سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"ژنو" این بار برای سوریه/ جهان نظاره‌گر برش دیپلماتیک ایران

قرار است کنفرانس ژنو3 با حضور طرف های تاثیر گذار در بحران سوریه و همچنین نمایندگان مخالفان و دولت دمشق برگزار شود.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،"ژنو" این بار برای سوریه، ژوئن ۲۰۱۲ پس از جلسه گروه اقدام برای سوریه، که با پشتیبانی سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل شده بود اعلامیه ژنو1 صادر شد.

در این اعلامیه آمده است که در هر گونه راه حل سیاسی نکات ذیل باید منظور شود:

- تعیین چشم اندازی که تمام مردم سوریه در آن سهیم باشند

- تعیین گام‌های مشخص بر اساس یک جدول زمانی قاطع برای تحقق چشم انداز مورد بحث

- قابل اجرا بودن طرح در یک جو امن همگانی همراه با آرامش و ثبات

- حصول نتیجه سریع و با اعتبار بدون خونریزی و خشونت بیشتر

- برداشتن گام‌های اساسی در دوره انتقالی برای رسیدن به این اهداف:

* ایجاد یک نهاد حکومت انتقالی با قدرت کامل اجرایی که اعضای دولت و نمایندگان مخالفان در آن شرکت داشته باشند و بر اساس رضایت دو طرف تشکیل شده باشد

* شرکت تمام گروه‌ها و اقشار جامعه سوریه در روند گفتمان سازنده ملی

* بررسی قانون اساسی و نظام حقوقی

* برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه چند حزبی برای قانون اساسی جدید

* شرکت کامل زنان در تمام مراحل دوره انتقالی

از اعلامیه تا کنفرانس



در ۲۷ سپتامبر، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه ۲۱۱۸ را تصویب کرد که در آن درخواست شده تا نیمه سال ۲۰۱۴، زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه تخریب یا برچیده شود.

در این قطعنامه همچنین خواسته شده بود که هر چه زودتر یک کنفرانس بین‌المللی در باره سوریه تشکیل شود تا مفاد "اعلامیه ژنو" را به اجرا گذارد. از تمام جناح‌های سوری نیز خواسته شده  بود که به طور جدی و سازنده در این راه گام بردارند و "متعهد به دست یابی به صلح و ثبات" شوند.


کنفرانس ژنو ۲ برای رسیدگی به وضعیت جنگ داخلی سوریه که در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ برابر با ۲ بهمن ۱۳۹۲ برگزار شد.

نفرنس ژنو 2، تداوم رويکردهاي اتخاذ شده در کنفرانس ژنو 1 بود. در کنفرانس ژنو 1، خواسته هاي مردمي سوريه به فراموشي سپرده شد، و برهمين اساس، مساله سوري – سوري نبود. آمريکا، اسرائيل و تاحدودي بسياري از کشورهاي عضو اتحاديه اروپايي، خواهان انتقال قدرت در سوريه هستند. انتقال قدرت بدين معناست که هر رژيمي، غير از اراده واقعي ملت سوريه، ارتباط تنگاتنگي با منافع آمريکا و نظام صهيونيستي دارد.

از آنجا که در داخل سوريه موازنه نظامي به نفع نيروهاي بشار اسد و ارتش پيش مي رود، کنفرانس ژنو 2 ناکام  ماند.



ایران حاضر غایب کنفرانس ژنو2

سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۳۰ دی ۹۲ادعا کرد که اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مغایر با تعهداتی است که آنها در رابطه با بحران سوریه داده‌اند و به همین خاطر دعوت خود از ایران جهت حضور در کنفرانس ژنو ۲ را پس می‌گیرد.

وزیر امور خارجه ایران اقدام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در کنار گذاشتن تهران از کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه را تاسف‌بار خواند و او را به نگفتن دلایل واقعی این تصمیم متهم ساخت.وزیرامورخارجه کشورمان تاکید کرد؛ بان کی مون تحت فشار آمریکا و اپوزیسیون سوریه دعوت خود را از ایران پس گرفته است.

به اعتقاد بسیاری برگزاری کنفرانس بدون حضور ایران به مثابه برگزاری رویدادی بین‌المللی بدون طعم بود. عدم مشارکت ایران در نگاه بسیاری از خبرنگاران معنایش اینبود که شکست کنفرانس از پیش رقم خورده است. شاید به همین دلیل بود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از بازپس‌گیری دعوت ایران از سوی دبیرکل سازمان ملل به عنوان اشتباهی بسیار بزرگ یاد کرد؛ چرا که او بیش از همه می‌دانست نقش ایران در میان 30 کشور دعوت شده در تحولات سوریه حداقل از 25 کشور شرکت‌کننده در این کنفرانس بسیار قوی‌تر است.

سازها ناکوک در کنفراس ژنو3



سازمان ملل اعلام کرده  که براساس بندهای قطعنامه 2254 از طرف های تاثیر گذار در بحران سوریه و همچنین نمایندگان مخالفان و دولت دمشق برای حضور در نشست ژنو3 دعوت به عمل آورده است و
"استفان دی میستورا،" فرستاده سازمان ملل به سوریه  برای طرف های شرکت کننده در مذاکرات ژنو 3 دعوتنامه فرستاد.

