سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانـواد‌ه، اولین مدرسه کودکان/ خانواده و مدرسه 2 بال مکمل در تربیت دانش آموزان

مدیر کل آموزش و پرورش تهران گفت: خانواده نقش مهمی در تربیت دارد و مدارس نمی‌توانند به عنوان جایگزینی برای آن مطرح شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گرامیداشت هفته اولیا و مربیان شهر تهران صبح امروز در تالار فرهنگ با حضور علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، احمدی رئیس انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمره‌ای رئیس آموزش و پرورش تهران و جمعی دیگر از مسئولان  مربوطه برگزار شد.

در این مراسم کمره‌ای با بیان اینکه در تربیت رسمی و غیر رسمی باید توجه زیادی لحاظ شود اظهار داشت: خانواده تاثیر بسزایی بر این روند دارد در واقع رشد ابعاد مختلف شخصیت کودک در خانواده شکل می‌گیرد و می‌توان این نهاد را پایه‌گذار رشد اجتماعی افراد بدانیم. 

وی افزود: مدارس در امتداد نقش تربیتی خانواده عمل می‌کند. 

مدیر کل آموزش و پرورش تهران تاکید کرد: هیچ جایگزینی برای نقش خانواده نمی‌توان ارائه داد و مدرسه تنها در کنار نقش خانواده می‌تواند در تربیت اجتماعی کمک کند. 

کمره‌ای با اشاره به نقش اعتماد در جلب مشارکت خانواده‌ها عنوان کرد: ضامن این مشارکت اعتماد و اطمینان خانواده‌ها به نهاد آموزشی است و در صدد هستیم به طور همه جانبه نقش خانواده‌ها و میزان مشارکت آنها ارتقا یابد. 

وی ادامه داد: مدرسه و خانواده باید با هم هماهنگ بوده  و سلطه مدارس در تربیت حذف شود. 

کمره‌ای با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت باید خود را پاسخگو به نیازهای جامعه بداند گفت: تقویت مشارکت خانواده‌ها به این موضوع کمک بسزایی می‌کند و با افزایش مشارکت بین خانواده و مدارس انطباق انتظارات خانواده‌ها و تاثیر آن بر عملکرد مدارس بهبود پیدا می‌کند. 

اولویت توجه به تربیت عاطفی و اجتماعی افراد
در ادامه این مراسم علی اکبر احمدی مدیر کل انجمن اولیا مربیان وزارت آموزش و پرورش در خصوص نقش انجمن اولیا مربیان و دغدغه‌های آن اظهار داشت: وضعیت این انجمن در چگونگی فعالیت آن به روشنی مشخص نیست و در واقع با چگونگی فعالیت‌ها سرگردان هستند.

وی ادامه داد: انمن اولیا مربیان نقش تربیتی مهمی در مدارس ایفا می‌کنند اما باید فعالیت‌ آن‌ها روشن شود تا نتایج قابل قبولی از عملکردشان حاصل شود.

احمدی به مصالح تربیتی اشاره داشت و بیان کرد: شناخت احساسات و کنترل آن از مسائل قابل توجه و تربیت اساسی و اجتماعی دارد در واقع تأثیرگذارترین عنصر در این نوع تربیت احساسات است.

مدیر کل انجمن اولیا مربیان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: به این مسئله توجه چندانی نمی‌شود و همین عامل را می‌توان باعث سرگردانی در برخی مسائل دانست.

وی ادامه داد: مشاور حقیقی در تربیت دانش‌آموزان وجود ندارد و اکنون شاهد اولویت توجه به مسائل مالی در انجمن اولیا مربیان هستیم.

احمدی گفت: انجمن‌ها باید تقویت برنامه‌های با محوریت تربیت عاطفی و اجتماعی را در دستور کار قرار دهند تا از مسیر در نظر گرفته شده برای اهداف انجمن اولیا مربیان دور نباشند.

نقش کلیدی انجمن اولیا و مربیان و تربیت دانش‌آموزان / خطر تربیت دوگانه برای نسل آینده
در ادامه مراسم علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در همایش گرامیداشت هفته اولیا مربیان با بیان اینکه اهمیت این انجمن در روند تربیتی برای همگان واضح است عنوان کرد: از جهت هم‌افزایی تربیت و نقش تکمیلی برای بهبود این روند انجمن اولیا و مربیان و همکاری آن با مدارس بسیار ضروری است.

وی افزود: در روند فعالیت انجمن با مدارس باید به مسائل تربیتی نگاه ویژه‌ای شود تا دانش‌آموزان دچار دوگانگی در تربیت نشوند.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تربیت دو گانه عاملی برای نفاق در جامعه است گفت: باید به این مسئله و جلوگیری از پیدایش آن نگاه ویژه‌ای شود.

مطهری اظهار داشت: پیوند انجمن اولیا و مربیان در مدارس برای تربیت دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد ما اکنون بیشتر در حوزه کمک‌های مالی این نقش مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: کمک‌های مالی اوایا در مدارس ابعاد مثبت و منفی به همراه دارد و از جمله اثرات منفی آن تحمیل روش‌های تربیتی به مدرسه است.

وی اظهار کرد: معلمان باید از تخصص‌های اولیا برای بهبود روند تربیتی کمک گیرند البته برای این کار ابتدا باید تصویر درستی از تربیت داشته باشیم.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پرورش استعداد‌های وجودی فرد و تقویت قوه تجزیه و تحلیل از مواردی است که به ارتقای روند تربیت کمک شایانی می‌کند.

مطهری اظهار داشت: مربی باید دانش‌آموزان را در مسیر صحیح راهنمایی کند و عوامل تربیتی را به آن‌ها نشان دهد و در این راستا می‌توان به عواملی همچون تقویت قوه تمرکز، توجه به تفکر، تقویت محبت اولیا در بین دانش‌آموزان به مسئله جهاد اشاره داشت.

وی گفت: دانش‌آموزان با حمایت‌ها و راهنمایی‌های معلمان مسیر تربیتی صحیح را می‌شناسند و می‌توانند در این مسیر گام بردارند.

نظارت بر عملکردسرویس مدارس
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پیوند انجمن اولیا و مربیان در جمع خبرنگاران   با بیان اینکه طی سه سال گذشته عمده تمرکز ما تحقق واقعی مشارکت اولیا بوده و نسبت به مطالبه گری آنان اقدام کردیم، اظهار داشت: اکنون  متاسفانه اولیا حضور چشمگیر و قابل قبولی را در برنامه ریزی ها ندارند.

وی پیرامون نقش انجمن اولیا در هدایت تحصیلی عنوان کرد: موضوع هدایت تحصیلی توسط شورای مرکزی انجام می گیرد که انجمن اولیا و مربیان نیز عضو آن مجموعه است.

احمدی با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد سرویس های مدارس  و خطاهای آن  را به صورت موردی پیگیری می کنیم، یادآور شد: ما نسبت به مجروح شدن یک دانش آموز نیز حساسیت داریم.

وی گفت: انجمن اولیا و مربیان سالهاست در انتقال فرهنگ تربیتی از شیوه های مختلف استفاده کرده اما هنوز با ایده آل فاصله دارد .

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.