سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بریم تهران مسافرکشی!/ چالش مسافركش‌های شهرستانی در بهشت شلوغی تهران

سودای کسب درآمد و تامین معیشت برای رانندگان خودروهای سواری پلاک شهرستان، از اصلی ترین عوامل حضور انبوه و متکثر خودروهای مذکور در پایتخت محسوب می شود،امری که تهران را  با چالش ها و نارسایی های متعددی مواجه می سازد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محدودیت و دشواری های حوزه اشتغال و کاریابی در طول سالیان اخیر، کلانشهرها را به کانونی از مسافرکش ها و مسافربرهای شخصی تبدیل کرده است.

حضور مسافران در حاشیه خیابان و ترمز و توقف ده ها خودرو برای جابجایی و انتقال  آنها، از صحنه هایی محسوب می شود که کم و بیش تمامی افراد جامعه شاهد و نظاره گر آن بوده اند.

به واقع،خرید یا اجاره خودرو و استفاده از آن برای حمل و جابجایی مسافر به یکی از سهل الوصول ترین و ساده ترین روش ها برای کسب درآمد و تامین معیشت تبدیل شده است.

فارغ از افرادی که بصورت ساماندهی شده و قانونی به فعالیت در این حوزه مشغول هستند،افرادی که در قالب مسافربرهای شخصی و دربستی و حتی کارمندان ادارات که بعد از ساعات اداری خیابان های شهر را برای جابجایی مسافر طی مسیر می کنند بر بار تعدد و کثرت خودروهای مسافر بر افزوده است.

در این میان،کلانشهرهایی همچون تهران، به یکی از اصلی ترین مقاصد رانندگان و خودروهای مسافربر شخصی تبدیل شده اند.

کریم عبدلی، یکی از همین رانندگانی است که هر روز صبح از شهرستان ملارد به چهار راه پارک وی و میدان تجریش عزیمت می کند تا با سرویس دهی به مسافران دربستی، امورات و مخارج روزمره خود و خانواده خویش را تامین و مدیریت کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص علت انتخاب پایتخت به عنوان محلی برای جابجایی و انتقال مسافران گفت: حجم انبوه جمعیت،ما را از شانس بیشتری برای سوارکردن مسافر برخوردار می سازد و در این میان، مناطق شمالی تهران همچون میدان تجریش از شرایط مطلوب تری برای انتقال مسافران بصورت دربستی برخوردار است.

اگرچه برای برخی از مسافربران شخصی،تهران مقصدی قابل قبول تر برای جابجایی و حمل مسافران و متقاضیان دریافت خدمات حمل و نقل به شمار می رود، اما روی دیگر سکه،به چالش ها،مخاطرات و دشواری هایی معطوف می شود که به دلیل فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ظهور و بروز پیدا می کند.

چندی پیش، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ،سردار تیمور حسینی،عامل 30 درصد از ترافیک پایتخت را ناشی از فعالیت و تردد خودروهای پلاک شهرستان عنوان کرد.

وی با اشاره به جابجایی روزانه 19 میلیون مسافر در پایتخت،گفت:4 میلیون از این جابجایی ها به واسطه خودروهای شهرستانی انجام می شود.

*برخورد با 20 هزار خوردوری پلاک شهرستان در 6 ماهه اخیر سال جاری

تردد خودروهای پلاک شهرستان و مسافرکشی آنها در پایتخت، دو تخلفی محسوب می شود که عوامل انتظامی را مجاب می کند برای برخورد با آنها و اعمال قانون،اقدامات لازم را عملیاتی کنند.

آنچنان که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ عنوان داشته تنها در طول 6 ماهه اخیر،با قریب به 20 هزار خودروی شخصی پلاک شهرستان برخورد شده است.

* بروز اختلال در فعالیت طبیعی و روتین تاکسی های تهران

حمیده شاه آبادی،کارشناس حوزه حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح تبعات و عوارض فعالیت خودروهای مسافربر شخصی پلاک شهرستان در پایتخت اظهار داشت: مدیریت این معضل،مستلزم، برنامه ریزی های دقیق و هدفمند است تا در مقام عمل به خروجی مثبت و سازنده ای منتهی شود.

