سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه؛

بررسی دلایل افزایش سوانح رانندگی جاده های استان

دلایل افزایش سوانح رانندگی در جاده‌های گلمان و امامزاده ارومیه با حضور روسای دستگاه های متعدد بررسی شد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، افزایش سوانح رانندگی در جاده منتهی به شهرک گلمان از سویی و نا مناسب بودن جاده ارومیه به امامزاده از سوی دیگر که در ماههای گذشته دهها نفر از شهروندان را روانه سینه قبرستان کرده بود سبب شد تا بالاخره متولیان دستگاه های دولتی در کنار اعضای منتخب مردم در شورای شهر ارومیه دور یک میز بنشینند تا بلکه از حجم مشکلات این دو جاده و مرگ و میر در این منطاق بکاهند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ارومیه در این جلسه با تشریح دلایل افزایش تصادفاتجاده‌ای اظهار داشت: 20 کیلومتری ورودی شهرها پرترددترین بخشهای جاده‌هاست و این تردد سنگین یکی از دلایل تصادفات است.

سرهنگ یوسف پوراکبر افزود: به دلیل تفریحی بودن مناطق نزدیک به شهر و ورودی‌های شهری سوانح رانندگی پیش می‌آید که دلیل عمده این سوانح به سبب کم عرض بودن معابر به ویژه در محورهای جاده امامزاده و جاده گلمان است که باید تعریض صورت گیرد.

پوراکبر بیان کرد: تعریض جاده امامزاده و گلمان تنها مشکل این دو محور نیست و از دیگر مشکلات این محور می‌توان به فقدان روشنایی معابر، نبود دوربین‌های کنترل سرعت، قدان علائم هشداردهنده اشاره کرد.

وی با اشاره به دیگر مشکلات جاده‌ای در این محورها تصریح کرد: فقدان پارکینگ، نبود کنترل کافی پلیس راهور، نا آشنایی رانندگان با قوانین راهنمایی و رانندگی، آشنانبودن با جاده از عوامل بروز سوانح رانندگی در این محورها هستند.

نماینده پلیس راه آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال 95 در محور امامزاده 46 تصادف خسارتی و 26 تصادف جرحی اتفاق افتاده که در مجموع 18 درصد تصادفات ارومیه را به خود اختصاص داده و 5 تن از هم وطنان در این خوداث از دست رفته‌اند.

بهنام عزتی گفت: با توجه به آمار در سال 95 در محور جاده گلمان تعداد 20 تصادف خسارتی و 14 تصادف جرمی به ثبت رسیده است که 17 درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است و در این میان 1 نفر جان خود را از دست داده است.

وی افزود: برخی از جاده‌های منطقه نیاز به ایجاد سیستم روشنایی دارند و باید رمپ‌هایی در ورودی و خروجی شهرها در نظر گرفته شود و در برخی مسیرها فاقد دور برگردان هستند و باید به را آن چاره‌ای اندیشید.

رئیس اداراه راه و شهرسازی شهرستان ارومیه نیز در این جلسه اظهار داشت: تعریض جاده‌ها انجام می‌پذیرد و تا به الان 7 هزار و 600 متر از محور ارومیه امام زاده تعریض شده است.

صادق حبیب زاده افزود: بر اساس ماده 17 حریم جاده‌ها 100 متر است و این گفته صریح قانون است که باید همه جا رعایت شود ولی در حال این قانون 100 متر توسط آیین نامه‌ای به 30 متر تنزل پیدا کرده است.

وی تشریح کرد: تمامی آمار تصادفات و تلفات در محور امامزاده را تائید نمی‌کنیم و اداره راه و شهرسازی ترمیم و اصلاح جاده‌ها و مسیرهای جاده امامزاده و گلمان را در دستور کار قرار داده است تا بتوان گام موثری در این زمینه برداشت.

حبیب زاده خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات محورهای جاده‌ای می‌توان به عدم وجود روشنایی، عدم وجود پارکینگ، عدم وجود شانه‌های خاکی مناسب و عریض، عدم وجود لرزاننده‌های حاشیه جاده‌ها اشاره کرد که سوانح رانندگی را افزایش می‌دهند.

