سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان؛

بندر صیادی بریس چابهار نیازمند لایروبی است

بندر صیادی بریس چابهار برای جلوگیری از مهاجرت صیادان نیازمند لایروبی است

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان;مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: لایروبی و احداث دستک رسوب گیر در بندر صیادی بریس چابهار پس از گذشت 24 سال از بهره برداری بسیار ضروری و از مهمترین نیازهای حدود چهار هزار صیاد و 405 شناور صیادی است.
 
هدایت الله میرمرادزهی افزود: استفاده مناسب از ظرفیت ها و توانمندیها به ویژه ذخایر خدادادی دریا می تواند روز به روز بر اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار تاثیر مهمی بگذارد.
 
وی با اشاره به اتصال چابهار و کنارک به آب های اقیانوس هند و موقعیت مناسب برای آبزی پروری، افزود: با وجود نعمت های فراوان خدادادی و ظرفیت های بسیار در سواحل چابهار و کنارک نباید یک نفر بیکار وجود داشته باشد.
 
وی بیان کرد: بندر صیادی بریس در سال 1371 به بهره برداری رسیده و با گذشت حدود 24 سال هنوز لایروبی نشده است به همین سبب هم اینک صیادان با مشکلات جدی برای تخلیه صید و رفت وآمد به دریا رو به رو هستند.
 
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: حوضچه و اطراف بندر صیادی بریس به حدی روسوب گرفته است که قایق ها از یک مسیر کوتاه و تنگ برای رفت و آمد استفاده می کنند که آن هم در زمان جزر ومد مشکلات بیشتری را برایشان ایجاد می کند.
 
میرمرادزهی خاطرنشان کرد: صیادان و مسئولان تعاونی این بندر در خواست دارند که در زمینه ساخت دستک رسوب گیر و لایروبی حوضچه و ورودی این اسکله اقدامی سریع انجام شود زیرا تعداد زیادی از لنج ها و قایق ها بخاطر مشکلات رسوب حوضچه و محدودیت و مخاطره در ورود و خروج به اسکله از بندر بریس کوچ کرده اند.  
 
وی افزود: بندر بریس به 141 فروند لنج و 264 فروند قایق صیادی خدمات ارائه می کند و علاوه بر آن شناورهای لنج گواتر نیز بدلیل نبود اسکله صیادی در آنجا از اسکله های بریس و پسابندر خدمات بندری می گیرند.
 
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: در این بندر سالانه در حدود هفت هزار تن ماهی تجاری به ارزش تقریبی 700 میلیارد ریال و 19 هزار تن ماهی صنعتی به ارزش تقریبی هزار و 140 میلیارد ریال (114 میلیارد تومان) تخلیه می شود و بخشی زیادی از نیاز ماهی بازارهای داخلی استان و کشور و همچنین نیاز کارخانجات کنسرو ماهی را تامین می کند.
 
میرمرادزهی ادامه داد: بیشتر مالکان شناورهای صیادی این بندر ساکن بریس و اطراف آن هستند و اشتغال زیادی برای منطقه ایجاد کرده اند.
 
وی بیان کرد: اسکله بندر صیادی بریس از نوع سنگی و بتنی است و طول موج شکن آن 594 متر، بازوی فرعی 95 متر، پهلوگیری اسکله 160 متر و وسعت حوضچه 25 هکتار است.
 
وی بر توسعه اسکله و محل تخلیه صید، تسریع در تخصیص اعتبار برای لایروبی بندر بریس، حصارکشی محوطه اداری، احداث جایگاه سوخت برای اسکله فرعی و فعال سازی کارخانه های شهرک صنعتی، سردخانه، عمل آوری و کارخانه یخسازی بریس تاکید کرد و افزود: رسیدگی به مشکلات صیادان به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود.
بندرصیادی بریس در فاصله 55 کیلومتری مرکز شهرستان چابهار و حد فاصل نوار ساحلی چابهار- گواتر واقع شده است.
11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال هستند.
930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
همچنین 107 واحد صنایع شیلاتی در نوار ساحلی وجود دارد که از جمله آنها 29 کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان دارند.  
سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.  
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۵
باسلام. گزارش خوبی بود از منطقه بسیار پر پتانسیل ... من به بندر بریس سفر کرده ام و با ظرفیت های ان اشناهستم .انشالله امکان لایروبی ان فراهم بشه.