سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگیر به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:

آبیاری سبزیجات بخش آفتاب با فاضلاب خام

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: سبزیجات بخش آفتاب جنوب تهران از فاضلاب‌های خانگی مناطق 19 و 20 آبیاری می‌شود.

محمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آبیاری سبزیجات با فاضلاب خام، اظهار داشت: عموما صیفی جات و سبزیجات بخش آفتاب جنوب تهران از فاضلاب‌های خانگی مناطق 19 و 20 و بخشی از روستاهای این منطقه آبیاری می‌شود.

وی تصریح کرد: نه تنها در تهران بلکه در کل کشور ورود فاضلاب خام به اراضی کشاورزی، خاک، آب‌های جاری و زیر زمینی ممنوع است، چرا که باعث بروز مشکلات جدی علیه بهداشت عمومی ، سلامت جامعه و آحاد مردم می‌شود.

رئیس محیط زیست شهر تهران افزود: استفاده از فاضلاب خام و کشاورزی به ویژه در محصولاتی مانند سبزیجات که تازه خوری بیشتری دارند کاری بسیار خطرناک و تهدیدی بسیار جدی برای سلامت مردم است.

بازگیر درباره نقش دستگاه‌ها برای مقابله با این تهدید اعلام داشت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، وظیفه محیط زیست شناسایی منابع آلاینده و واحدهایی است که علاوه بر تولید فاضلاب به رها سازی آن در طبیعت اقدام می‌کنند.

وی افزود: واحدهای مذکور بعد از شناسایی، اخطاریه گرفته  و در صورت عدم ساماندهی در مهلت مقرر با معرفی به واحدهای قضائی پلمپ و تعطیلی آنها انجام خواهد شد.

رئیس محیط زیست شهر تهران درباره مسئولیت شرکت‌های آب و فاضلاب در زمینه مدیریت فاضلاب‌ها بیان داشت: بر اساس قانون تشکیل شرکت آب و فاضلاب؛ اگر فاضلاب رها شده مربوط به امور خانگی، منازل مسکونی شهری و روستائی باشد، جمع آوری، تصفیه و استاندارد سازی آن بر عهده این شرکت خواهد بود.

بازگیر با بیان اینکه بخشی از آبهای سطحی در اثر ترکیب با پسماندهای رها شده در جوی خیابان‌ها و مکان‌های دیگر به فاضلاب تبدیل می‌شوند، گفت: اگر این نوع از فاضلاب در سطح یک شهر رها شود، مسئولیت جمع آوری و ساماندهی آن بر عهده شهرداری است.

وی درباره مسئولیت سازمان‌های جهاد کشاورزی درباره امور مربوط به کشت و آبیاری اراضی کشاورزی تصریح کرد: طبق قانون توزیع عادلانه آب؛ وزارت جهاد کشاورزی و سازمان متبوعه آن باید در خصوص تامین آب، نظارت مستمر و دقیق داشته و اگر کشتی با فاضلاب انجام شود بایستی اقدام به امحاء محصول و مزرعه کند.

رئیس محیط زیست شهر تهران درباره دیگر دستگاهی که در کنترل محصولات مزارع کشاورزی نقش دارد، گفت: طبق قانون توزیع عادلانه آب؛ مجموعه‌ای به نام غذا و دارو در وزارت بهداشت با نظارت‌های مستمر خود بر روی محصولات عرضه شده در سطح شهر و تطبیق آن با شاخصه‌ها و استانداردهای مصرف، مواد غذایی ناسالم را شناسایی به جمع آوری و معدوم سازی آن اقدام و با متخلفان برخورد کند.

بازگیر با اشاره به بازدیدهای به عمل آمده خود به همراه شورای شهر و فرمانداری از مناطقی که محصولات تازه خوری خود را با فاضلاب خام آبیاری می‌کنند، تاکید کرد: با اینکه از 2 الی 3 سال پیش با این مشکل درگیر هستیم، اما سطح اراضی کشت محصولات با فاضلاب خام تغییر پیدا کرده و در حال حاضر مساحت کمتری درگیر این معضل هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.