سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حوزه هنری سردمدار قافله هنر دینی است

در شرایط فعلی به شدت به هنر انقلاب اسلامی نیاز داریم كه از این طریق بتوانیم با جهانیان تشنه دانستن درباره انقلاب و اسلام ارتباط برقرار كنیم.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمود گبرلو، كارشناس و منتقد سینما، در جریان برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی، گفت: حوزه هنری به عنوان نهادی كه همواره در ترویج هنر انقلابی و ارزشی پیشگام بوده، می تواند بیشتر از این در عرصه تلفیق هنر و مضامین دینی نقش داشته باشد. اكنون در شرایطی هستیم كه جهان اسلام مورد توجه مردم كشورهای مختلف قرار گرفته و آن ها مشتاقند درباره این دین آسمانی بیشتر بدانند. در چنین موقعیتی، لازم است اندیشه های اسلامی را در قالب هنر و ازجمله هنر سینما كه مخاطب زیادی دارد، به آن ها عرضه كنیم.

محمود گبرلو ادامه داد: اگر ما نتوانیم از این فضا به خوبی استفاده كنیم، دیگران در این اندیشه های دینی انحراف ایجاد می كنند و با زبان هنر به مخاطبان تشنه عرضه می كنند و بر جهان مسلط می‌شوند. از آنجا كه حوزه هنری همیشه سردمدار این قافله بوده، حالا هم باید به حمایت و تقویت این جریان بشتابد.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌ای برای پاسداشت یاد زنده‌یاد سلحشور به نام «راوی حقیقت» از سوی حوزه هنری نیز گفت: با توجه به اینكه پیش از انقلاب، سینما فضای مطمئن و مذهبی نداشت و به فضای فسادانگیز نزدیك بود، فاصله شدیدی بین هنر و علمای دینی و افراد مذهبی ایجاد شده بود. پس از انقلاب نیاز داشتیم دین را به هنر و هنر را به دین نزدیك كنیم و افرادی مانند مرحوم سلحشور كه اعتقادات دینی قوی داشتند، توانستند عامل وحدت و صمیمیت بین هنر و دین شوند.

وی همچنین افزود: خوشحالم كه آقای سلحشور وارد این جریان شد و توانست این آشتی افراد مذهبی و هنر را به وجود بیاورد. زنده یاد سلحشور در سینما چندان ورود پیدا نكرد اما در عرصه تلویزیون توانست با سریال «یوسف پیامبر» به جایگاه خوبی برسد و حتی از مرزهای كشور هم فراتر برود.

گبرلو با اشاره به ویژگی های شخصیتی مرحوم سلحشور كه می تواند به عنوان الگو محسوب شود، گفت: از خصوصیات فردی و شخصی خوب او می توان به این اشاره كرد كه او هنرمندی بود كه به آنچه می گفت عمل می كرد و مبنای كار و زندگی اش اعتقادات مذهبی بود نه اینكه بین این موارد فاصله‌ای وجود داشته باشد.

این كارشناس سینما تاكید كرد: اكنون در سینما بحث گنگ و نامفهومی ایجاد شده كه هنوز نمی توان تعریفی از هنر دینی ارائه داد. در مورد هر اثر عده ای می گویند هنر دینی است و عده دیگری نظر مخالف دارند. مرحوم سلحشور در این فضا، الگویی ایجاد كرد كه می تواند مورد توجه قرار بگیرد و آن این است كه اگر فیلم سازی می خواهد فیلم دینی بسازد، لازم است خودش اعتقاد دینی داشته باشد تا آنچه می سازد اثرگذار باشد.



انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.