سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه در سال جدید بیشتر احساس خوشبختی کنیم؟

همراه با نو شدن سال و حال و هوای بهار و تازگی خوب است که سری نیز به احساساتمان بزنیم و به آن‌ها رنگ شادی و خوشبختی بزنیم و از همه مهم‌تر این احساس شادی و خوشبختی را طی سال نهادینه کنیم و از آن لذت ببریم.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با شروع سال جدید و افزایش دید و بازدیدها و سفرها افراد احساس شادی و سرزندگی می‌کنند اما متاسفانه این احساس تنها چند روز و حداکثر تا پایان تعطیلات ادامه دارد. چه بهتر که ترفندها و راهکارهایی را یاد بگیریم که این احساس شادی و خوشبختی را در کل سال تجربه کنیم و از آن لذت ببرید.
خوشبختی احساس رضایت و شادی از شرایط زندگی است اما توجه به این نکته مهم است که خوشبختی در زندگی هر فرد به گونه‌ای خاص تعریف می‌شود، به همین علت به منظور رسیدن به احساس خوشبختی و شادی نباید خود را با دیگران مقایسه کرد و  دیگران و زندگی‌شان را سرلوحه کار قرار داد.
خوشبختی مانند بسیاری از احساسات و واکنش‌های دیگر اصول و راهکارهای خاص خودش را دارد که رسیدن به آن از طریق یادگیری این اصول و توجه به آن‌ها بدست می‌آید. با افزایش آگاهی نسبت به خوشبختی واقعی و دائمی و درک روش صحیح زندگی می‌توان دست کم از زمان حال خوشبخت‌تر بود.

به خوشبختی فکر کنید تا خوشبخت شوید

داشتن افکار خوب و مثبت بهترین حمایت‌کنندگان در راه رسیدن به خوشبختی دائمی هستند. افکار منفی و فکر به شکست سبب می‌شود که شما کمتر تلاش کنید و به تبع کمتر موفق شوید. اگر می‌خواهید احساس خوشبختی کنید باید به آن فکر کنید و رسیدن به آن را ممکن و دست‌یافتنی بدانید و در واقع رویکرد و افکاری مثبت نسبت به آن داشته باشید.

اگر بتوان عادت کرد که به طور مثبت به خوشبختی فکر کنیم، ناگهان متوجه می‌شویم که تمام نیرو و تلاشمان برای رسیدن به آن متمرکز شده است و در این شرایط به خوشبختی بسیار نزدیک شده‌ایم. تکرار افکار سالم و مثبت راجع به خوشبختی می‌تواند موفقیت و آرامش و خوشبختی ما را تضمین کند.
به منظور پرورش افکار مثبت راجع به خوشبختی می‌توان در روز ساعات یا دست کم دقیقه‌هایی را به موضوعات و اقداماتی فکر کرد که سبب خوشحالی می‌شود و از آن‌ها لذت برد. توجه به نقاط مثبت زندگی و نقاط قوت شخصیت می‌توان احساس خوشبختی را طولانی مدت کرد.

میزان خوشبختی خود را محاسبه کنید

برخی افراد احساس واقعی خوشبختی را با احساس رضایت آنی و لحظه‌ای خود از زندگی اشتباه می‌گیرند. برای اینکه بفهمید تا چه حد خوشبخت هستید نباید به احساس‌تان در زمان حال اکتفا کنید زیرا چنین قضاوتی ناپخته و گذار است و قابل استناد نیست بلکه باید دستاوردها، موفقیت‌ها و تجربیات زندگی‌تان را به همراه شکست‌ها، ناکامی‌ها و اشتبهاتتان بررسی کنید.
در این صورت، فردی خوشبخت است که تعداد اتفاقات و تجربیات خوب زندگی‌اش بیشتر از شکست‌ها و تجربیات بد و منفی‌اش باشد. به عنوان مثال، داشتن پدر و مادری مهربان، شغلی مناسب، دوستی دلسوز ، همسری همراه، فرزندانی شاد، اتفاق‌هایی مفرح، سرگرمی‌هایی خوشایند، کمک به دیگران،  همراه بودن با افرادی شاد و خنده‌هایی گاه و بیگاه اما از ته دل می‌تواند در دسته اتفاقات خوب زندگی هر فردی باشد که البته تعدادشان بسیار است.
 
در مقابل خوشبختی مقاومت نکنید

برای رسیدن به خوشبختی باید عزمتان را جزم کنید و در مقابل آن مقاومت نکنید. برای این منظور باید بر روی قسمت ناخودآگاه و شناختی مغزتان کار کنید. این بدان معنا است که هنگام رسیدن به اهداف و یا آروزهایتان باید به خود یاد دهید که احساس خوشبختی کنید، باید سعی کنید از آن لذت ببرید و از درون شاد شوید.
برای اینکه در مقابل خوشبختی مقاومت نکنید و با آغوش باز پذیرای آن باشید، باید از خوشبختی‌ها و موفقیت‌های کوچکتان نیز لذت ببرید و از کوچک‌ترین موقعیت‌ها استفاده کنید. به همین علت در وهله اول باید خوشبختی را حق مسلم خود و خود را لایق آن بدانید.
 