سازمان ملل تأکید کرد این سازمان، جز طرف‌های سوری، کسی را به مذاکرات ژنو 3 دعوت نکرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در استانه برگزاری اجلاس ژنو3  با اشاره به اینکه حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) یک گروه تروریستی است، گفت: نباید عناصر گروههای تروریستی در مذاکرات ژنو شرکت داشته باشند، اگر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به مذاکرات ژنو دعوت شود ، ترکیه آن نشست را تحریم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: حزب اتحاد دموکراتیک مانند 'پ.ک.ک' ، تروریست است و نباید به نشست ژنو دعوت شود.

دولت ترکیه، با نگرانی از پیشرفتهای کردهای سوری علیه عناصر تروریست داعش و جبهه النصره در مناطق مرزی سوریه با ترکیه با عنوان اینکه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه شاخه ای از ' پ . ک . ک ' می باشند ، این وضعیت را به ضرر امنیت ملی خود ارزیابی می کند.

گفته می شود ریاست هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در ژنو را "ولید المعلم"، وزیرخارجه این کشور بر عهده خواهد داشت و برخی منابع وابسته به معارضان سوریه از امکان به تعویق افتادن مذاکرات ژنو تا روز دشنبه، مصادف با اول فوریه خبر دادند.

این منابع احتمال دادند مذاکرات میان دولت و معارضان سوریه در ژنو که قرار بود فردا برگزار شود، روز دوشنبه آغاز شود همچنین "نعسان آغا" –سخنگوی هیئت عالی مذاکرات معارضان سوری- پیش از این مدعی شده بود معارضان برای مشارکت در مذاکرات ژنو جدی هستند و این دولت سوریه است که در مسیر آغاز مذاکرات مانع تراشی می کند.

این در حالی است سخنگوی مخالفان سوری اعلام کرد معارضانی که در ریاض گردهم آمده‌اند جمعه(امروز) برای آغاز گفتگوهای صلح غیرمستقیم با دولت سوریه تحت نظارت سازمان ملل، حضور نخواهند داشت.

"منذر ماخوس،" سخنگوی کمیته عالی گفتگوها گفت: بله، نشست های ژنو جمعه آغاز خواهد شد و ما در آن حضور نخواهیم داشت زیرا ما هنوز تصمیم خود را نگرفته‌ایم.


کنفرانس بین المللی بحران بررسی سوریه



از سوی دیگر روسیه پیشنهاد داده است تا در تاریخ یازدهم فوریه آتی، نشستی بین المللی برای بررسی بحران سوریه در شهر "مونیخ" آلمان برگزار شود.

"میخائیل بوگدانوف" -معاون وزیرخارجه روسیه- گفت: "سرگئی لاوروف" -وزیر خارجه روسیه- و "جان کری" -وزیر خارجه آمریکا- در این خصوص اتفاق نظر دارند و اکنون این پیشنهاد را به گروه بین المللی حامی سوریه عرضه می داریم."‎
می کند.


در همین رابطه معاون عربی آفریقایی وزارتخارجه کشورمان گفت: روسیه و ایران در خصوص حل و فصل بحران های سیاسی و اجتماعی خاورمیانه از جمله بحران پنج ساله در سوریه ، دیدگاه های مشترکی دارند. 

وی همچنین تاکید کرد تهران ازتلاش های "استفان دی میستورا،" فرستاده ویژه سازمان ملل، در جهت تضمین مذاکرات سوریه حمایت می کند.
 
امیر عبداللهیان تصریح کرد: ایران به حمایت از سوریه در مقابله با تهدیداتی که این کشور را فرا گرفته اند ، ادامه خواهد داد. 
 ما به حمایت خود در جنبه های مختلف ادامه می دهیم. ایران و روسیه از سوریه در برابر خطرات محافظت می کنند. نشست بعدی مذاکرات سوریه در قالب مذاکرات وین احتمالا یازده فوریه (22 بهمن) برگزار می شود .

وی در عین حال تاکید کرد ایران هنوز دعوت نامه ای در این رابطه دریافت نکرده است. 

معاون وزیر خارجه ایران گفت: تهران درباره مذاکرات آتی داخلی صلح سوریه خوشبین است و آن را گامی در جهت حل مسالمت آمیز مناقشه در ا ین کشور می داند . 

امیر عبداللهیان در عین حال تصریح کرد هنوز توافقی بر سر فهرست گروه های تروریستی فعال در سوریه به دست نیامده است. مسکو و تهران در خصوص راه های حل وفصل مسائل خاورمیانه از جمله سوریه نقطه نظرات و مواضع مشترک دارند و دو طرف از حل و فصل سیاسی مناقشه سوریه دفاع می کنند. 


با توجه به بسته شدن یکی از پرونده های مهم جهان تحت عنوان پرونده هسته ای ایران که مذاکرات و رفت و آمدهای آن قریب به 12 سال به طول انجامید پیش بینی می شود این فضای گفتگوی حاکم بر دیپلماسی بتواند بار دیگر کار ساز باشد و بدون شک قدرت، ثبات و برش دیپیماتیک ایران در حل این بحران و بسته شدن این پرونده با توجه به ساکت شدن سازهای ناکوک، بی تاثیر نخواهد بود.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/

برچسب ها: اجلاس ، سوریه ، ژنو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.