سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری

خم شدن کمر آثار هفت هزار ساله زیر دستان جویندگان گنج

آثار هفت هزار ساله کجور چند سال است زیر دستان جویندگان گنج ویران و تخریب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نوشهر با بیان اینکه برخی افراد سودجو با دادن اطلاعات غلط و خرافی به اهالی منطقه، آنان را برای دستیابی به گنج و ثروت بادآورده ترغیب می کنند گفت : پنج گروه حفاری غیرمجاز از آغاز امسال تاکنون در منطقه شناسایی و دستگیر شدند.

مهدی اسحاقی با اشاره به گستردگی منطقه زیر پوشش یگان حفاظت در نوشهر، چالوس و کلاردشت افزود: سه نیرو یگان حفاظت میراث فرهنگی نوشهر اکنون از ۳۲ اثر تاریخی ثبت شده حفاظت می کنند.

وی گفت : غارتگرانی که تصور می کردند درون منبر سنگی 650 ساله روستای صالحان کجور گوهر و سکه مدفون است با ضربات پتک و تیشه 70 درصد آن را تخریب کردند.

سرپرست یگان حفاظت میراث فرهنگی نوشهربا بیان اینکه بیشتر تپه‌ها و امامزاده‌های تاریخی مورد هدف حفاران قرارگرفته است گفت: حفاری‌های غیرمجاز منطقه را همانند مناطق جنگی که با ترکشهای نارنجک و خمپاره سوراخ شده اند درآورده است.

وی افزود: شناسایی، کشف آثار سطحی و سفالینه دیگر آثار مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دوره قاجاریه در بخش کجور سبب شده است تا ضرورت بررسی و برآورد دوره تاریخی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

76 اثر تاریخی نوشهر، چالوس و کجور در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، حفاری ، غیرمجاز ، کجور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.