سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلنگر(17)؛

تحریم‌ها با واردات کالاهای لوکس چه کرد؟/ وارداتی که تمامی ندارد

در سال های تحریم برخی ماهیگیری را خوب یاد گرفتند و بار مشکلات اقتصادی تنها بر دوش بخشی از مردم افتاد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران این روزها در هیاهوی پوست اندازی اقتصاد و رفت و آمد هیات های تجاری خارجی به ایران ،خانواده هایی  که بی تفاوت از کنار همه این تغییرات عبور کرده و تنها به فکر پرداخت اقساط خود هستند و امیدوارند که با شکمی سیر شب ها سر بر بالین بگذارند.

تورم،رکود و گرانی چندین سال است که مهمان اقتصاد و در پی آن مهمان جیب های خانواده  ایرانی شده  و دست نوازشی هم به  بازار کسب و کار کشیده بطوریکه رونق پر کشیده و در این بین مردم هم تنها به اندازه نیاز خود خرید می کنند و کسبه نیز نالان از کسادی بازار هستند.

اگر چه برخی فعالان اقتصادی و مسئولان تحریم ها را در عامل تاثیر گذار در اقتصاد عنوان می کنند اما در همین سال های تحریم با وجود تمامی ممنوعیت ها داد و ستد با کشورهای خارجی و مشکل در نقل و انتقال پول واردات کالاهای لوکس و خودرو های میلیاردی رشد صعودی پیدا کرد و در همین سال ها که تولید حال ناخوشی داشت شعب بانک ها در هر کوچه و خیابان چند برابر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در سال های تحریم برخی ماهیگیری را خوب یاد گرفتند و بار مشکلات اقتصاد تنها بر دوش بخشی از مردم افتاد و برخی دیگر از این آب گل آلود ماهی های بسیاری صید کردند.

در سال های تحریم واردات پوشاک برند ،مجسمه های خارجی ،خودرو های لوکس ،انواع شامپو و لوازم آرایش به کشور همچنان ادامه داشت و در برخی اقلام این واردات حتی چند برابر شد.

بر اساس این گزارش اگر چه همه کالاهای وارداتی در طی سال های گذشته با مجوز به کشور وارد شده اند اما  در سال هایی که خروج ارز از کشور برای اقتصاد مانند سم بود این عرصه آنقدر پرسود بود که علی رقم تحریم ها،ایران جولانگاه  خودروهای لوکس و کالاهای لوکس تر در سال های گذشته شد.

آمار گمرک حاکی از این است که در سال های گذشته به روز ترین کالاها از لوازم صوتی و تصویری تا پوشاک و لوازم ورزشی و حتی اسباب بازی و به روز ترین  و جدیدترین لوازم آرایشی دنیا و حتی انواع میز بیلیارد به کشور وارد شد و در کشوردر این موارد هیچ محدودیت و کمبودی حس نشد.

نهال لوکس گرایی در حالی در سال های تحریم در ایران جوانه زد که روز به روز این درخت بیشتر تنومند می شود و این در شرایطی است که کمر تولید زیر بار فشار ناشی از تحریم در ایران خم شده و به نظر می رسد حتی در روزهای پس از تحریم نیز  نتواند به روز اول خود برگردد.

این طور که به نظر می رسد بار ناشی از تحریم در سال های گذشته تنها بر دوش مردم سنگینی کرد و بهتر است دولت در شرایط جدید پسا تحریم مجددا فشار مضاعفی را به مردم وارد نکند چرا که در روزهای پیش رو حداقل انتظار مردم از مسئولان کاهش مشکلات  و رونق کسب و کار و ایجاد شغل است نه کاهش یک یا دو درصدی تورم تنها بر روی کاغذ !!!!

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.