سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اوضاع و احوال مناطق جنگی، این روزها چگونه است؟

با وجود روی کار آمدن دولت‌های مختلف، همچنان غبار ویرانی‌های جنگ تحمیلی بر در و دیوار شهرهای غربی و جنوبی سنگینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که مردم ایران دوران نقاهت پس از انقلاب را سپری می‌کردند در 31 شهریور سال 59 حمله هوايی عراق به ايران و تجاوز زمينی همزمان ارتش این کشور به شهرهای غربی و جنوبی کشورمان کلید خورد و به این شکل صدام حسین سایه جنگی 8 ساله را بر کشورمان گستراند.
با وجود صف آرایی نیروهای مسلح ایران در نبردی تمام عیار، رژیم بعث پس از آغاز حمله و در ماه‌های نخست این جنگ، به مناطق غربی کشورمان چیره شد و نابه‌سامانی‌های عدیده‌ای در مناطق تحت تجاوز به بار آورد که به دنبال آن مناطق روستائى و شهرها، ويران و توده‌های مردم را بر آن داشت تا خانه بر دوش به مهاجرت‌ ناخواسته به ساير نقاط استان، تهران و ایران تن دهند.
سایه ملتهب ویرانی بر سر ایران

در دوران جنگ مردم شهرهای جنگ‌زده از كمترين امكانات رفاهی همچون آب، برق و... بي‌بهره بودند. بيمارستان تنها در مدرسه‌ای اقدام به ارائه خدمات درمانی می‌کرد و آب هم با تانكر، توزيع می‌شد اما اکنون 29 سال از اتمام جنگ و خروج نظامیان عراقی از خاک کشورمان می‌گذرد، دولت‌ها یکی پس از دیگری روی کار آمدند و قدم به مناطق جنگی گذاشتند، خدمات رفاهی تا اندازه‌ای روندی رو به بهبود داشته اما همچنان آثار و غبار این فاجعه تاریخی بر در و دیوار شهرهای غربی و جنگ‌زده کشورمان سنگینی می‌کند.


باید گفت شهرهای مورد تهاجم رژیم بعث از ظرفیت‌های بالای اقتصادی، تجاری و امتیازهای دیگری از قبیل خطوط ارتباطی هوایی، دریایی، زمینی، مرز صنعتی فعال برخوردار هستند که باید از طریق سیاست‌گذاری کارآمد، به شکلی مطلوب در نگاه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بنشیند و با استقبال آنان، چرخه توسعه کشور به میزانی قابل توجه به گردش درآید.

به این منظور مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 22 شهریور 69 تشکیل ستاد بازسازی مناطق جنگ‌زده کشور را مورد تصویب قرار داد که بدنبال آن در 1 مهر 76 با تصویب هیئت وزیران در راستای هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های مختلف و شتاب بخشی به امر بازسازی مناطق جنگی کشور، ستاد بازسازی مناطق جنگ زده و امور بازگشت و اشتغال منحل و کلیه وظایف آن به معاونت اجرایی رئیس جمهور منتقل شد.

اما نکته قابل تامل آنست که با انحلال این سازمان، اعتبارات مناطق جنگ زده بنابر اظهارات برخی مسئولان استانی همچون محمدرضا مروارید استاندار ایلام رفته رفته قطع و  از زمانی مشخص،عملا بودجه‌ای مجزا برای عمران مناطق جنگی کشور در نظر گرفته نشد. با ادامه این روند حتی در طول حیات دولت‌های بعدی روستاهای مرزی رنگ بازسازی به خود ندید کمااینکه میدان‌های مین 25 سال بعد از جنگ هنوز برخی از مناطق را در سیطره خود قرار داده و بحرانی جدی برای ساکنان شهرهای جنگ‌زده فراهم ساخته است.

جهش دولت به منظور بازسازی مناطق جنگ‌زده!