وی افزود:بدون تردید،مشکلات و چالش های عرصه درآمد زایی و اشتغال، عامل اصلی حضور و استقرار خودرو های پلاک شهرستان در پایتخت به شمار می رود،اما نباید از نظر دور داشت که تاکسی های شهر تهران نیز با صرف هزینه های بسیار، به تردد در خطوط تعریف شده مبادرت می ورزند و قاعدتا در قبال هزینه های پرداختی انتظار دارند درآمد منطقی و معقولی را به دست آورند.

شاه آبادی گفت: حضور خودروهای شخصی در پایتخت، بر روی فعالیت تاکسی های تهران تاثیر منفی می گذارد و از سوی دیگر برخی از مالکان و رانندگان خودروهای پلاک شخصی شهرستان ها از نقاط دور به پایتخت عزیمت می کنند و چندین هفته با حضور و اقامت در تهران، با هدف کسب درآمد ،شب ها را نیز در خودروی شخصی خویش سپری می کنند که این موضوع گاهی باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان ساکن در پایتخت می شود.

وی افزود: باید با توسعه فرصت های شغلی این مشکل و معضل کنترل شود، زیرا صرفا با برخوردهای سلبی، قهری و اعمال قانون و ممنوع کردن حضور چنین خودروهایی در تهران،مساله اصلی که همان دغدغه معیشت است مرتفع نمی شود.

محمد روحی نژاد، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،راهکار مدیریت و مهار این موضوع را در تقویت بنیه اقتصادی جامعه و افزایش دامنه اشتغالزایی خلاصه می کند.

