سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضیاء الدین دری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

امام خمینی یک پدیده استثنایی و آغازگر یک تحول عجیب و جهانی است

مقام معظم رهبری نیز به خاطر هنر دوست بودن و شخصیت فرهنگی که دارند در خصوص سینما رهرو راه امام خمینی (ره) هستند.

ضیاء الدین دری، کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص ویژگی های امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی یک پدیده استثنایی است و آغازگر یک تحول عجیب و جهانی شدند طوری که شرایط جهان را هم توانست عوض کند.

وی افزود: وقتی اعتراضات بالا گرفت و در رسانه‌های بین الملل ظاهر شد به خاطر شخصیت روحانی و حالت استقلال فردی که داشتند در برابر قدرتهای آن زمان بسیار راحت حرف می‌زدند و همه را تحت تأثیر سخنان خود قرار دادند.

دری ادامه داد: نکته اتکای امام، مردم ایران بود و رابطه معنوی‌اش با مردم ایران یک رابطه خصوصی و مثال زدنی بود به نحوی که افکار و روش زندگی مردم ایران را عوض کرد. در جهان عصر مدرن و این دوره درک این رابطه برای جهانیان قابل درک نبود و نیست.

وی ادامه داد: در یک بررسی می‌خواستند رفتار و عملکرد و بازخوردهای کارهای امام را با افراد بزرگ دنیا مثل گاندی و ... مقایسه کنند که به هیچ وجه این امر اتفاق نیفتاد و باعث مبهوت شدن جهانیان شد. مضاف بر اینکه کاریزمای امام هنوز قابل بحث است . طرز نگاه، مدل چهره و ... کاملاً او را خاص کرده و انگار برای نفوذ معنوی از طرف خداوند آماده شده بود و این کاریزما در زمان نوجوانی و جوانی نیز با امام همراه بوده است.

دری در خصوص تأثیر امام خمینی (ره) بر روی شکل گیری سینمای آن دوره گفت: طبیعی بود کسانی که دست اندرکاران سینما بودند می‌دانستند که همه چیز تغییر خواهد کرد و این اتفاق افتاد. زمان انقلاب امام با آتش زدن سینماها، مخالفت برخی روحانیون همراه امام با سینمای آن زمان و ... و آیا اینکه سینما باید وجود داشته باشد یا نه؟ مواجه شد. بنابر این امام با شرایط خاصی در خصوص سینما روبرو شد ولی بهترین تصمیم ممکن را گرفت.

وی افزود: امام به خاطر آگاهی کامل و با استفاده از نفوذی‌ که در همه زمینه‌ها داشت و با این نظریه که سینما با خودش تکنولوژی، علم، تحولات یک قرن را به همراه دارد فرمود باید سینماها را درست کرده و از آنها پشتیبانی و این مقوله را بومی کنید و سینماهایی را درست کنید که در آن فحشا نباشد که این سخنان دستور العمل سینمای ما شد.

دری ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز به خاطر هنر دوست بودن و شخصیت فرهنگی که دارند از همان مسیر امام خمینی حرکت می‌کنند و مسیر درستی را برای سینما در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: باید تأکید کرد که موقعیت‌ فحشای بصری و بیرونی در سینمای ما نیست و اگر بخواهیم عیار سنجی کنیم هنرمندان بویژه فیلمسازان ما وفادارترین اقشار نسبت به ایده‌ها و گفته‌های امام بوده و هستند.

این کارگردان افزود: یک نوع وابستگی، احساس مسئولیت، حجب و حیا نسبت به شخصیت امام در بین فیلمسازان ما نسبت به شخصیت امام وجود دارد و باید کاری کنیم که این وفاداری در نسلهای دیگر هم زنجیروار ادامه یابد.

دری در خصوص داشتن خاطره‌ای از امام خمینی (ره) گفت: متاسفانه با امام از نزدیک مواجه نشدم ولی دو نکته قابل بحث و شنیدنی است یکی اینکه در زمان حیات امام دیدن امام از طریق تلویزیون به خاطر حالت روحانی و گفته‌های الهی و ... برای همه عادت دلی و عشقی مثال زدنی بود که انگار در کنار او و زمانی که در تلویزیون مشاهده می‌شد نشسته‌ایم. نکته بعد زمان وفات امام و آن ایام بود که خاطره‌ای ماندگار را برای من رقم زد.

وی افزود: چند روز از وفات امام می‌گذشت و تلویزیون مرتب تصاویر، غزلیات، سخنان و .... از امام پخش میکرد. دختر من آن زمان 4 ساله بود و یک روز با همسرم شاهد نشستن او پای تلویزیون و دیدن آن لحظات و تصاویر بودیم که کاملاً محو شده بود. وقتی تصاویر تمام شد و او را صدا زدیم و دلیل گریه او را پرسیدیم با چشمان پر از اشک و جمله‌ای که هیچ وقت از ذهن ما خارج نمی‌شود گفت «آخه ما دیگه امام نداریم».

دری افزود: باید دید و تأمل کرد که تا چه حد سخنان امام بر روی یک بچه 4 ساله تأثیر گذاشته که در پی آن باید شاهد این واکنش باشیم؟

وی در پایان گفت: امام خمینی(ره) برای ما همیشه زنده خواهد ماند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.