رئیس اداراه راه و شهرسازی شهرستان ارومیه با اشاره به حوادث رانندگی گفت: در محورهای جاده امامزاده و جاده گلمان بیش از 67 نقطه حادثه خیر وجود دارد که هر روز ممکن است سانحه‌ای رخ دهد که علاوه بر تلفات مالی تلفات جانی را می‌تواند در پی داشته باشد.

وی افزود: از لحاظ رتبه بندی در سوانح رانندگی در شرایط بهتری قرار داریم یعنی سوانح رانندگی ما نسبت به میانگین کشوری پایین است و با انجام اقدامات لازم می‌توانیم این درصد را به طور چشم گیری کاهش دهیم.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: تنها عوامل انسانی را نمی‌توان در وقوع سوانح رانندگی دخیل دانست و مسائل دیگری نیز دخیل هستند.

ارسلان شکری افزود: دلیل تصادفات بیش از 70 درصد به عوامل انسانی بستگی دارد که درصد بیشتری را به خود نسبت داده است و نشان از نا آگاهی رانندگان نسبت به قوانین و آموزش‌های راهنمایی رانندگی است و بیش از 15 درصد دلیل سوانح رانندگی وسایل نقلیه و مشکلات هندسی است.

وی بیان کرد: می‌توان گفت ارتباطی میان مهندسی راه، عوامل انسانی و و سائل نقلیه است که همگی دست به دست هم می‌دهند و سبب مشکلات جاده‌ای و سوانح رانندگی می‌شوند و در زمینه عامل انسانی 18 نهاد و موسسه دخیل هستند.

شکری خاطرنشان کرد: قطعاً سوانح رانندگی بسیاری در سطح کشوری روی می‌دهد و آماری که در استان آذربایجان غربی ارائه شده است بسیار کمتر از میانگین کشوری است و در سطح استان نقاط حادثه خیز توسط کارشناسان شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: موضوع روشنایی در جاده‌ها کاملاً منسوخ شده است و منابع مالی کم است و استفاده از روشنایی نقطه‌ای تفکر خوبی است و به همین سبب نقاط مستعد در تقاطع‌های محورهای امامزاده و گلمان شناسایی شده است تا بتوانیم این قابلیت را ایجاد کنیم.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: ورودی‌های شهر ارومیه به هیچ وجه مناسب نیستند وورودی ها از این مشکل رنج می‌برند و برای پاکسازی 18 هزار متر از ورودی‌ها بسیج شده‌ایم و مسئولان باید بیش از پیش حمایت کنند.

مدیرعامل توزیع برق آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: روشنایی‌های خارج از شهر ارومیه از اختیار ما خارج شده‌اند.

اکبر حسن به گلو افزود: اعتباری بابت معابر خارج از شهر به اداره برق اعطا نشده است و اعتباری برای روشنایی معابر نداریم و در سال 95 همه اعتبارات حذف شده است و به همین سبب برخی اقدامات عملاً حذف می‌شوند و نمی‌توانیم در برخی معابر از پایه‌های سنگی استفاده برای روشنایی استفاده کنیم.

حسن بگلو تشریح کرد: اخیرا در محور جاده بند جدول کشی شده است و باید روشنایی این محور تامین شود ولی عرض این جدول کشی کمتر از 50 سانتی متر است و براساس استانداردها و روشنایی جاده‌ها چنینی اجازه‌ای به ما داده نمی‌شود که تیرهای برق جدید ایجاد کرد.

مدیرعامل توزیع برق آذربایجان غربی گفت: برای ایجاد روشنایی و ایجاد تیرهای برق در محور جاده بند برای پایه‌های مخصوص برای روشنایی بیش از 300 میلیون تومان هزینه برآورد شده است که هزینه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: روشنایی محور جاده‌های یکی از دغدغه‌های مسئولین است که این تصمیم به نوبه خود می‌تواند تأثیر چشم گیری در کاهش سوانح رانندگی و تلفات مالی و جانی داشته باشد و مسئولین باید بیش از پیش برای انجم این اقدامات همت کنند.3

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.