سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی:

آینده افغانستان به نور دانش مهاجرین منور است

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و مهاجرین وزارت کشور ایران، گفت: 410 هزار دانش‌آموز افغانستانی در ایران هستند که آینده افغانستان منور به نور آنان است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «حجت‌الاسلام محمد علی صالحی» معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجرین وزارت کشور ایران در پنجمین محفل دیدار آشنا که در خبرگزاری فارس برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: انقلاب ایران متعلق به ایران نبود و همه مسلمانان آزاده جهان از جمله مردم افغانستان در پیروزی انقلاب ایران نقش داشتند.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجرین وزارت کشور ایران افزود: مردم افغانستان در پیروزی انقلاب ایران نقش داشتند و در سال‌های دفاع مقدس ایران شهید و جانباز داشته اند.

وی خطاب به مردم افغانستان گفت: این پیروزی برشما مبارک باد، این انقلاب متعلق به حضرت بقیع الله (عج) و همه مسلمانان و مستضعفان جهان است.

حجت الاسلام صالحی ضمن تشکر از خبرگزاری فارس در برگزاری محفل گفت: در نشست نخبگان افغانستانی که در سال 91 در استان البرز برگزار شد بسیاری تعجب می‌کردند که مگر مهاجرین افغانستان نخبه دارند و این ذهنیت منفی که آنها فقط کارگر دارند در ذهن‌های آنها وجود داشت.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجرین وزارت کشور ایران افزود: بهترین پزشکان، مهندسان و کارآفرینان در میان مردم افغانستان است.

وی با اشاره به داستان پزشک فداکار افغانستانی در استان کرمان گفت: زمانی که بیماری در کرمان نیاز به احیا داشت و همه پرستاران از بازگشت این بیمار ناامید شده بودند این پزشک افغانستانی بر بالین این بیمار حاضر می‌شود.

حجت الاسلام صالحی افزود: این پزشک در حالی به احیای بیمار ایرانی می پردازد که توسط تیغ جراحی اتاق عمل مجروح می‌شود اما تا زمان احیا بیمار متوجه آن نمی‌شود و دست از تلاش برای زنده ماندن این بیمار برنمی‌دارد.

معاون فرهنگی و پژوهش اداره کل اتباع خارجی و مهاجرین وزارت کشور ایران ادامه داد: پرستاران وقتی این پزشک افغانستانی را می بینند که وی غرق در خون بود و توانسته بود جان بیمار ایرانی را با احیا نجات دهد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تبعیضی بین مذاهب و قومیت‌های افغانستان قائل نیست، گفت: در جشنواره افغانستان شناسی در شیراز پزشک افغانستان شناسی تقدیر شد که پشتون و اهل سنت بود و این نشان می‌دهد که فرقی بین هزاره و پشتون و مذهب شیعه و سنی قایل نیستیم و همه مسلمان، برابر و برادر هستیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب ایران بر وحدت شیعه و سنی تاکید دارند و امام خمینی نیز همین سیاست را داشتند امام خمینی مستضعفان را دوست داشتند و رهبر معظم انقلاب ایران مستضعفان را سرمایه دین و اسلام می دانند.

حجت الاسلام صالحی با اشاره به گسترش جامعه نخبه افغانستانی در ایران گفت: بیش از 40 هزار فارغ التحصیل دانشجو در ایران وجود دارد که نخبه هستند و یا مسیر نخبگی را طی می‌کنند و این آمار قابل توجهی است.

وی افزود: دولت افغانستان باید این نخبگان را سرمایه خود قرار دهد و زمینه اشتغال را برای آنها فراهم کنند و به داشتن این نخبگان به خود ببالد.

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه رهبری ایران زمینه تحصیل دانش آموزان افغانستان را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: 77 هزار دانش آموز افغانستانی غیر قانونی و فاقد مدرک به مدارس ایران اضافه شدند که آمار کمی نیست و حمایت آنها کار دشواری است.

وی فزود: 410 هزار دانش آموز افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی در ایران در حال تحصیل هستند که سربازان نور، علم، دانایی و سازندگی افغانستان هستند و آینده افغانستان منور به نور این دانش آموزان و مهاجرین است.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع و امور مهاجرین وزارت کشور ایران با اشاره مشکلات مهاجرین در ایران، گفت: این مشکلات برای همه از جمله خود ایرانی‌ها هم هست و هزینه دانشگاه‌های غیر دولتی را نیز آنها می‌پردازند و امیدواریم آینده افغانستان را با وجود این دانش آموزان و دانشجویان روشن کنیم.

در پایان این مراسم به پاس خدمات شایان حجت‌الاسلام صالحی در معاونت فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع و مهاجرین وزارت کشور، از وی تقدیر بعمل آمد.

پنجمین محفل دیدار آشنا با تقدیر از دو دهه فعالیت‌ اقتصادی و صنعتی مهاجرین افغانستانی روز گذشته در خبرگزاری فارس  برگزار شد.

«ارایه خدمات و قوانین جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری» و «بررسی مشکلات تجار ایران و افغانستان» و «ارایه راهکار برای حل مشکلات» با حضور مسئولان اتاق تجارت و بازرگانی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در این محفل که با حضور جمعی از فرهیختگان و شخصیت‌های ادیب و مسئولان سیاسی و اقتصادی ایران و افغانستان برگزار شد از دو دهه تلاش، فعالیت و مدیریت «سید مهدی موسوی» در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی، اشتغال و کارآفرینی تجلیل به عمل آمد.

در پایان این مراسم از 2 کارآفرین برتر افغانستانی در عرصه صنعت از جمله «عبدالقیوم بیانی» هنرمند و طلاکوب مقیم اصفهان و «حسین علی اسماعیلی» و «برادران حیدری» تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.