سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجیان‌زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان:

95 سالی پربار برای کانون/ سیاستمان در سال جدید جذب جوانان صاحب قلم است

علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ از عملکرد کانون در سال گذشته و اهداف و برنامه‌های خود در سال جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با آغاز بهار 96، جهت اطلاع از عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال گذشته و اهداف و چشم اندازهای این کانون در سال آتی، با علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به گفتگو نشستیم.

آقای حاجیان‌زاده، عملکرد کانون را در سال 95 چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

ما در کانون یکسری برنامه های روتینی داریم که هر سال انجام می گیرد و امسال هم به قوت خود انجام شد. یکی از این برنامه ها برگزاری جشنواره است. جشنواره های کتاب و مطبوعات کودک، نمایش عروسکی، پویانمایی، جشنواره رضوی کودک و نوجوان، دوسالانه بین المللی نقاشی و جشنواره هنرهای تجسمی از جمله جشنواره هایی بودند که امسال در فواصل زمانی مختلف و با کیفیت بسیار خوبی به اجرا درآمدند. همچنین برگزاری نمایشگاهی در ماه مبارک رمضان، برگزاری هفته ملی کودک با مشارکت 21 دستگاه، برپایی هفته کتاب و کتابخوانی و حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب از دیگر برنامه های انجام شده کانون در سال گذشته است. در حوزه بین الملل هم یکی از فعالیت های ما اجرای هفته های دوستی است که در کشورهایی که از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگ می شود به اجرا درمی آید و امسال در کشور روسیه این هفته فرهنگی برگزار شد. همچنین شرکت در نمایشگاه های کتاب کودک بولونیا، فرانکفورت و توکیو از دیگر فعالیت های بین المللی کانون بود که در آن ها به تعاملات بین المللی دست پیدا کردیم. به طور کلی می توانم بگویم سال 95 سال خیلی خوبی بود، زیرا پس از گذشت 50 سال از تاسیس کانون، در این سال شاهد جریان ها و اتفاقات بزرگی برای کانون بودیم. 
 
کدام یک از اهداف و برنامه‌های کانون مشخصا در سال 95 محقق گردید؟

اتفاقاتی که ویژه سال 95 است و می توان از آن به صورت مجزا نام برد، یکی تولید فیلم سینمایی «پایان رویاها» به کارگردانی محمدعلی طالبی است که کار ساخت آن از ابتدای سال 95 شروع شد و تقریبا در مهر ماه به اتمام رسید. این فیلم هم اکنون در نوبت اکران در سینماهای کشور است که ان شاالله در نیمه اول سال 96 اکران آن آغاز می شود. همچنین یک مجموعه انیمیشن تلویزیونی را آماده داریم به نام «جان جان‌ها» که ان شاالله به زودی شاهد پخش آن خواهیم بود. در حوزه اکران فیلم هم یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، تبدیل بعضی از سالن‌های کانون به سینما بود. سالن هایی کاملا مطابق با استاندارها که بتواند به ناوگان سینمایی کشور اضافه شود. حتی در این راستا با سازمان سینمایی کشور و بنیاد فارابی هم تفاهم نامه هایی را برقرار کردیم و در حال حاضر 40 سینما فعال شده که تا ابتدای خرداد 96، تعداد آن را به 60 سینما خواهیم رساند. به طور کلی می توان گفت کانون در سال 95 حرکت جدیدی را در حوزه فیلم آغاز کرده است.

در حوزه تئاتر نیز فعالیت های ویژه ای صورت گرفت. یکی از این فعالیت ها تولید تئاترهایی با محتوای کتاب های درسی مدارس با عنوان «تئاتر مدرسه» بود. برنامه دیگر «تریلی تئاتر» است که به صورت سیار بوده و برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است. البته «تریلی تئاتر» از قدیم در کانون بود ولی چندان فعالیتی نداشت که ما آن را در سال 95  فعال نموده و 700 نمایش را در استان ها و مناطق محروم کشور به اجرا درآوردیم. طرح دیگری که امسال شروع کردیم و خیلی خوب جواب داد طرح «کانون مدرسه» است. به جهت مشترک بودن مخاطبانمان با مدارس تعاملی را ایجاد کردیم که بچه های مدارس بتوانند از فضای کانون استفاده کنند و بخشی از دروس مدرسه را با مدل غیرکلاسیک و به صورت کارگاهی در قالب قصه گویی، کاردستی، نقاشی و... بیاموزند و متقابلا مربیان ما هم در مدارس حضور پیدا کرده و توانمندی های خود را برای بچه ها عرضه نمایند. وزارت آموزش و پرورش هم از این کار خیلی استقبال کرده که ان شاالله پس از پایان سال تحصیلی در اردیبهشت ماه، جشن بزرگی را برگزار کرده و شروع حرکت برای سال تحصیلی جدید را از ابتدای تابستان 96 کلید می زنیم.

