سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

هفته جهانی غذا با غذای سالم

روز جهانی غذا هرساله در 20 مهرماه مصادف با 16 اکتبر در سراسر جهان برگزار می شود و شعار امسال "سلامت غذا از مزرعه تا سفره" است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نیک نهاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: رشد جمعیت و تامین غذا برای جمعیت در حال توسعه باعث شده تا استفاده از کود های شیمیایی افزایش یافته و دفع آفات نباتی نیز از دیگر مشکلات جمعیت رو به رشد بوده است و با افزایش آلودگی های غذایی در فرآورده های غذایی کنترل مواد آلاینده بسیار مهم بوده گر چه در کشور های صنعتی و در حال توسعه کنترل مواد آلاینده بسیار سخت است.

وی ادامه داد: استفاده از کودهای شیمیای و میزان بالای آلاینده های صنعتی در غذا باعث شده تا برنامه های جدی و  سخت گیرانه ی سازمان غذا و دارو و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی برای مبارزه با این مشکلات طراحی و برگزار شده است.

از جمله این برنامه ها می توان به برنامه کنترل و کاهش نمک ، قند و چربی در غذا اشاره کرد و تغییر الگوی کشت و مصرف نیز بخش دیگری از این طرح برای بهبود غذا در سبد خوراکی مردم خواهد بود.

افزایش مصرف نمک ،قند و چربی ها باعث بروز بیماری های هورمونی ، دیابت و سرطان خواهد شد و طرح pms  با نشان دار کردن مواد غذایی و مشخص کردن مواد مصرفی در فرآورده های غذایی باعث شده تا مواد غذایی ناسالم مشخص شده و از مصرف آن جلوگیری شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی از بازدید از بیش از سه هزار و193 کارخانه و نمونه گیری سه هزارو 344 موردی وانطباق 97ممیز 75 درصدی خبرداد و افزود: با بررسی های صورت گرفته میزان عدم انطباق فرآورده های صنعتی در استان فارس از میانگین میزان کشوری پایین تر بوده و این نشان دهنده ی کیفیت تولید مواد غذایی در شیراز است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: هفته ، جهانی ، غذا ، سالم ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.