اگر افراد تعبیری درست از زندگی داشته باشند و خود را با شرایط موجود در زندگی‌شان سازگار کنند، آنگاه پیشرفت‌ها و دستاورهای کوچک نیز می‌تواند آن‌ها را خوشحال کند. در واقع، خوشبختی را می‌توان در لذت‌ها و موفقیت‌های کوچک زندگی جستجو کرد.

فریب خوشبختی‌های گذرا را نخورید

بسیاری افراد خوشبختی را در پول خلاصه می‌کنند و خانه‌ای لوکس، اتومبیلی گران قیمت، اجناس و اشیاء مارک‌دار و گران را نشانه خوشبختی می‌دانند. از طرف دیگر، بسیاری افراد مقامی برجسته و محبوبیت در میان مردم را برابر با خوشبختی می‌دانند. علاوه بر این، گاهی اوقات احساس افتخار و غرور برای برخی خوشبختی به همراه می‌آورد.
 
نمی‌توان گفت که ثروت و شهرت نمی‌تواند خوشبختی بیاورد و باید اعتراف کرد که جیب پر پول و افتخار و محبوبیت نقش مهمی را در داشتن احساس خوشبختی ایفا می‌کنند اما توجه به این نکته بسیار مهم است همانطور که ثروت و شهرت نمی‌تواند قابل کنترل و همیشگی باشد، احساس خوشبختی که از آن‌ها ناشی می‌شود نیز گذرا و موقتی است.
علاوه بر این،‌ پول و شهرت تنها تا مدتی کوتاه برای فرد جذابیت دارد و جالب است و با گذر زمان عادی و حتی پیش پا افتاده می‌شود . به همین علت اگر خوشبختی خود را تنها در برخوردار بودن از ثروت و شهرت خلاصه کنیم، ممکن است دچار ناکامی شویم. چه بسا برخی مشکلات و گرفتاری‌ها با این دو عامل رفع نمی‌شود و گاهی بهای سلامتی بسیار باارزش‌تر و گران‌تر و در عین حال دست‌نیافتنی‌تر از پول و شهرت می‌شود.

این افراد خوشبخت نمی‌شوند

احساس،‌تصور و بینش ما نسبت به خودمان، اطرافیانمان و زندگی‌مان نقش مهمی را در نیل به خوشبختی ایفا می‌کند. خوشبختی داشتن آرزوهای طول و دراز و یا اهداف دست‌نیافتنی نیست بلکه تلاش و کوشش برای رسیدن به آرزوها و اهدافی معقول است. همین تلاش و تکاپو با خود شادی، آرامش و خوشبختی به ارمغان می‌آورد.
اولین قدم برای رسیدن به خوشبختی داشتن آرزو یا هدفی در زندگی و تلاش برای رسیدن به آن است،‌ چه بسا افرادی که در زندگی بی‌هدف هستند، نمی‌توانند موفق و خوشبخت باشند. اگر هدف زندگی فردی و الویت‌های او مشخص نباشد، تلاش‌هایش پراکنده می‌شود و لحظات زندگی‌‌اش بیهوده و بی‌‌ثمر می‌گذرد.
البته منظور از داشتن هدف، هدفی ممکن و معقول است زیرا تنها داشتن هدفی مشخص و معقول و در عین حال امکان‌پذیر است که می‌تواند حال و هوای زندگی‌ را دگرگون کند وگرنه بلندپروازی و دور شدن از واقعیت و داشتن آروزها و  اهدافی غیر ممکن و دور از ذهن نه تنها خوشبختی نمی‌آورد بلکه سبب بروز مشکلات و دردسرهای فراوانی می‌شود.
 
در نتیجه برای خوشبخت شدن و خوشبخت ماندن، اهداف باید به گونه‌ای انتخاب شوند که به شما نیرویی عجیب برای تلاش و پویایی بدهند و خوشبختی نیز از بطن همین تلاش‌ها و حرکت‌ها بدست می‌آید.  نزدیک شدن یا رسیدن به اهداف باید بتواند ما را به حدی خوشحال کند که احساس آرامش و موفقیت کنیم.
برنامه‌ریزی برای اهداف و آرزوهای معقول و پیگیری آن‌ها می‌تواند سبب شود که ما هر روز احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم و از خودمان راضی باشیم. همین احساس رضایت از خود و زندگی می‌تواند مساوی با خوشبختی و شادی باشد. در واقع آرزوها و اهداف باید متناسب با تلاش‌ها و زحمت‌ها انتخاب شوند.
منبع:  
Daily Mail
Health.com
Medical News Today
The Guardian
Real Simple
انتهای پیام/

برچسب ها: خوشبختی ، سال نو ، شادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
خیلی زیبا بود عالی بود