از طرح های دیگری که در جهت توسعه تحقق عدالت فرهنگی در این سال به نتیجه رسید، ایجاد مراکز فراگیر برای بچه هایی با نیازهای ویژه است که در حال حاضر 39 مرکز در سراسر کشور راه اندازی شده است. سیاست ما در این راستا توسعه این مراکز است و در برنامه 5 ساله ای که تدوین شده و ان شاالله به زودی اعلام می شود راه اندازی 500 مرکز در سراسر کشور به شکل فراگیر پیش بینی شده که قطعا به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. اما از اقدامات دیگر کانون در سال 95 می توان به توسعه مراکز سیار کانون به 170 مرکز، توسعه ارزی محصولات کانون و راه اندازی 237 فروشگاه و برنامه ریزی جهت فروش آنلاین محصولات، تاسیس پرتال جامع کودک و نوجوان، طرح ساماندهی صنعت اسباب بازی در کشور و ایجاد رقابت سازنده میان طراحان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این صنعت، برگزاری نمایشگاه لوازم‌التحریر با نمادهای ایرانی - اسلامی در سراسر کشور و تدوین چشم‌انداز 10 ساله کانون اشاره کرد که تمام برنامه های کانون در این چشم‌انداز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. 

فعالیت‌های سال گذشته کانون در حوزه کتاب و نشر به چه صورت بود؟

یکی از فعالیت هایی که کانون در این حوزه انجام می دهد تولید کتاب است که ما در این زمینه به رعایت نکاتی چون مخاطب شناسی اهتمام ویژه ای داشته ایم. همچنین براساس نظرسنجی انجام شده و ایجاد دپارتمان های مختلف برای گروه های سنی خردسال، کودک و نوجوان نیازها و علایق هر رده سنی مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی بخش انتشارات کانون در سال 95، هم از منظر مخاطب شناسی و هم از جهت موضوع به پشتوانه فکری خوبی رسید. همچنین امسال با تولید 175 عنوان کتاب از جهت تعدد عناوین هم تنوع خوبی را شاهد بودیم. اتفاق دیگر کسب رتبه برتر در جشنواره بین‌المللی کتاب بود که به همین منظور از سوی ریاست محترم جمهور جایزه ای به کانون اهدا شد. اما یک کار جالبی که امسال انجام گرفت بازنشر 50 کتاب پرخواننده به مناسبت پنجاهمین سال کانون بود که این اقدام با استقبال خوبی مواجه شد.   

موضوع دیگر بحث کتابخانه های ماست که تلاش کردیم علاوه بر کتاب های کانون، کتاب های سایر ناشرین هم خریداری و در آن جمع آوری شود. اما نکته ای که وجود دارد آن که کتابخانه های کانون فقط به جهت امانت کتاب نیست، بلکه علاقه‌مند کردن بچه ها به روش های متفاوتی چون قصه گویی، تئاتر، نقاشی، کاردستی و... از دیگر اقدامات مربیان ما در این کتابخانه هاست. به طور کلی 42 فعالیت در کتابخانه های کانون انجام می شود که همه این ها با کتاب گره خورده است، یعنی ما سعی می کنیم که هر فعالیتی که انجام می شود بچه ها را به یک نحوی به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند کند و پیرامون این مهم اغراق نیست اگر بگویم بچه هایی که عضو کانون هستند معمولا همه کتاب های کتابخانه را خوانده اند؛ زیرا وقتی از نزدیک با بچه ها صحبت می کنم به من می گویند که آقای مدیرعامل برای ما کتاب های جدید بفرستید و ما همه این کتاب ها را خوانده ایم. 

اما اقدام دیگری که در این حوزه انجام شده و در ابتدای گفتگو هم به شکل گزارش ارائه کردم توسعه فروشگاه و نمایشگاه های کتاب در سطح کشور است که بر این اساس در سال 95 فروش کتاب هایمان فوق العاده بود، یعنی می توانم بگویم انبارهایی که چند سال مملوء از کتاب بود با طراحی عرضه کتابی که داشتیم با فروش خوبی مواجه شد. از دیگر برنامه های امسال کانون در حوزه کتاب و نشر برگزاری دوسالانه جشنواره کتاب کودک بود که با حضور نویسندگان و طراحان کتاب کودک و نوجوان در تبریز برگزارشد و بالاخره اقدام دیگری که در این عرصه صورت گرفت، جریانی تحت عنوان «سفرِ کتاب» بود که نمونه هایی از کتاب های سایر ناشران را در قالب نمایشگاه به دیگر استان های کشور معرفی و عرضه کردیم.

