سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرز بین دانشگاه و جامعه باید برداشته شود/ تحول آموزش عالی موتور محرکه توسعه کشور

رییس دانشگاه تهران گفت: باید تعامل جامعه و دانشگاه افزایش یافته و مرز بین این دو را حذف کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود نیلی احمد‌آبادی رییس دانشگاه تهران در مراسم رونمایی از فن‌بازار پارک علم و فناوری این دانشگاه که در دانشکده مدیریت از صبح امروز در حال برگزاری است، اظهار داشت: چنین برنامه‌های نوآورانه نشان از جهت گیری چند جانبه دانشگاه در امور مختلف دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌های توسعه در قسمت‌های مختلف همچون صنعت، دانشگاه، آموزش و پرورش و مدارس هر کدام مستقل از هم عمل کرده و به جهت پشتوانه نفتی تاکنون توانسته به فعالیت ادامه دهد.

نیلی احمد‌آبادی اظهار داشت: تحول هر کشور بدون تغییر و تحول در آموزش عالی میسّر نیست و تمامی کشورهای موفق چنین اقدامی را در امور خود لحاظ کرده‌اند، در واقع موتور محرکه تمامی کشورهای توسعه یافته دانشگاه‌ها بوده‌اند که توسط دانشجویان و دانش آموختگان به دستاوردهای عظیمی رسیده‌اند.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این دانشگاه سه سال قبل در فضای فیزیکی مدرن آغاز به کار کرد، گفت: از آن زمان تاکنون دانشگاه‌های متعددی در حال فعالیت هستند اما برنامه‌های درسی ، جذب استاد و روش‌های کاری در تمامی این دانشگاه‌ها و طی این سالها تغییری نداشته و با توجه به اینکه دانشگاه تهران پتانسیل ویژه‌ای دارد امکان اقدامات بیشتری را دارد.

وی افزود: دانشگاه تهران در کنار آموزش و پژوهش به دنبال تعامل با جامعه بوده به نحوی که مرز بین دانشگاه و جامعه حذف شود و این امر در حالی مورد توجه قرار گرفته که در حال حاضر پایان‌نامه‌ها با مسائل جامعه ارتباطی نداشته و تقاضا برای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و تبدیل علم به دانش چندان لحاظ نشده است.

نیلی احمد‌آبادی تصریح کرد: دانشگاه تهران اولین دانشگاهی بوده که پارک علم و فناوری را در کنار دانشگاه برپا کرده است و همین امر موجب می‌شود تا شرکت‌های مستقر در پارک از یافته‌های دانشجویی بهره‌مند شوند در واقع شرکت دانش‌بنیان باید به اصل خود یعنی دانشگاه‌ها متصل باشد که این مسئله به تصویب شورای پارک‌ها نیز رسیده است.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مشکلاتی در استفاده از پارک‌های علم و فناوری وجود دارد، گفت: کمبود فضا از جمله این مسئله محسوب شده همچنین باید شرایط به گونه‌ای شکل گیرد که اقتصاد اطراف دانشگاه و پارک‌ها تحت تاثیر این مکان‌ها باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه تهران در پردیس مرکزی به گونه‌ای عمل کرده که اقتصاد محیط افراد تحت تاثیر این پردیس قرار گرفته و در صدد هستیم تا در دانشکده کارآفرینی هم اتصال پارک علم و فناوری و دانشگاه برقرار شده تا مفهوم کسب و کار در کلاس درس محقق شود.

نیلی احمد‌آبادی با بیان اینکه چنین طرح‌هایی نه تنها دانشگاه بلکه تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد اظهار داشت: با اجرای این طرح شهر تهران به سمت دانش بنیان شدن در اقتصاد پیش می‌رود و آینده این شهر با چنین شرایطی شناخته می‌شود.

رییس دانشگاه تهران به افتتاح صندوق وقفی و bc اشاره داشت و بیان کرد: برنامه های آموزشی ، سیاست‌های تشویقی و یک پارچه برای دانشگاه در نظر گرفته شده تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود ره‌یافت جدیدی در دانشگاه شکل گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه از تمامی ظرفیت‌های کشور برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند یادآور شد: سعی بر ایجاد شبکه ملی در راستای تحقق اهداف داریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.