سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

ایمنی؛ سیاستی مغفول در مناطق ناکارآمد شهری

ایزدی گفت: رسیدگی به سیاست‌های مغفول مانده در مناطق ناکارآمد شهری از اهداف اصلی ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به شمار می‌رود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید براینکه رسیدگی به سیاست‌های مغفول مانده در مناطق ناکارآمد شهری از اهداف اصلی ستاد ملی به شمار می‌رود گفت: در میان این سیاست‌ها ایمنی اولین اولویت ما در ستاد محسوب می‌شود که باید با همکاری تمامی دستگاه‌ها در مقیاس شهری و ساختمانی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: شکل‌گیری ستاد ملی و ایجاد نوعی اتفاق نظر و همکاری بین تمامی دستگاه‌ها برای پرداختن به مشکلات شهری از سال ۹۳ برای ما مطرح شد، در این راستا برآن شدیم مقدمات تشکیل این ستاد را با حضور بیش از ۲۰ دستگاه اصلی در کشور فراهم کنیم.

ایزدی تلاش برای رسیدگی به مشکلات شهری از طریق هماهنگی و هم‌راستاسازی برنامه‌ها را محور اصلی فعالیت ستاد ملی دانست و افزود: در حال حاضر شهرهای ما در خطر وقوع بلایای طبیعی بوده و این حوادث، تمامی مناطق به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد را تا حد زیادی مورد تهدید قرار داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تفاهم‌نامه امضا شده بین شرکت عمران و بهسازی با سازمان مدیریت بحران کشور و همچنین کمیسیون ملی یونسکو را آغازی برای اقدام مشترک بین ستاد ملی و بخش‌های نام برده دانست و افزود: خوشبختانه از زمان آغاز به کار ستاد ملی موفق شدیم همزمان با پیشبرد بحث درمان به مسئله پیشگیری و پیش‌نگری در حوزه مشکلات مناطق ناکارامد پرداخته و کارگروهی را در این خصوص ایجاد کنیم.

وی در ادامه از عدم نظارت بر ساخت و سازها را دلیل اصلی شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده دانست و افزود: از سازمان مدیریت بحران کشور می‌خواهیم که در راستای امضای این تفاهم‌نامه در آینده به موضوع تاب‌آوری در مقیاس شهری و ساختاری توجه بیشتری داشته و به پیگیری مسائل به ویژه در محلات ناکارآمد بپردازد.

ایزدی با تأکید براینکه تمامی دستگاه‌ها باید در حیطه مسئولیت خود به مسئله ارتقای تاب‌آوری در کشور کمک کنند گفت: متأسفانه در حال حاضر سکونتگاه‌های غیررسمی و سازه‌های ناپایدار بخش‌های زیادی از شهرهای کشور را فرا گرفته‌اند که آمار ۵۰ درصدی بندرعباس، ۶۴ درصدی چابهار و ۷۰ درصدی جوانرود تنها نمونه‌‌هایی از این امر به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایجاد هماهنگی در بخش‌های داخلی وزارت راه و شهرسازی از جمله حوزه جاده‌ای و ریلی را اثر دیگری از برگزاری جلسات ستاد ملی بازآفرینی اعلام کرد و گفت: در حقیقت راه‌آهن نقشی کلیدی در بخش‌های مختلف شهری ایفا می‌کند و در فرآیند بازآفرینی شهری نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حال حاضر شمار زیادی از کشورهای جهان از راه‌آهن به عنوان محرکی در تحقق برنامه‌های بازآفرینی استفاده کرده و آن را فرصتی ایده‌ال در این عرصه می‌دانند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه با اشاره به مواردی از جمله مبادی ورودی شهرها، ایستگاه راه‌آهن، رودخانه و مسیل‌ها گفت: تا کنون در حوزه نوسازی و بهسازی توجه چندانی به این موارد نشده که قرار است براساس توافقات به دست آمده در ستاد ملی به آن‌ها رسیدگی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به ، کمیسیون ملی یونسکو را دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه همکاری با اهداف ستاد ملی بازآفرینی دانست و گفت: کاهش فقر در تمامی ابعاد یکی از اهداف جدی ما در ستاد ملی به شمار می‌رود که امید است با همکاری کمیسیون ملی یونسکو بتواند تبدیل یه یک جریان شده و در ترویج و آموزش محورهای مدنظر تأثیرگذار باشد.

ایزدی همچنین با اشاره به تملک کارخانه ریسباف به عنوان آخرین بازمانده آثار صنعتی ایران در شهر اصفهان از سوی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: از کمیسیون ملی یونسکو می‌خواهیم تا در تبدیل این اثر به مجموعه ای فرهنگی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های گسترده آن به ما کمک کند.

وی گفت: تا کنون ۱۲۲ اثر ارزشمند از سوی وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور خریداری و مقدمات تبدیل شدن این بناها به خانه‌‌هایی برای گفتگو در حوزه‌های گوناگون فراهم شده است. ما قصد داریم با استفاده از تجربیات بین‌المللی یونسکو کارخانه ریسباف را نیز براساس برنامه‌ای جامع و منطبق با فرهنگ کشور به مجموعه‌ای فرهنگی و ارزشمند تبدیل کنیم.


انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.