سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکارهایی برای درست صحبت کردن با مشتری

فروشندگان باید مهارت های درست صحبت کردن با مشتری را فرابگیرند. اگر فروشنده بتواند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد، احتمال موفقیت او افزایش خواهدیافت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، صحبت کردن با مشتری یکی از بخش های جدانشدنی از حرفه فروشندگی است. به همین دلیل لازم است فروشندگان مهارت های درست صحبت کردن با مشتری را فرابگیرند. اگر فروشنده بتواند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد، احتمال موفقیت او افزایش خواهدیافت.

در این نوشته به راهکارهایی اشاره شده است که می توانید با بهره گیری از آنها، بهتر با مشتری خود صحبت کنید:
 
راهکارهایی برای درست صحبت کردن با مشتری

1- صحبت کردن با مشتری را نوعی اجرا ببینید.

یکی از ویژگی های هنرمندان تئاتر این است که دیالوگ ها را تبدیل به تجربیاتی می کنند که به یادماندنی هستند. بنابراین خودتان را مانند یک بازیگر تئاتر ببینید. و البته به خاطر داشته باشید که اجراهای تان بر پایه صداقت و حقیقت باشد. اگر تنها بازیگر خوبی باشید، نمی توانید در بلندمدت ارتباط سودمندی با مشتری برقرار کنید.

2- ابتدا اعتمادسازی کنید.

بزرگ ترین سخنرانان دنیا قبل از اینکه صحبت خود را شروع کنند، اعتماد مخاطب را به دست می آورند. این کار می تواند با گفتن خاطره ای مشترک یا مطلبی که احساس خوبی در مخاطب ایجاد کند، انجام شود. در فروش نیز پیش از هر چیز باید اعتماد مشتری را به دست آورد و سپس صحبت های کاری را با او آغاز کرد.

3- تعهد خود را به مشتری نشان دهید.

در هر مرحله ای از فرایند فروش که با مشتری صحبت می کنیم، باید نسبت به ارتباطی که با او داریم، تعهدی به او بدهیم. این تعهد می تواند به شکل انجام کاری خاص در زمان مقرر، تخفیف دادن در صورت خرید حجم مشخصی از کالا یا هر مورد دیگری باشد. البته مهم تر از تعهد دادن به مشتری عمل کردن به آن تعهد است زیرا تعهد ندادن به مراتب بهتر از عمل نکردن به تعهد است.
 
4- ابتدا مسئله را مشخص کنید و سپس راه حل.

فروشنده باید در ابتدا مسئله گرا باشد و سپس راه حل گرا. یکی از اشتباهات فروشندگان این است که قبل از آنکه مسئله را به درستی برای مشتری مشخص کنند، به او راه حل می دهند. در چنین شرایطی مشتری راه حل شما را می پسندد اما نمی داند که این راه حل چه کمکی می تواند به او بکند. بنابراین بهتر است در ابتدا مسئله (یا به عبارتی نیاز مشتری) را برای مشتری بیان کنیم و سپس راه حلی برای آن ارائه دهیم. 

5- چارچوب هایی برای سازمان دهی داشته باشید.

یک ساختار روشن به شما کمک می کند که آنچه را که می خواهند بگویید به خاطر بسپارید و به مشتری نیز کمک می کند که آنچه را شما  می گویید به درستی درک کند. برای این کار کافی است با توجه به زمانی که در اختیار دارید، موضوعات مد نظرتان را یادداشت و سپس آنها را اولویت بندی کنید. با این کار حتی اگر نتوانید در زمان تعیین شده به تمام موضوعات برسید، حداقل مطمئن هستید که اولویت های مهم خود را بیان کرده اید.

6- از تکنیک های فروشندگان در دیگر صنعت ها کمک بگیرید.

برای آنکه بتوانید ارائه ای منحصر به فرد و متفاوت برای مشتری داشته باشید، لازم است تکنیک هایی را به کار ببرید که مشتری انتظار ندارد از افرادی که در صنعت شما فعال هستند، ببینید. برای مثال اگر فروشنده کاشی و سرامیک هستید، تحقیق کنید که فروشندگان ورق های فلزی از چه تکنیک هایی در صحبت های خود با مشتری استفاده می کنند. این کار به شما امکان می دهد که نزد مشتری، متمایز و برجسته شوید.
 
7- فروش را یک فرایند ببینید.

فروشنده موفق فروشنده ای است که با صبر و تلاش خود مشتری را به سمت خریدن پیش ببرد. در حقیقت چنین فروشنده ای فروش را یک فرایند می بیند نه یک اتفاق لحظه ای. برای موفقیت یک فرایند عوامل مختلفی باید کنار یکدیگر قرار بگیرند. اگر یکی از این عوامل درست عمل نکنند این وظیفه فروشنده است که با صبر خود اوضاع را مدیریت می کند.
منبع:ماهنامه بازار یاب بازار ساز
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.