سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام؛

پياده روی اربعين وآئين سوگواری ايلامی ها ثبت ملی شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: پیاده روی عظیم اربعین حسینی وآئین سوگواری این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ایلام ، عبدالمالک شنبه زاده با بیان این خبر گفت: پیاده روی عظیم اربعین و آئین سوگواری در استان ایلام به شماره 1230 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه آثار معنوی ناملموس به رفتارها، نمادها و آئین هایی گفته می شود که در یک روند تاریخی به بخشی از هویت جامعه تبدیل شده، خاطرنشان کرد: این آثار بر خلاف آثار و ابنیه مادی، قابل لمس نیستند اما به صورت سنتی در گروه های اجتماعی ریشه تاریخی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه تا کنون 16 اثر معنوی ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: این آثار شامل مراسم چمر، تعزیه، تقویم سنتی، موسیقی مقامی هوره و مور، بازی پلان، آئین طلب باران، ئلپه رگه، آئین سنتی ازدواج، اسب و کتل، چاینه، تاسوعای تکیه سید، سفره بی بی سه شنبه، آئین گله درو، دوزله نوازی و آیین همیاری در پشم چینی دام می باشند.

شنبه زاده تصریح کرد: شیوه عزاداری در دهه اول محرم و اربعین حسینی در استان ایلام با گذشت زمان های بسیار، همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می شود و باید به نسل های آینده منتقل شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از آئین ها و مراسم سنتی استان در حال فراموشی است، یادآور شد: ثبت این آثار با هدف حفظ، احیاء و همچنین ثبت و مستند سازی انجام می شود و ثبت این آثار زمینه را برای مطالعه عمیق و انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی فراهم می کند.
 
 
 
انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.