سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الجزیره: آینده اقتصاد ترکیه پس از کودتا / بی اعتمادی سرمایه گذاران خارجی

الجزیره در مطلبی به بررسی اقتصاد ترکیه در دوران پس از کودتا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان الجزیره در مطلبی نوشت: کودتای نافرجام ترکیه، یکی از تحولات عظیم در عرصه سیاسی این کشور محسوب می شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با بازداشت گسترده افراد به اتهام دست داشتن در کودتا و تعلیق عده ای از دانشگاهیان و مدیران، به شدت کودتا را سرکوب کرد. پرسش اینجاست که این کودتا چه تاثیری بر اقتصاد ترکیه خواهد گذاشت؟

اقتصاد ترکیه تا حد زیادی به سرمایه گذاری خارجی وابسته است؛ اما اکنون سرمایه گذاران خارجی چگونه روی سرمایه گذاری در کشوری که بمب گذاری های گسترده و کودتایی نافرجام را تجربه کرده است، حساب کنند؟

در حال حاضر، صنعت توریسم و گردشگری ترکیه با خطر جدی مواجه است. تعداد گردشگران خارجی در پی بمب گذاری های اخیر به شدت کاهش یافته است. این درحالی است که در سال جاری میلادی، رشد اقتصادی سالانه ترکیه 3.5 درصد تنزل یافته است. علاوه بر این به دنبال اثرات منفی کودتا، ارزش لیر ترکیه نیز به شدت سقوط کرد.

با این حال مقامات ترکیه معتقدند اقتصاد این کشور از ناملایمات به وجود آمده سربلند بیرون خواهد آمد و مانند گذشته به رشد خود ادامه خواهد داد.

محمد شیمشک، معاون نخست وزیر ترکیه، در این خصوص گفت: «وضع فوق العاده و اختیارات قانونی تنها علیه توطئه گران کودتاچی استفاده خواهد شد. زندگی عادی، تجارت و کسب و کار به طور معمول ادامه خواهد داشت.»

اما آیا اقتصاد ترکیه قدرت جلب اعتماد دوباره سرمایه گذاران خارجی را خواهد داشت؟

از سوی دیگر، ایران پس از لغو تحریم های بین المللی به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی است. در حال حاضر، منطقه آزاد تجاری کیش به یکی از قطب های جذب توریست و سرمایه تبدیل شده است. شاید این امر، فرصت جذب سرمایه گذاری خارجی را از ترکیه بگیرد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.