سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

مهارت تون بافی خراسان جنوبی وارد فهرست آثار ملی شد

مهارت حوله بافی یا تون بافی روستای خُراشاد خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

برآبادی،مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:حوله بافی یا تون بافی، به مهارت تولید انواع پارچه های سنتی پنبه ای یا ابریشمی می گویند که از صنایع دستی اصیل و بومی خراسان جنوبی است.

وی افزود: مهارت توبافی با استفاده از دار سنتی پارچه بافی که اغلب دو وردی یا چهار وردی بوده و در محلی به نام کُل کار تعبیه شده است انجام می شود.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی گفت:این رشته در سایر روستاها و شهرستان های استان نیز وجود دارد ولی در مرحله چله کشی، بافت و نام ابزار و تجهیزات با سایر روستاهای خراسان جنوبی و دیگر استان های کشور از قبیل استان خراسان شمالی، یزد، اصفهان، سمنان متفاوت است.

برآبادی افزود: مهارت حوله بافی با روش ها و تجهیزات خاص و منحصر به فرد آن و همچنین تعدد هنرمندان بافنده هنوز در روستای خراشاد به صورت پویا و زنده وجود دارد.

وی گفت: رشته حوله بافی یا تون بافی دارای قدمت تاريخي بسيار طولاني در منطقه بوده و همچنین نقش مهمي در خودكفايي مردم به ویژه زنان روستا ايفا کرده است.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.