سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیلمی که باعث ثبت جهانی فرش ابریشم «جرگلان» شد

باباپور از آخرین وضعیت فیلم «آلتینای» که به سفارش امور استانهای خراسان شمالی بود خبر داد.

شاهین باباپور کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص جدیدترین فعالیت خود گفت: تدوین فیلمی توسط حسین غضنفری با عنوان «آلتینای» را به پایان رساندیم و قرار است صداگذاری و موسیقی را به ترتیب توسط آرش اسحاقی و حسین فاضل انجام دهیم.

وی در مورد قصه فیلم بیان کرد: «آلتینای» نام یکی از دخترهای ترکمنی به معنای ماه طلایی است، اما قصه فیلم مربوط به منطقه «دی دخت» لب مرز ایران و ترکمنستان است که در آنجا فرش دوروی ابریشم توسط زنان ترکمن بافته می شود. فرشی که تا به حال به ارزش آن پرداخته نشده و شاید فرهنگ ملی ما تا حدودی در آن گم شده بود.

باباپور افزود: جالب این جاست که فرشی به این باارزشی در ایران ارائه نشده و به طور مستقیم توسط دلال ها برای کشور آلمان خریداری می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: با شروع ساخت فیلم «آلتینای» و تبلیغاتی که روی آن صورت گرفت باعث شد هفته گذشته این فرش زیبای دورو به ثبت جهانی برسد.

باباپور اضافه کرد: علاوه بر فرش دوروی ابریشم «جرگلان» صحبت از اسب اصیل ترکمن را نیز مطرح کردیم. اسبی که مدت‌هاست به کشورهایی مانند انگلستان، روسیه و چین برده می‌شد و مدعی هستند که نژاد اصیلش متعلق به آنهاست. در صورتی که اسب ترکمن ایران زبانزد بوده و خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا «آلتینای» اثری سینمایی است، عنوان کرد: فعلا مشخص نیست اما گفتند اگر کیفیت لازم را داشته باشد، تبدیل به نسخه 35 میلیمتری خواهد شد.

باباپور خاطرنشان کرد: مدت زمان «آلتینای» تا حدودی زیاد شده که باید کم شود و امیدوارم بتوانیم در شهریور تحویل بدهیم.

گفتنی است، «آلتینای» به نویسندگی داود روستا، کارگردانی شاهین باباپور و تهیه کنندگی حسن موحد مهر است که بازیگرانی چون حسین توژه،کاظم هژیر آزاد،محمدافشار،مهدی صباغی و احسان کرمی در آن نقش آفرینی می کنند.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.