سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول بخش زبان‌شناسی آکادمی علوم افغانستان:

استفاده از واژگان خارجی زبان مردم افغانستان را به خطر انداخته است

مسئول بخش زبان‌شناسی «آکادمی علوم افغانستان» گفت: در اکثر نوشته‌های افغانستانی، واژه‌های خارجی مورد استفاده قرار گرفته و این کار زبان مردمان این کشور را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مراسم روز جهانی زبان مادری از سوی «وزارت اطلاعات و فرهنگ» و جمعی از نهاد‌های فرهنگی اجتماعی «عصر» و با حضور مقامات دولتی و فرهنگیان در «تالار مطبوعاتی وزارت اطلاعات و فرهنگ» برگزار شد.

«شریف‌الله شریف» مسئول بخش زبان‌شناسی «آکادمی علوم افغانستان»در این مراسم، گفت: زبان واحد صوتی بوده که تمام مسائل را در خود جا داده است.

شریف با بیان اینکه در جهان زبان‌های مختلفی وجود دارد، افزود: هر زبان اصالت خود را دارد و باید برای آن اهمیت شویم.

وی با تأکید بر اینکه زبان شخصیت می‌سازد، تصریح کرد: در اکثر نوشته‌های افغانستانی، واژه‌های خارجی مورد استفاده قرار گرفته و این زبان را به خطر انداخته است.

مسئول بخش زبان‌شناسی آکادمی علوم همچنین تأکید کرد: از کاربرد واژه‌های خارجی در نوشتارها جلوگیری شده و به زبان‌های دیگر اهمیت داده شود.

در همین حال «ملالی شینواری» مشاور محمد اشرف‌غنی با قرائت پیام رئیس جمهور افغانستان پیرامون روز جهانی زبان مادری گفت: زبان مادری، زبان فکر بوده که به وسیله آن می‌توان به تمام امورات رسیدگی کرد.
شینواری زبان مادری را عنصر اصلی هویت یک شخص خواند و افزود: اهمیت زبان مادری قابل توجه بوده و بر همین اساس دولت افغانستان به هر تبعه افغانستان اجازه داده تا آموزش‌های مدرسه و دانشگاه را به زبان مادری خود فرا گیرد.

وی در پایان سخنان خود به نقل از رئیس جمهور تصریح کرد: اکنون کتاب‌های فراوانی به زبان‌های مختلف ملی و بین‌المللی نگاشته شده و هر زبان باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

همچنین سخنرانان این مراسم بر اهمیت زبان مادری تأکید کردند و گفتند: زبان مادری شناخت هویت فردی بوده و تمام مردم باید به آن احترام بگذارند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.