصه اقساط اموالتان نباشید ما قسط آن را پرداخت می کنیم
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
نیازی به سپرده نیست.اقساط بالا می باشد.سود بسیار زیاد .خلاصه پول ،پول میاورد .به نفع پولداراست.
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
اخه وقتی یکسال پول بزاریم تو حساب و سودش رو نگیریم مقدار سود وامی که از ما میگیرن از ۲۰ درصد هم میزنه بالا که.
این جور طرح های مسخره باعث وضعیت الان شده و هنوز اینا دارن راه اشتباه رو میرن.
دولت وضیفشه برای ملت مسکن تهیه کنه.اینا بفکر درآمد از وام هستن وگرنه باید ۴ درصد بدن
مژده
۲۱:۲۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
واقعاً ک
اینقد بزرگش نکنین چون وقتی آدم شرایط بازپرداختشو میبینه نا امید میشه
این وام ها شاید برای طبقه بالاتر از طبقه متوسط هستش چون ما ک جز طبقه متوسط محسوب میشیم با حقوق 700 ، 800 در ماه اونم اغلب تا 3 الی 6 ماه حقوق دریافت نمیکنیم نمیتونیم از پس پرداختش در بیایم .
وحید
۲۰:۰۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
مسخره تر اینه که من و امسال من از کجا اون همه پول بیاریم واسه سپرده گذاری, اونم یک سال
امیر
۱۹:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
فقط به فکر خودشون هستن که حقوقهای کلان میگیرن کدوم یک از جوانهای امروزی میتونن قسط این وامها رو پرداخت کنند.
زکریا
۱۹:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
وام خوب نیست و تنها در صورت احتیاج و ضرورت استفاده شود اگر به قیمت خانه قبل از دادن وام توسط بانک مسکن نگاه کنید و قیمت بعد از وام میبینین که قیمت خانه را سوری بالا برده عده ای سود جو سود بردند و بقیه بیخانمان شدند و رکود الان تو بحث مسکن حاکم است
جیران
۱۹:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
دقیقا اندازه وامی که میدن سود میگیرن. واقعا عالیه
چی میخواین دیگه شما
:o
حسین
۱۹:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
با این پول خونه که نمیشه خرید ، قسط سنگین که داره ، حالا حکایت ضامن چیه ؟ تکلیف این مردم اجاره نشین که صاحبخانه های بی انصاف هر سال نرخ رو تند بالا میبرن چیه ای خدا
امیر حسین
۱۹:۴۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
واقعا متاسفم اقای صادقی شما نگاه به خودت نکن اینقدر کسایی هستند که با وجود کار سخت درامد ماهیانه شان زیر 700 تومان باشه
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
خیلی مسخرس
من اگه میتونستم ماهی یک میلیون قسط بدم خودم بلدم از کجا وام بگیریم که 4 میلیونم یک سال نخوابه براتون سود بیاره بعدشم منت بذارین سرم که بهت وام 14 درصد دادیم .
یگ سال 40 م در یک بانک عادی با 20 درصد رو حساب کنید متوجه عرایض بنده میشوید
امین
۱۵:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
خیلی مسخره هستش کدوم کارمند مث من با ماهی هشتصد تومن میتونه قسط این وامو پرداخت کنه
erfan
۲۳:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
جناب صادقی برای شما شاید ایده ال باشد نه برای اقشار متوسط و پایین که حقوقشون با اضافه کاری به زور یک میلیون میشود