سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

موزه پارس، مرکز عمده تشریفات سیاسی کریم خان زند

باغ نظر، در زمان کریم‌خان زند به عنوان محل پذیرایی میهمانان داخلی و خارجی و مرکز عمده تشریفات سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: باغ نظر از شاهکارهای دوران زندیه است که بین سال‌های 1179 تا 1193 هجری قمری ساخته شد.

وی ادامه داد: این مکان به نام‌های باغ موزه، باغ حکومتی، عمارت کلاه فرنگی و آرامگاه کریم‌خان زند نیز مشهور است.

امیری افزود: این عمارت هشت ضلعی در زمان کریم‌خان زند محل پذیرایی میهمانان داخلی و خارجی و مرکز عمده تشریفات سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: عمارت كلاه فرنگی باغ نظر دربرگیرنده یک تالار مرکزی و چهار شاه‌نشین جانبی است.

امیری ادامه داد: در سال 1206 هجری قمری آقا محمدخان قاجار، جسد کریم‌خان زند را که در شاه‌نشین شرقی به خاك سپرده شده بود به تهران منتقل کرده و در زیر راه پله‌های کاخ گلستان، محل رفت و آمد دائمی خود دفن كرد.

وی با اشاره به اینکه تا سال 1315 خورشیدی اطلاع درستی از جای اصلی قبر در دست نبود اظهار کرد: در همان سال، هنگام تعمیر بنای کلاه‌فرنگی در شاه‌نشین شرقی موزه، قبر ساخته شده‌ای نمودار شد که خالی از اسکلت بود و تنها شامل تکه‌های مختصر چرمی بود. امیری تصریح کرد: اکنون قبر بازسازی شده در محل شاه‌نشین شرقی قرار دارد.

امیری با بیان اینکه باغ نظر در اوایل دوران قاجار نیز مورد توجه فرمانروایان قاجار بود ادامه داد: در سال1230 هجری قمری، حسین علی میرزا (پسر فتحعلی شاه قاجار) حاکم فارس این باغ را مقر حکومت خود قرار داد و در شمال غربی آن، عمارتی زیبا به نام «کاخ همایون» ساخت و قسمت‌هایی از آن را به نام عمارت «باغ خورشید و آیینه» نام‌گذاری کرد، هم اکنون از این عمارت اثری نیست.

این مجموعه در سال 1315 خورشیدی به موزه پارس تبدیل شد.
انتهای پیام/ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.