سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آثار هنری؛ سرنخ‌هایی از گذشته افراد

این بیماری‌ها با کشیدن نقاشی آشکار می‌شوند

محققان با بررسی دقیق آثار برخی از هنرمندان مطرح جهان توانستند یک قدم به کشف بیماری‌های اعصاب و روان نزدیک‌تر شوند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه لیورپول انگستان نقاشان بزرگ و مشهور جهان که مبتلا به بیماری های مختلف روحی و روانی بوده اند حالات بیمای خود را در نقاشی ها و آثارشان به طور ناخودآگاه به تصویر کشیده‌اند و این می تواند یک معیار غربالگری برای بررسی وضعیت سلامت روانی افراد باشد.

در تحقیق یاد شده، آثار نقاشانی چون "سالوادور دالی"، "جمیز بروکس" و "ویلم کونینگ" مورد بررسی قرار گرفته است.

"دالی" که از بیماری پارکینسون رنج می برد، به وضوح در نقاشی هایش به ویژه در اواخر عمر، آثار لرزش دستها و برهم ریختگی خط ها مشهود است.

"جمیز بروکس" و "کونینگ" نیز در اواخر عمر مبتلا به آلزایمر بوده و نقش هایی غیر عادی و بی نظم در آثار آنها دیده می شود که نشان دهنده پیشرفت بیماری در آنها است.

"کلود مونه"، "مارک شاگال" و "پابلو پیکاسو" نیز همزمان با افزایش سن و سالمندی دچار ضعف حافظه شده و کیفیت نقاشی‌شان افت کرد به طوری که آثار فراموشی در آثار آنها مشهود است.

کارشناسان اوج بیماری این نقاشان را در کشیدن عناصر طبیعت مانند درختان، رودخانه ها، توفان و رعد و برق مشاهده کرده اند که در آنها از رنگها و طرح هایی غیر عادی استفاده شده است.

کارشناسان بر این باورند بسیاری از بیماری های اعصاب و روان از جمله افسردگی، اسکیزوفرنی، بیماری اختلال دو قطبی، خودشیفتگی، پارکینسون، آلزایمر، مشکلات بینایی و سرگیجه در آثار نقاشی افراد نمایان می شود. بررسی نقاشی ها می تواند یک روش نوین پزشکی برای تشخیص بیماری های اعصاب و روان محسوب شود.

اکنون در دنیا از تست های روانشناسی، عکسبرداری مغز، آزمایش خون و بررسی علائم بالینی برای تشخیص مشکلات اعصاب و روان در افراد استفاده می شود اما با این شیوه سالها زودتر از تشدید علائم بیماری می توان آن را شناسایی و راهکارهای کنترلی و پیشگیرانه برای آن در نظر گرفت.

گفتنی است؛ نتایج این تحقیق در مجله "نوروسایکولوژی" به چاپ رسیده است.

منبع:Newatlas

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۵
من همه بیماری ها رو دارم پس!