سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاذبه های گردشگری استان زنجان را بشناسیم+ تصاویر

استان زنجان مناظر طبیعی زیبایی دارد که از رودهای مهم آن می‌توان به "قزل اوزن" اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  استان زنجان، استانی در شمال غربی ایران است که 8 شهرستان و 1210 آبادی دارد از این تعداد 978 آبادی دارای سکنه و مابقی خالی از سکنه هستند این استان مناظر طبیعی زیبایی دارد از رودهای مهم استان زنجان می‌توان به "قزل اوزن"، "ورشوکات"، (رود کبیر یا بهررود) اشاره کرد.


بلندترین نقطه استان "زنجان" را می‌توان در ارتفاعات "تخت سلیمان" آن با بیش از 3 هزار متر و کمترین نقطه این استان را در "گیلوان" با بیش از 300 متر ارتفاع تجربه کرد در این استان آثار تاریخی چون "سلطانیه"، "بازار زنجان"، "مجموعه "رختشویخانه"،   "موزه مردان نمکی" و "مسجد جامع زنجان" را مشاهده می‌کنی. البته استان "زنجان" آثار تاریخی دیگری چون "مقبره قدارینی" در خدابنده، آرامگاه "پیراحمد" و "امامزاده زیدالکبیر" در ابهر و "عمارت ذوالفقاری" را در خود جای داده است.


تنوع آب و هوایی استان "زنجان"، گونه‌های متفاوت زندگی جانوری را ایجاد کرده است.

وجود گونه‌های متفاوت حیوانات وحشی پرندگان مهاجر و آبزی گردشگران بسیاری را در فصل شکار به این منطقه جذب می‌کند.


منطقه کوهستانی استان زنجان زمستانی بسیار سرد و برفی و تابستانی دلپذیر سبب می‌شود فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای گذراندن اوقات فراغت در این استان باشد در این استان غارهایی چون "کتله خور"، "گلجیک و غار"، "خرمنه سر" اشاره کرد در این میان غار "کتله خور" از همه دیدنی‌تر و بزرگتر است و یکی از پدیده‌های طبیعی بسیار زیبای ایران محسوب می‌شود این غار در 80 کیلومتری جنوب خدابنده قرار گرفته و از 3 طبقه تشکیل شده است و تونل‌های فرعی، "استالاکتیت"،‌ "استالاگمیت" و ستون‌های بسیاری در گذرگاه‌های اصلی دارد.


قندیل‌های مخروطی و آویزان از سقف‌ها در اثر ناخالصی‌های موجود در آن، رنگ‌های متنوعی به خود گرفته است و آنهایی که ترکیباتی نداشته یا کمتر دارند، به صورت بلورهای بسیار شفاف مشاهده می‌شوند.


چشمه‌های آب معدنی چون آب گرم "وننق"، "ابدال"، "گرماب" و "حلب انگوران" در استان زنجان به چشم می‌خورد از غذاهای سنتی استان زنجان می‌توان "جغوربغور" و "آش ترش" را نام برد صنایع دستی چون "ملیله کاری"، "جاروق دوزی"، "مسگری"، "چاقوسازی"، "فرش و گلیم"، "تذهیب"، "تراش سنگ‌های قیمتی"، "معرق چوب" و "قلم‌زنی" از صنایع دستی استان زنجان به شمار می‌رود.



گزارش از محدثه محمدپور


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.