سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اشتباهات 20 تا 30 سالگی/ درس هایی که باید در دوره جوانی آویزه گوشتان کنید

در یک بازه زمانی خاص هر فردی در اوج توانایی و خلاقیت است و از طرفی انرژی و اشتیاق وصف ناپذیری برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود دارد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، افراد در زندگی با مراحل مختلفی روبه رو هستند و تجربیات متنوعی بدست می آورند اما کدام یک از مراحل زندگی انسان از اهمیت ویژه تری برخوردار است؟ با کمی تامل در می یابیم که جوانی هر فردی که بین بیست تا سی سالگی در اوج خودش است، مهمترین دوران زندگی است چرا که  اکثر اتفاق ها و تصمیمات  مهم زندگی در این مرحله شکل می گیرد.افراد بین بیست تا سی سالگی توانایی های ویژه دارند که باعث خاص بودن این دوران شده است.


به علاوه ترکیب ایده الی بین توانایی ها، نوآوری و خلاقیت با تجربه و استقلال به وجود می آید که مخصوص دهه جوانی است چون فرد در این دوران توانایی به اجرا در آوردن ایده های موجود در ذهن خود را دارد و در صورت بی توجهی به این موضوع، ممکن است فرصت ها و نیروی جوانی خود را به راحتی از دست دهد که تاوان سنگینی را در آینده برای فرد به دنیال دارد.

چرا بیست تا سی سالگی مهم است؟
محسن میر محمد صادقی  دکتری روانشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی در خصوص اهمیت بیست تا سی سالگی گفت: این دوره شروع مسیراصلی زندگی و تعیین کننده ادامه آن است. اگرچه دوران کودکی و نوجوانی فرد هم در شکل گیری آینده نقش به سزایی دارد، اما دوران جوانی از اهمیت فوق دالعاده ای برخوردار است که اصلاً قابل مقایسه با سایر ادوار زندگی انسان نیست.

وی افزود: گاهی افراد دوران کودکی و نوجوانی موفقیتی داشته اند، به طوری که زمینه های مثبت رشد در آنها شکل گرفته است، اما در آینده زندگی شان آنگونه که باید و شاید به نتیجه مطلوب نرسیده اند، علت این امر را می توان در دوره سنی بیست تا سی سالگی جست و جو کرد چرا که این افراد برای این دوران برنامه ریزی دقیق نکرده اند.

سمیرا درویشی کارشناس ارشد روانشناس بالینی در همین راستا گفت: معمولاً بیست تا سی سالگی دوره پرهیاهو و مهمی است. در این دوره افراد به شغل پایدار رسیده اند و درگیر روابط عاطفی و احتمالاً تشکیل خانواده هستند. وقتی جوان و آزاد هستید، تقریباً می توانید بر روی هر کاری تمرکز کنید و آن را انجام دهید. از طرفی در همین دوره می توانید زندگی حرفه ای خود را رقم بزنید که این موضوع منجر به فشار زیادی به افراد است.

جوانی تصویر واقعی شماست!
صادقی درباره کسب تصویر واقعی اظهار داشت: از نکات مهمی که باعث متمایز شدن دهه جوانی شده این است که فرد برای اولین بار می تواند تصویر واقعی از خودش بدست آورد. در حالی که در دوران کودکی و نوجوانی تصویری که در ذهن فرد شکل گرفته، تحت تاثیر والدین و عوامل زودگذر ناپایدار بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی درباره دوران جوانی بیان کرد: جوانی دورانی تلقی می شود که در آن فرد می تواند توانایی ها، نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کند و یک برنامه ریزی وهدف گذاری های واقع بینانه  برای ادامه زندگی خود داشته باشد. 

وی ادامه داد: بین بیست تا سی سالگی رشد بخش های کنترلی و مدیریتی مغز تقریباً کامل شده در نتیجه اگر فرد تصمیم گیری های درست و مدیریتی مناسبی برای این مرحله داشته باشد می تواند به رشد مغزی بهتری دست یابد، در واقع یک آدم منطقی و با برنامه برای زندگی اش باشد. 
صادقی افزود: اگر فرد این دوران را با بی مسئولیتی و بی تفاوتی سپری کند و از تجربیات کمک کننده این مدت برای ارتقا و پیشرفت خود سودی نبرد، در آینده صدمات جبران ناپذیری می بیند که چیزی جز حسرت برای فرد ندارد.

حال برای استفاده از این دوران جوانی که می توان گفت دوران طلایی زندگی است چه کار باید کرد؟

کار امروز را به فردا نیندازید
صادقی دکتری روانشناسی در خصوص استفاده از دوران جوانی گفت: افراد برای بهره بردن بهتر از این دهه حساس  باید تعادلی بین فکر کردن و برنامه ریزی از یک طرف و عمل و اجرا کردن از طرف دیگر برقرار کنند یعنی بدون فکر کار نکرده و همه کارها را هم به آینده موکول نکنند. 

این عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی ادامه داد: با افزایش سن انتخاب های افراد در زمینه های مختلف کاهش می یابد به این معنی همیشه افراد نمی توانند که هر کاری که می خواهند انجام دهند و امکان تغییر مسیر برایشان به آسانی امکان پذیر نیست. وجود ندارد، در حالی در سنین جوانی انتخاب های فرد بیشتراست. 

هدف ها و فرصت های خود را از دست ندهید! 
درویشی کارشناس ارشد روانشناس بالینی  درباره از دست ندادن هدف اظهار داشت: معمولاً هر فرد اهداف متعددی برای خود دارد و خیلی از افراد در دوران جوانی نیز در رسیدن به هدف خود موفق هستند.

وی افزود: حقیقت این است که هیچ کس بلافاصله پس از فارغ التحصیلی، شغل رویایی اش را بدست نمی آورد. اگر توقع تان را پایین نگه دارید و آمادگی کار کردن داشته باشید بالاخره موفق به پیدا کردن شغل مورد علاقه خود در دوران جوانی می شوید. به علاوه کارهایی انجام دهید که به ارزش شما بیفزاید.


شبکه سازی را در اولویت قرار دهید
درویشی درباره شیکه سازی عنوان کرد: سعی کنید که با افراد مختلف با پیش زمینه ها و تجربیات متنوع ارتباط برقرار کنید چون این افراد می توانند فرصت های ناب و فوق العاده ای پیش رویتان قرار دهند، پس همین حالا و از همان بیست سالگی شروع به انتخاب آگاهانه دوستان خود کنید و برای آینده تان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنید.

این روانشناس در ادامه با تاکید بر کارهای داوطلبانه بین بیست تا سی سالگی گفت:به دنبال فرصت هایی برای کار داوطلبانه باشید چرا که این کارها به شما کمک می کند با جامعه خود ارتباط  بهتری برقرار کنید. این فعالیت ها می تواند فرصت فوق العاده ای برای شبکه سازی باشد.


ریسک پذیر باشید
درویشی در خصوص ریسک پذیری در دوران جوانی بیان کرد: بهترین دوران برای ریسک پذیری دوران جوانی است. اگر ایده ای برای راه اندازی کسب و کار دارید کارآفرینی را امتحان کنید. اگر به تغییر شغلی نیاز دارید این کار را انجام دهید تا در آینده حسرت آن را نخورید.

صادقی دکتری روانشانسی در همین راستا عنوان کرد: در این دوران افراد جوان باید برای گسترش روابط با سایرین کوشا باشند و به سراغ موقعیت های دور از دسترس هم بروند، بنابراین باید از قدرت خطر پذیری استفاده کنند.

وی افزود:از ویژگی های این دوران شجاعت خطر کردن است، افراد در این دوره هم قابلیت روبه رو شدن با موقعیت های جدید را دارند و می توانند توانمندی های خود را در ارتباط با افراد متفاوت محک بزنند و شرایط جدیدی را ایجاد کنند.

توانایی در دوران طلایی دوچندان است
صادقی در صورت توانایی های بالای دوران جوانی گفت: توانایی جسمی بالا در این دوره می تواند بسیار کمک کننده باشد به طوری که فرد می تواند کمتر استراحت کرده و ساعت های طولانی تری کار کند. به علاوه قدرت یادگیری در این دوران بسیار قوی تراست بنابراین افراد می توانند خودشان را شتاب بدهند و اگر از این دوران استفاده نکنند در مراحل بعدی زندگی باید با زحمت و وقت دوچندانی به آن موقعیت برسند.

درویشی در همین خصوص افزود: این دوران بهترین فرصت برای پرورش مجموعه ای از استعدادها است. پس در کارهای مختلف شرکت کنید و از هر فرصتی برای یادگیری مهارت تازه و یا برعهده گرفتن مسئولیت بیشتر بهره ببرید.


این روانشناس بالینی درباره انجام کارهای متنوع اظهار داشت: سعی کنید بیش از اندازه در یک موقعیت نمانید، مگر آنکه در آن موقعیت پیشرفت خارق العاده ای را تجربه کنید. در این دوره فرصت دارید کارهای متنوعی را امتحان کنید. سعی کنید در پروژه هایی شرکت کنید که با انجام دادن آنها به خود نشان دهید، چقدر ماهر، متعهد و سخت کوش هستید.

افراد بین بیست تا سی سالگی در حال تکامل هستند و در نتیجه این دوران  برای همه طلایی است چرا هر فردی با جدیت خاص پا در این مرحله می گذارد تا به اهداف و آرزوهای خود دست یابد. با توجه به اهمیت زیادی که دوران جوانی دارد، افراد باید تلاش کنند تا با برنامه ریزی های دقیق و هدفمند حداکثر استفاده ممکن را از این دوران ببرند. چنانچه استفاده ناصحیح  از دوران طلایی خود کنند در آینده مشکل عدیده ای در زندگی خود مشاهده می کنند. اگر ما افراد موفق و نا موفق را با هم مقایسه کنیم، می توانیم به وضوح دریابیم که افراد موفق بهتر از دوران طلایی جوانی خود سود برده اند.

گزارش از بهار الهی 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.