پس از جنگ تحمیلی چندین دولت زمام قدرت کشور را به دست گرفتند و برای التیام جراحت مناطق جنگ زده وعده‌های مختلف به همراه اعتباراتی قابل توجه درنظر گرفته شد اما بنابر اظهارات برخی سیاسیون از جمله عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، بازسازی، بدون اعمال برنامه‌ریزی اين شهرها به جایگاه سابق خود بازخواهند گشت به طوری که در بسياری از زيرساخت‌‌ها و امكانات اوليه رفاهی، مشكلات فراوانی به چشم می‌خورد از این رو اغلب مردم، مديران استان و شهرستان، پروژه بازسازی شهرهای جنگ‌زده را طرحی شكست خورده می‌دانند چراکه هيچ ‌يك از دولت‌ها در رسيدن به اهداف اصلی خود در بازسازی، توفیق چندانی نداشتند. به عنوان نمونه ۲۰ هزار هكتار از مساحت شهرهای بسيار مهم و اقتصادی قبل از جنگ از جمله آبادان و خرمشهر در جنگ کاملا تخريب شد، اما تاکنون به‌طور كامل بازسازی نشده و هنوز اين شهرها از تبعات جنگ، آسيب‌های جدی متحمل می‌شوند.

بازسازی مناطق جنگ زده در حد حرف باقی مانده

علی ساری نماینده مردم خوزستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره چگونگی عملکرد دولت به منظور بازسازی مناطق جنگ‌زده اظهار داشت: واقعیت آن است که پس از اتمام جنگ تحمیلی اقداماتی به منظور بازسازی مناطق جنگی صورت گرفته اما هنوز توجهی ویژه به زیرساخت‌های اساسی نشده است.

وی افزود: به طور مثال منطقه حمیدیه از جمله شهرهایی است که عراق تا به آنجا پیشروی کرد اما متأسفانه ساکنان آن از وجود زیرساخت‌های لازم محروم هستند و با اینکه سالهای زیادی از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد هنوز پاکسازی مناطق مین‌گذاری شده به صورت کامل انجام نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی گفت: در خرمشهر و آبادان اقدامات کلی صورت گرفت اما در برخی مناطق دیگر همچون هویذه شاهد اقدام قابل قبولی نبودیم و متأسفانه باید گفت برای رسیدگی به مشکلات این مناطق اجحاف شده است.

ساری بیان داشت: در برنامه ششم با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، برای بازسازی سواحل مکران برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. البته همانطور که می‌دانید برنامه ششم در حال ویرایش است و امیدوارم در جلسات کمیسیون تلفیق پیشنهادات لازم برای سایر مناطق اعمال شود.

نماینده مردم خوزستان با اشاره به جایگاه بازسازی مناطق جنگ‌زده در برنامه‌های پیشین توسعه تصریح کرد: بارها و بارها این مسئله در برنامه‌های توسعه وجود داشته اما متأسفانه فقط در حد حرف باقی مانده است.


اشتغال و صنعت باید در مناطق جنگی وارد شود

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره چگونگی عملکرد دولت به منظور بازسازی مناطق جنگ‌زده اظهار داشت: دولت برای بهسازی مناطق مورد نظر معمولا به طرح‌های عمرانی توجه دارد.
وی افزود: در سال‌های گذشته اعتباراتی به صورت مجزا برای این مناطق در نظر گرفته می‌شد تا عقب‌ماندگی دوران جنگ جبران شود اما متاسفانه تخصیص این اعتبار بعد از مدتی قطع شد و توجه ویژه‌ای به این مسئله صورت نگرفت.

مروارید گفت: در سال‌ 71 یا 72 پایان بازسازی مناطق محروم جنگی اعلام شد و راه‌ها و جاده‌ها در آن زمان مورد بهسازی قرار گرفت.

استاندار ایلام با اشاره به توازن منطقه‌ای ماده 180 برنامه پنجم توسعه یادآور شد: علاوه بر اعتبارات عمرانی، ماده 180 به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های ناشی از جنگ تحمیلی در اختیار استان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته طرح توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری با اعتبارات عمرانی برای مناطق مرزی آغاز شد، همچنین سال گذشته بودجه‌ای برای آب‌رسانی به مناطق مرزی در نظر گرفته شد که البته سالانه این میزان از سوی دولت تخصیص داده می‌شود.

مروارید خاطرنشان کرد: مناطق جنگ‌زده تحت عنوان مناطق کمتر توسعه یافته شناخته می‌شود  و از لحاظ امکانات رفاهی همچون آب، برق و گاز و ... با مشکلی روبرو نیستند.

استاندار ایلام با اشاره به مشکلات اساسی ساکنان مناطق جنگی اظهار داشت: در حال حاضر جاده‌ها، مسیرهای تردد، اشتغال و صنعت در این مناطق باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

وی افزود: در استان ایلام هنوز هم میدان‌های مین به صورت پراکنده وجود دارد و بقایایی از بمب‌های منفجر نشده هم به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.