سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قشقاوی آخرین وضعیت مفقودین فاجعه منا را تشریح کرد/بررسی پیگیری حقوقی فاجعه منا در کمیسیون امنیت ملی

معاون پارلمانی وزارتخارجه آخرین وضعیت مفقودین فاجعه منا را تشریح کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،"حسن قشقاوی"، درباره آخرین تعداد مفقودان و علت فوت غضنفر رکن‌آبادی در فاجعه منا گفت: تاکنون وضعیت 10 نفر از مفقودان مشخص نشده است و بقیه جنازه‌ها تقریبا شناسایی شده‌اند که باید تلاش شود بازگردانده شوند و البته در برخی از موارد لازم است خانواده‌های آن‌ها برای تطبیق و شناسایی بهتر به عربستان می‌روند.

وی ادامه داد: برخی از خانواده‌ها نیز بنا بر وصیت و یا نظر خودشان تمایل به دفن اجساد فوت‌شدگان خود در عربستان را داشتند که بهتر است تعداد اجساد دفن شده در عربستان از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شود.

معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره علت اصلی مرگ آقای رکن‌آبادی گفت: همان‌طور که مراجع ذی‌صلاح گفته‌اند اجازه دهید آن‌ها (مراجع ذی‌صلاح) در این مورد اظهار نظر کنند.

قشقاوی در ادامه درباره انتخاب وکلای داخلی و بین‌المللی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا گفت: به نمایندگی‌هایمان گفته‌ایم تحقیق و جستجو کرده و استفسار کنند؛ به دلیل این‌که باید وکلایی در این زمینه انتخاب شوند که هم به قوانین بین‌المللی آشنایی داشته باشند و هم به فقه حنبلی.

وی افزود: مبنای اصلی محاکم داخلی عربستان فقه حنبلی است به همین دلیل وکلا باید به هر دو بعد تسلط داشته باشند چون اساس قضاوت در دادگاه‌های عربستان فتاوای فقهای حنبلی است و این مستلزم این است نمایندگی‌های ما به خصوص در کشورهای عربی و اسلامی و در راس آن نمایندگی ما در ریاض و جده با مشاوران حقوقی در این زمنیه مشورت کنند.

قشقاوی اظهار کرد: باید مباحث حقوقی، سیاسی، رسانه‌ای و ... در مورد پیگیری فاجعه منا را از هم تفکیک کرد و البته امروز بحث ما در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیشتر حول پیگیری‌های حقوقی بود.

وی در مورد مصوبه محدودیت صدور روادید در آمریکا گفت: آقایان ظریف، عراقچی، تخت‌روانچی و همین‌طور سخنگوی وزارت امور خارجه نظر صریح وزرات خارجه را در این مورد اعلام کردند و نظر بنده نیز همان چیزی است که آنها اعلام کرده‌اند.

معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در مورد موضوعات مورد بحث در جلسه کمیسیون امنیت ملی گفت: در این جلسه حاصل 10 جلسه کارشناسی تنگاتنگی که با مسولیت بنده در وزارت خارجه و نهادهای دیگر متشکل از همه حقوقدانان و حتی افرادی از وکلا و همین‌طور استعلامی که از برخی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بود همه را به صورت مکتوب به کمیسیون با جمع‌بندی نهایی ارایه دادم و درخواست کردم چنانچه مجلس با مطالعه آخرین گزارش بنده مایل به عملیاتی شدن آن است اگر نقطه نظری دارند آن را به وزارت خارجه یا شخص بنده اعلام کنند و این گزارش مکتوب تقدیم کمیسیون در کنار توضیحات شفافی شد.

انتهای پیا/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
سلام خسته نباشید در صورت امکان گزارشی از بازماندگان مفقودینی که تاکنون خبری از آنها نشده تهیه کنید با تشکر از شما