سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

اقدام میراث فرهنگی شهرستان مهاباد در حفاظت از اثر تاریخی برده کنته

آسیب پذیر بودن آثار باستانی بر اثر حوادث طبیعی و محیطی و عوامل انسانی یکی از ویژگی های جدایی ناپذیر آنهاست و همین امر اهمیت حفاظت از این آثار را بیشتر می کند.مجموعه برده کنته ی مهاباد نیز از این ویژگی مستثنا نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، دخمه تاریخی برده کنته یکی از آثار ارزشمند تاریخی مهاباد مدتی است به مکانی برای انباشت پساب و نخاله های ساختمانی و کارخانه ای تبدیل شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد گفت : با هدف حفاظت از اثر تاریخی برده کنته ، اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهاباد امروز اقدام به ایجاد مانع در ورودی های این محوطه باستانی کرد.

آرش شهابی افزود : این اداره با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری و به منظور جلوگیری از ریختن نخاله ها و ضایعات ساختمانی در محوطه اثر تاریخی برده کنته و حفظ این اثر تاریخی ، این مانعها را ایجاد کرده است.

شهابی گفت : برخی افراد از روی ناآگاهی و برخی نیز به عمد اقدام به ریختن نخاله ها و ضایعات ساختمانی در محوطه اثر تاریخی برده کنته کرده بودند که با پیگیری های میراث فرهنگی ، این افراد شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی همچنین از اختصاص اعتبار برای این حفاظت از اثر تاریخی با همکاری فرمانداری شهرستان مهاباد خبر داد.

گفتنی است ؛ آتشکده ی کهن و خاموش برده کنته یکی از آثار باستانی بسیار ارزشمند و با شکوهِ بازمانده از حکومت مانناییها در مهاباد است که با گذشت هزاران سال همچنان استوار و پا بر جاست.

این اثر تاریخی در فاصله ی حدود 7 کیلومتری شمال مهاباد بر سر راه مهاباد به ارومیه و در نزدیکی روستای یوسفکند واقع شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: حفظ ، اثر ، تارخی ، برده کنته ، مهاباد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.