سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

باغ اکبریه بیرجند یادگار دوره زندیه+تصاویر

باغ و عمارت اکبریه مکان تاریخی در بیرجند که به باغ موزه تبدیل شده است.

جواد سیروسی کارشناس و راهنمای موزه مردم شناسی بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:به فاصله 4/5 کیلومتری از شهر قدیم بیرجند حکام منطقه برای استقرار پرسنل اداری خود اقدام به ساخت باغ حکومتی کردند.

وی افزود:این مکان تاریخی که باغ و عمارت اکبریه نام دارد در حال حاضر تبدیل به یک باغ موزه شده است که بخش های مختلفی دارد .

جواد سیروسی گفت: قسمت اصلی باغ و عمارت اکبریه یک گنبد بسیار زیبا دارد با نام گنبد کلاه فرنگی،که تمام عناصر معماری ایرانی را به نمایش گذاشته است.

کارشناس و راهنمای موزه مردم شناسی بیرجند افزود: موزه مردم شناسی نیز برای بیشتر افراد بازدید کننده دارای جذابیت است چرا که به معرفی فرهنگ،صنایع دستی، مشاغل و آیین های سنتی منطقه بیرجند پرداخته است.

وی شاخص ترین بخش در موزه مردم شناسی را بخشی به نام پنبه های مله عنوان کرد و اظهار کرد:در اصطلاح خراسان جنوبی به خاک رس مله می گویند که در موزه مردم شناسی جا نمازهای مله در سه رنگ مختلف مله ،نرمه،پاکه وجود دارد.

جواد سیروسی گفت:در بخش باستان شناسی نیز سکه ها بیشترین آثار را به خود اختصاص دادند از جنس نقره بوده و از دوره سلوکیه تا دوره قاجاریه قدمت دارند.

کارشناس و راهنمای موزه مردم شناسی بیرجند افزود:در موزه مشاهیر نیز به معرفی شخصیت های علمی،ادبی،مذهبی و پدران علم خراسان جنوبی پرداخته شده است.

وی گفت:قسمت دیگری از این باغ نیز به نمایشگاه فرش اختصاص یافته است که 10 تخته فرش از اداره کل اوقاف تحویل و در آنجا به نمایش گذاشته شده است

که اداره کل میراث فرهنگی در تلاش است با گرفتن مجوز ،این نمایشگاه را به موزه فرش تبدیل کند.

جواد سیروسی افزود:در بخش دیگری از باغ ،کتابخانه تخصصی اداره کل میراث فرهنگی است که دارای 8 هزار جلد کتاب در موضوعات هنری و تاریخی است.

کارشناس و راهنمای موزه مردم شناسی بیرجند گفت:باغ و عمارت اکبریه یکی از 9 باغ ایرانی است که ثبت جهانی شده و در سال 2011 میلادی نیز به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.






انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.