در سال 96 به طور ویژه برای حوزه کتاب و نشر، چه برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اید؟

ما یک کار پژوهشی را در ارتباط با تدوین نیازها و گرایش های کودکان و نوجوانان شروع کردیم و در این زمینه ابعاد روانشناختی که بیشتر کارشناسان و محققان آن را طراحی و تدوین می کنند مورد توجه قرار دادیم. مقدمات این کار از طریق یک پژوهش میدانی و نیازسنجی که جنبه کارشناسی داشته انجام شده که ان شاالله در قالب سند منشور نیازهای کودک و نوجوان منتشر خواهد شد. هدفمان هم این است که براساس همین منشور، سفارش تولید کتاب بدهیم، یعنی اگر تا به امروز نویسندگان بنابر تشخیص خودشان کتاب می نوشتند و به ما ارائه می دادند از این به بعد این ما هستیم که به مولفان اعلام می کنیم که مثلا در این 10 زمینه خلاء وجود دارد و باید بیشتر به آن ها پرداخته شود. در این صورت به زودی شاهد خواهیم بود که کتاب های کودک و نوجوان مجموعه ای از پاسخگویی به نیازهای واقعی بچه ها باشد.

در سال جدید تعاملتان با اهالی قلم به چه شکل خواهد بود؟

برنامه ما این است که در کنار نویسندگان توانا و افراد شاخصی که هم اکنون با کانون کار می کنند به جوانان صاحب قلم هم میدان بدهیم. جذب جوانان شاید در گذشته هم به شکل خود به خودی انجام می گرفت اما قصد داریم که به این مهم سامان بدهیم. جذب جوانانی که می توانند بزرگان و چهره های آینده شوند مسئله ای است که کم و بیش مغفول مانده و ما باید در کنار بهره مندی از بزرگان اهل قلم به ظرفیت های بی نظیر جوانان هم توجه ویژه داشته باشیم. در کل میدان دادن به جوانان خلاق، مومن، توانمند، علاقه‌مند و با انگیزه سیاستی است که امسال می خواهیم در ارتباط با حوزه نشر به جریان بیاندازیم.

بزرگترین آرزوی شما در سال جدید؟

آرزویم این است که ان شاالله بتوانیم به اهداف و آرمان های مد نظر به بهترین نحو برسیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مکانی است که باید در آن خلاقیت، نوآوری و پویایی باشد و همان طور که ملاحظه کردید تمامی برنامه ها و اتفاقاتی که در سال 95 به وقوع پیوست به خودی خود انجام نگرفته بلکه همه این ها براساس ایده پردازی ها و گشودن عرصه های جدیدی بود که پس از گذشت سال های مدیدی در سال 95 محقق گردید. برنامه 10 ساله‌ای هم که تدوین شده به یک نحوی سند عملیاتی ماست که آرزویمان این است ان شاالله بتوانیم این سند عملیاتی را به نحو احسن به اجرا دربیاوریم.

و در پایان یک پیام عیدانه به خوانندگان ما؟

پیام من به عید و شرایطی مشابه عید برمی گردد و آن اینکه تعطیلات به معنای به بطالت گذراندن نیست. مردم باید در این ایام برای بچه ها برنامه داشته باشند تا در کنار مسافرت، تفریح و سرگرمی که ویژگی تعطیلات است و ما آن را نفی نمی کنیم به برنامه های خوب دیگری همچون مطالعه بپردازند، البته نه به شکل اجبار بلکه با روش های جذابی چون قصه گویی و یا هدیه دادن کتاب. در حقیقت تعطیلات به این معنی است که کارهای روتینی چون کلاس و سر کار رفتن تعطیل شود این در حالی است که یک فعالیت دیگر می تواند جایگزین آن شود. یادگیری هیچ وقت تعطیل نمی شود، کار خوب هیچ گاه تعطیل نمی شود و کتاب خواندن یا فیلم دیدن یک کار جذاب و خوب است. به نظر من خانواده ها موظفند از عید و فضای آن این استفاده را بکنند که در کنار دید و بازدید و مسافرت حتما برای فرزندانشان شرایط یادگیری جذاب، زیبا و دلچسبی را ایجاد نمایند.


انتهای پیام/    
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.