وی افزود:یقینا کمتر فردی علاقه مند است با خروج از محل زندگی و سکونت خود و در فواصلی دورتر به مسافربری مشغول شود و شب ها را نیز در خودروی شخصی خود سپری کند.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی در خاتمه یادآور شد: با مرتفع شدن مشکلات و نارسایی های عرصه اشتغال،نه تنها این موضوع بلکه بسیاری از چالش ها و معضلات اجتماعی دیگر نیز حل و فصل خواهد شد، که مسافربری خودرو های پلاک شهرستان بخش کوچکی از آن به شمار می رود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
موسوی
۱۵:۳۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظرم مسافر کش ها باید به روستاهای خود باز گردند و فکر خوش گزانی در تهران را از سر بیرون کنند
به در آمد کم زادگاه خوذ قتاعت کنند.
برای نظام مشکل آفرین نباشند
صابر
۲۳:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
سلام.برادران پایتخت نشین عزیز با پول نفت و گازی که از زیر پای ما میکشید شهرتون رو اباد کردید.حالا پایتخت رو هم فقط مال خودتون میدونید.
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۵
ما هم باید مثل غربیا که برای آباد کردن سرزمین های دوردستشان به مردمی که به آنجا بروند پول میدهد به روستائیانمون باید سوبسید بدیم تا به شهرها نیان که مجبور به خلافکاری بشن و مشکلات امنیتی پیش بیاد مثلا بارانه شون رو دو برابر شهریا بدن
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
طفا اون جلو اون تهرانی هایی که میان بندرعباس و قشم برای مسافرکشی را هم بگیرین. اگه قانون برای همه هست لطفا خودروهای شخصی پلاک شهرستان را که در بندرعباس مسافرکشی میکنن را هم جمع آوری کنن.
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۵
آورین! جلو شهرستانی های مسافرکش تو بندرعباس باید گرفته شه اعم از تهرانی ها
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
عجب
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
جاده هایی که به شهر تهران وصل می شوند ،وباعث شلوغی ماشین ها میشود ،،دولت برای ماشین های استانهای دیگر که کاری در شهر واستان تهران ندارند از مرز های استان تهران جاده ایجاد کنند تا ترافیک نشود
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
سلام خیلی متشکرم از این گزارش واقعا یکی از معضلات شهر تهران همین مسافربرها شخصی میباشد
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
چرا به شهرستانی ها توهین میکنید .......مردم بدبختن هیچی ندارن چیکار کنند اگه کار برای جوانان باشه مسافر کشی نمیکنند ....مسعولین رسیدگی کنید
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
تو بوشهر هم این مشکل هست
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
این مشکل رو فقط تهران نداره.بندر عباس از تهران بدتره.تو بندرعباس حتی به غیر بومی ها مجوز تاکسی هم میدن.کجای کارید.
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
متاسفم که انقدر راحت به شهرستانی ها توهین می کنید
مگر آمدند تهران خوش گذارنی؟!
چرا فکر می کنید مسافر کشی کار راحتی است؟
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
هستند بسیار کسانی که در تهران زندگی میکنن ولی ماشین شان پلاک شهرستان است مثلا برادرش از شهرستان دیگر براش خریده و یا اینکه مدتی محدود رفته شهرستان و ماشین هم خریده حالا برگشته تهران خونه خودش آیا اگر مسافر کشی کند باید او را قضاوت نا درست کنیم ؟؟؟
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
این یعنی ماشین با پلاک هر شهر فقط تو همون شهر میتونه تردد کنه ، این دیدگاه غیر کارشناسانه است
مثلا کسی که ساکن شهریار و اندیشه و کرج است نمیتواند به اقوام خود در تهران سر بزند.
افسر پلیس از کجا مطمئن مشود که سرنشینان ماشین اقوام هم هستند یا مسافر هستند؟
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
حرفتون کاملا اشتباه
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
سلام واقعا من زندگی تو شهرستان خیلی دوست دارم ولی مشکل بی کاری همه رو کربان گیر خودش کرده واقعا جای تاسف داره
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
کاش میشد چهارتا گوسفند بگیرمو برم پشت کوه بدور از دغدغه شهرو دود ودمو ..... اصن ولش کن بابا مشغول باشین
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
نه بابا
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
لطفا تیتر خبر رو عوض کنید. اگه این طور باشه که شهرستانی ها نباید بیان تهران کار نکنن پس تهرانی ها هم حق ورود به هیچ کدوم از شهرستان ها رو ندارند. افرادی که دارن تو تهران زندگی می کنن اما شهرستانی هستند دلشون نمی خواد تو این شهر دود گرفته بمونن، چیکار کنیم که ما شهرستانی ها باهوشیم و تهران به ما احتیاج داره
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
لطفا به شهرستانی ها توهین نکنید
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
از حال مردم شهرستانی که خیلی هاشون شام شب ندارند بی خبرید. واقعا میدونید که مردم تو شهرستانها چه شرایطی دارند؟ من در شهرستانی زندگی میکنم با درصد بالایی از فارغ التحصیلای کارشناسی و کارشناسی ارشد که به علت نبود کار فقط دو را پیش روشون هست یا مسافر کش بشن و یا مغازه دار. بر همین اساس شهر پر شده از مسافر کش غالبا بدون مسافر و مغازه های بی مشتری چرا که هجم ماشینها و مغازه ها از مسافران و مشتریان پیش گرفته. اینها چه کاری میتونن بکنن بجز مهاجرت به شهرهای بزرگ و به قول شما مسافر کشی...
کاش گزارشی در مورد بیکاری که در شهرستانها بیداد میکنه ولی سلسله وار تهیه می کردید تا کمی درد های این مردم به قول شما مسافر کش به صورت ریشه ای شنیده و شناخته بشه...
با احترام
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
سلام این اشتباه هست بگیم خودرو پلاک شهرستان مجرم هست فرقی نداره چه پلاک شخصی شهرستان چه تهران نباید مسافر کشی کنند.
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
لطفا اعلام کنید که تاکسی های شهر تهران کرایه بالایی بالایی دریافت می کنند لذا مسافرین به سورای های شخصی رجوع می کنند.